Loading...

ΚΕΦΑΛΑΙΟ 1  / ΕΙΣΑΓΩΓΗ

Εισαγωγή

Η ενότητα 6 αποτελεί μια περιήγηση στον κόσμο της όπερας μέσα από το πρίσμα ζητημάτων που σχετίζονται με το φύλο, από τις πρώτες τραγουδίστριες όπερας που τόλμησαν να ανέβουν στην Αθηναϊκή Σκηνή του 1834, στα στερεότυπα σε σχέση με την αναπαράσταση του φύλου στην όπερα, μέχρι τους καστράτους και το #metoo. Στο παρακάτω βίντεο μπορείτε να παρακολουθήσετε τον Γιάννη Καλαβριανό να μας εξηγεί τη σημασία των ανατροπών στις παραστατικές τέχνες, και πώς στην περίπτωση της όπερας Η Ωραία Ελένη του Όφενμπαχ η ανατροπή σχετίζεται και με το ζήτημα του φύλου.  

Ο σκηνοθέτης Γιάννης Καλαβριανός μιλάει για τη σημασία των ανατροπών στις παραστατικές τέχνες.

Τα κείμενα που ακολουθούν υπογράφει η Άρτεμις Ιγνατίδου.

ΚΕΦΑΛΑΙΟ 2  / Η «ΕΣΧΑΤΗ ΔΙΑΦΘΟΡΑ»!

Η «εσχάτη διαφθορά»!

Όταν το 1834 ανακοινώθηκε στον αθηναϊκό τύπο η επικείμενη έναρξη εργασιών για την κατασκευή θεάτρου που θα παρουσίαζε όπερα, η εφημερίδα Αθηνά εξέφρασε επιφυλάξεις για τις σοβαρές ηθικές συνέπειες που θα επακολουθούσαν: Ιταλίδες τραγουδίστριες επί σκηνής.

Πιο συγκεκριμένα, η εφημερίδα σημείωσε πως, ενώ από τη χώρα έλειπαν ακόμη σχολεία, το υπουργείο σπαταλούσε χρήματα σε θεάματα «εσχάτης διαφθοράς» καθώς «δεν γνωρίζομεν οποία ηθικά πράγματα θέλουν παρασταίνει αι υπό Βενετίας προσκαλούμεναι θεατρικαί υποκριτίδες».37Εφημερίδα Αθηνά, 17 Οκτωβρίου 1834, στήλη «Διάφορα», σ. 4. Στην πραγματικότητα τα κίνητρα της εναντίωσης στο θέατρο ήταν περισσότερο πολιτικά και η ηθικολογική στάση της εφημερίδας είχε ως στόχο να εγείρει την πολιτική υποστήριξη των αναγνωστών της επιβεβαιώνοντας τις προκαταλήψεις τους.38Κ. Σαμπάνης 2014, Η όπερα στην Αθήνα κατά την οθωνική περίοδο (1833-1862) μέσα από τα δημοσιεύματα του τύπου και τους περιηγητές της εποχής, σ. 30-31. Σε αυτήν τη μικρή ιστορία από την Αθήνα του 19ου αιώνα, το πρόβλημα της σύνδεσης του φύλου –της βιολογικής και κοινωνικής ταξινόμησης των ανθρώπων στην κοινωνία– με την παρουσίασή του στην οπερατική σκηνή αποκαλύπτεται σε πολλαπλά επίπεδα.

Η επαγγελματική ανεξαρτητοποίηση των γυναικών στις τέχνες, η ιστορία των καστράτων τραγουδιστών και η απεικόνιση της γυναικείας, αντρικής και διεμφυλικής ταυτότητας και της ανθρώπινης σεξουαλικότητας επί σκηνής εμπίπτουν στη θεματική ενότητα του πώς αντιλαμβανόμαστε και απεικονίζουμε τα ανθρώπινα φύλα στην τέχνη της όπερας.

Πρωτοσέλιδο του τρίτου τεύχους της εφημερίδας Αθηνά του Εμμανουήλ Αντωνιάδη, 1832.

Πρωτοσέλιδο του τρίτου τεύχους της εφημερίδας Αθηνά του Εμμανουήλ Αντωνιάδη, 1832. Emmanouil Antoniadis 1791 – 2 August 1863, Public domain, via Wikimedia Commons.

Συζητήστε στην τάξη την επίδραση του τύπου πάνω στην άποψη των αναγνωστών για τις τραγουδίστριες. Πώς και γιατί ένα πολιτικό θέμα μπορεί να παρουσιαστεί ως ζήτημα ηθικής;

ΚΕΦΑΛΑΙΟ 3  / ΤΑ ΕΜΦΥΛΑ ΣΤΕΡΕΟΤΥΠΑ

Τα έμφυλα στερεότυπα

Το ζήτημα της παρουσίας και της παρουσίασης του γυναικείου φύλου επί σκηνής ξεκίνησε ταυτόχρονα με την εμφάνιση του είδους της όπερας.

Καθώς με τα μουσικά δράματα έχουμε την πρώτη προσπάθεια απεικόνισης των κοινωνικών σχέσεων των φύλων σε ένα μουσικό θέαμα, η όπερα εδραίωσε και τη μουσική αναπαράσταση των φύλων στη σύνθεση. Για παράδειγμα, στην όπερα Ορφέας [L’Orfeo] του Κλαούντιο Μοντεβέρντι [Claudio Monteverdi], τα αντρικά μέρη αντανακλούν τον θαυμασμό που προκαλούσε στο κοινό η ρητορική ικανότητα των ανδρών, ενώ τα γυναικεία την εσωστρέφεια που περίμεναν να δουν από τις γυναίκες. Με άλλα λόγια, ο Μοντεβέρντι χρησιμοποίησε συνθετικές τεχνικές για να αναδείξει την ισχυρή ανδρική φύση του πρωταγωνιστή Ορφέα, τονίζοντας στο κοινό την ικανότητά του στη ρητορική, ενώ ταυτόχρονα παρουσίασε μουσικά τη νεαρή γυναικεία φύση της Ευρυδίκης, τονίζοντας την αθωότητα και τη συστολή της.39S. McClary 1991, Feminine Endings: Music, gender and sexuality, σ. 36, 43-45. Κι ενώ το κοινό της εποχής εκείνης θα καταλάβαινε κατευθείαν αυτούς τους στερεοτυπικούς συσχετισμούς μεταξύ μουσικής αναπαράστασης και φύλου, η μουσικολογική ανάλυση βοηθάει εμάς να κατανοήσουμε καλύτερα την ιστορία της ίδιας της όπερας και να συζητήσουμε τις ιδέες που παρουσιάζονται, αλλά και να αποκωδικοποιήσουμε κάποια από τα μουσικά σχήματα, πολιτικά σχόλια ή και αστεία.

Καθώς η όπερα άρχισε να γίνεται όλο και περισσότερο δημοφιλής με το πέρασμα του χρόνου, από τα τέλη του 17ου αιώνα ξεκίνησε να προκύπτει ένα σημαντικό κοινωνικό πρόβλημα: οι γυναίκες εμφανίζονταν όλο και περισσότερο στη σκηνή. Βέβαια, εσείς κι εγώ δεν έχουμε πρόβλημα με αυτό, είναι πολύ λογικό να βγαίνει στη σκηνή οποιοσδήποτε έχει ταλέντο ή και κάτι σημαντικό να πει, ανεξαρτήτως του φύλου του! Παραδοσιακά όμως, στην Ευρώπη μια «έντιμη» γυναίκα έπρεπε να περιορίζει τις συναναστροφές της με άντρες σε δημόσιους χώρους (οι άντρες πάλι όχι απαραίτητα). Έτσι, οι γυναίκες πριν τα 1680 μπορούσαν να δραστηριοποιούνται τακτικά καλλιτεχνικά, μόνο ως μέλη κάποιας αριστοκρατικής αυλής.40J. Rosselli 1992, Singers of the Italian Opera. The history of a profession, σ. 61. Η δημόσια δράση τους συνοδευόταν συχνά από αρνητικές φήμες για την ευπρέπειά τους, ενώ γίνονταν εύκολος στόχος γελοιογράφων που δημοσίευαν ευτελιστικά σκίτσα και υπονοούμενα για την προσωπική τους ζωή. Όπως είδαμε και στο παράδειγμα από την Αθηνά παραπάνω, δεν ήταν καθόλου σπάνιο για κάποιον αρθρογράφο να διασύρει μια τραγουδίστρια, με σκοπό να συσπειρώσει πολιτικά αναγνώστες με παρόμοιες προκαταλήψεις. Μέχρι τα 1750, στην Ιταλία, οι περισσότερες γυναίκες τραγουδίστριες ανάπτυσσαν σύντομες καριέρες και ήταν συνήθως υπό την προστασία κάποιου ισχυρού άντρα.41S. Sadie 1997.,The New Grove Dictionary of Opera, τ. 4, σ. 480.

Η Μάργκαρετ Χιουζ [Margaret Hughes, 1630-1719] θεωρείται μια από τις πρώτες γυναίκες επαγγελματίες ηθοποιούς.

Η Μάργκαρετ Χιουζ [Margaret Hughes, 1630-1719] θεωρείται μια από τις πρώτες γυναίκες επαγγελματίες ηθοποιούς. Peter Lely, Public domain, via Wikimedia Commons.

Γιατί είναι στερεότυπο το να περιγράψουμε όλους τους άντρες ως «ισχυρούς» και όλες τις γυναίκες ως «ντροπαλές» και ποιος το δημιούργησε;

ΚΕΦΑΛΑΙΟ 4  / ΚΑΣΤΡΑΤΟΙ

Καστράτοι
Φαρινέλλι [Farinell], ο διάσημος καστράτος του 18ου αιώνα με πραγματικό όνομα Κάρλο Μαρία Μικελάντζελο Νικόλα Μπρόσκι [Carlo Maria Michelangelo Nicola Broschi, 1705-1782].

Φαρινέλλι [Farinell], ο διάσημος καστράτος του 18ου αιώνα με πραγματικό όνομα Κάρλο Μαρία Μικελάντζελο Νικόλα Μπρόσκι [Carlo Maria Michelangelo Nicola Broschi, 1705-1782]. Joseph Wagner, Public domain, via Wikimedia Commons.

Μα θα μου πείτε, πριν μιλήσαμε για τον Ορφέα και την Ευρυδίκη [Orfeo ed Euridice], και ξέρουμε ήδη τόσες όπερες με γυναικείους ρόλους, πώς γίνεται να επιτρέπονταν τόσο λίγες γυναίκες στη σκηνή;

Ίσως να σας φανεί περίεργο, αλλά αφού οι γυναίκες έπρεπε να μένουν στο σπίτι και να ξεσκονίζουν συνεχώς τη σιφονιέρα, τους γυναικείους ρόλους τους έπαιζαν άντρες. Δεν είναι λογικό; O όρος «σοπράνο» που σήμερα χρησιμοποιείται για να περιγράψει γυναίκες που τραγουδούν στις ψηλές τονικές περιοχές, χρησιμοποιούνταν τόσο για γυναίκες τραγουδίστριες όσο και για μια ξεχωριστή τάξη ανδρών τραγουδιστών που έχει εξαφανιστεί από το 1830.

Οι τραγουδιστές αυτοί ονομάζονταν «καστράτοι» και αρχικά τραγουδούσαν μόνο μέσα στις εκκλησίες, όπου οι γυναίκες απαγορευόταν αυστηρά να τραγουδήσουν. Καθώς λοιπόν οι ψηλές –αλλά όχι γυναικείες– φωνές ήταν περιζήτητες για την ερμηνεία εκκλησιαστικών ύμνων, δημιουργήθηκε μια νέα μουσική ειδίκευση στα μοναστήρια: νεαρά αγόρια των οποίων η μεταφώνηση αποτρεπόταν μέσω χειρουργικής επέμβασης στα γεννητικά όργανα, ώστε να εκπαιδευτούν μουσικά στην ερμηνεία υψίφωνων μερών.42S. Sadie 2001 (2η έκδ.), The New Grove Dictionary of Music and Musicians, τ. 5, σ. 267. Έτσι, η λεπτή χροιά της φωνής των αγοριών αυτών συντηρούνταν και μετά την εφηβεία. Οι νεαροί καστράτοι τραγουδιστές λάμβαναν εντατική μουσική εκπαίδευση στο τραγούδι, τη μουσική θεωρία και σε μουσικά όργανα, με αποτέλεσμα πολλές φορές να καταφέρνουν μεγαλύτερο βαθμό μουσικής εξειδίκευσης από γυναίκες ίδιας φωνητικής ικανότητας, των οποίων οι εκπαιδευτικές επιλογές ήταν λιγότερες λόγω του φύλου τους.

Μεταξύ του 1680 και του 1720, οι καστράτοι τραγουδιστές πέρασαν μια χρυσή εποχή και στη σκηνή της όπερας καθώς οι ιδιαίτερες φωνητικές τους ικανότητες αναγνωρίστηκαν από το κοινό και την αριστοκρατία σχεδόν ολόκληρης της Ευρώπης. Οι κύριοι ανδρικοί ρόλοι γράφονταν για το είδος της φωνής τους και απολάμβαναν τη στήριξη ισχυρών πατρόνων της όπερας.43S. Sadie 1997, The New Grove Dictionary of Opera, τ. 1, σ. 766-767. Ειδικά κατά τις περιόδους απαγόρευσης των γυναικών επί σκηνής κατά τον 17ο και τον 18ο αιώνα, οι υψίφωνοι γυναικείοι ρόλοι ερμηνεύονταν από τραγουδιστές καστράτους. Όμως και πάλι, ο μεγαλύτερος αριθμός καστράτων τραγουδιστών συνέχισε να απασχολείται συμπληρωματικά ή αποκλειστικά στην εκκλησία.44J. Rosselli 1992, Singers of the Italian Opera. The history of a profession, σ. 41.

ΗΧΗΤΙΚΟ ΑΠΟΣΠΑΣΜΑ

Ιστορική ηχογράφηση του Ave Maria του Φραντς Σούμπερτ [Franz Schubert] από τον Αλεσσάντρο Μορέσκι [Alessandro Moreschi], γνωστό και ως τελευταίο καστράτο.

Όπως είναι φυσικό, όποτε υπήρχε ανάγκη να υποδυθεί άνδρας κάποιον γυναικείο ρόλο η ενδυματολογία ήταν γυναικεία, και ήταν συνηθισμένο μέχρι και τα μέσα του 18ου αιώνα άντρες και γυναίκες να υποδύονται ρόλους του αντίθετου φύλου για μουσικούς ή δραματουργικούς λόγους. Εκτός από τις περιπτώσεις των γυναικείων καστράτων ρόλων, άντρες ντύνονταν με γυναικεία ρούχα εάν η πλοκή περιλάμβανε κάποια μεταμφίεση ή και για κωμικούς λόγους, ενώ οι γυναίκες έπαιρναν αντρικούς ρόλους που απαιτούσαν υψηλή φωνητική χροιά – δείτε για παράδειγμα στο παρακάτω απόσπασμα τον Πρίγκιπα Ορλόφσκι του Γιόχαν Στράους του νεότερου [Johann Strauss II].

Η νυχτερίδα του Γιόχαν Στράους του νεότερου, σε μουσική διεύθυνση Μιχάλη Οικονόμου, σκηνοθεσία Αλέξανδρου Ευκλείδη, σκηνικά Σωτήρη Στέλιου, κοστούμια Αλεξίας Θεοδωράκη, Άρτεμις Μπόγρη (Πρίγκιπας Ορλόφσκι), Αίθουσα Σταύρος Νιάρχος (2020).

ΚΕΦΑΛΑΙΟ 5  / ΟΙ ΓΥΝΑΙΚΕΣ ΠΑΙΡΝΟΥΝ ΤΑ ΗΝΙΑ

Οι γυναίκες παίρνουν τα ηνία
Τζέννυ Λιντ [Jenny Lind, 1820-1887], μια από τις πιο γνωστές τραγουδίστριες όπερας του 19ου αιώνα.

Τζέννυ Λιντ [Jenny Lind, 1820-1887], μια από τις πιο γνωστές τραγουδίστριες όπερας του 19ου αιώνα. Public domain, via Wikimedia Commons.

Έχει ο καιρός γυρίσματα όμως, και η αλλαγή στις αισθητικές προτιμήσεις του κοινού, σε συνδυασμό με τη σταδιακή στροφή της ιταλικής κοινής γνώμης κατά της χειρουργικής επέμβασης για μουσικούς λόγους, οδήγησε στην ολική εξαφάνιση της τάξης των καστράτων τραγουδιστών από την οπερατική σκηνή από το 1830.

Από τις αρχές του 19ου αιώνα και κυρίως μετά την άρση της απαγόρευσης των γυναικών επί σκηνής, οι γυναίκες υψίφωνοι πέρασαν τη δική τους χρυσή εποχή, που κράτησε μέχρι τις πρώτες δεκαετίες του 20ού αιώνα.45S. Rutherford, The Prima Donna and Opera, σ. 4. Παρά την εχθρική στάση της κοινωνίας και τη συχνή στοχοποίηση από δημοσιογράφους και μουσικοκριτικούς, το επάγγελμα της οπερατικής τραγουδίστριας υπήρξε ένα από τα πρώτα επαγγέλματα που εξασφάλισαν σε κάποιες γυναίκες αυτόνομες καριέρες στη μουσική. Η επιμονή των οπερατικών τραγουδιστριών και η στήριξη από συναδέλφους –συνθέτες, μαέστρους, τραγουδιστές– που αναγνώριζαν τη στρεβλή σύνδεση της ηθικής εντιμότητας με το δικαίωμα των γυναικών να ασκούν το επάγγελμά τους δημόσια υπήρξαν καταλυτικές για την αναγνώριση του επαγγέλματος της οπερατικής τραγουδίστριας. Σε αντίθεση με τα υπόλοιπα μουσικά όργανα, όπου οι γυναίκες απασχολούνταν αποκλειστικά ως δασκάλες καθώς οι θέσεις σε ορχήστρες δίνονταν αυστηρά και μόνο σε άντρες μέχρι πρόσφατα στον 20ό αιώνα, το επάγγελμα της σοπράνο έδωσε την ευκαιρία σε γυναίκες επαγγελματίες μουσικούς να ανεξαρτητοποιηθούν οικονομικά και να αποκτήσουν μουσική καριέρα ήδη από τον 19ο αιώνα.46από την Φάνη

Κι ενώ εδώ επικεντρωθήκαμε –ίσως άδικα– μόνο στην ιστορική εξέλιξη των τραγουδιστριών, η ανισότητα στον χώρο της τέχνης σχετίζεται ισόποσα με τις προκαταλήψεις ενάντια στη σεξουαλική ταυτότητα, την αρτιμέλεια και τη φυλετική καταγωγή. Προκατάληψη και άνιση μεταχείριση στον εργασιακό χώρο προκύπτει εξίσου στα τεχνικά επαγγέλματα της όπερας, στους ανθρώπους δηλαδή που στηρίζουν τις παραγωγές όπερας χωρίς να εμφανίζονται στη σκηνή. Στο άρθρο «Οι γυναίκες στις τεχνικές θέσεις του θεάτρου», που ανάρτησε η Βασιλική Όπερα του Λονδίνου το 2021, η υποδιευθύντρια τεχνικών ζητημάτων και παραγωγής Έμμα Ουίλσον [Emma Wilson] μοιράστηκε κάποιες από τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν οι γυναίκες που ασχολούνται με τεχνικά επαγγέλματα στην όπερα: υποτίμηση από άντρες συναδέλφους, έλλειψη μέριμνας για στήριξη σε γονεϊκές υποχρεώσεις, μειωμένες ευκαιρίες ανέλιξης και μισθολογική ανισότητα. Ακόμη και σε επισκέψεις σε σχολεία, σημείωσε, παρατήρησε πως τα κορίτσια δεν μπορούσαν να φανταστούν τον εαυτό τους σε κάποιο τεχνικό επάγγελμα της όπερας, καθώς βρίσκουν τις θέσεις αυτές «αγορίστικες».47https://www.roh.org.uk/news/women-in-technical-theatre-lets-change-our-future

Μπορείτε να σκεφτείτε επαγγέλματα που για διάφορους λόγους ίσως θεωρούμε «αντρικά» και άλλα που αντιλαμβανόμαστε ως «γυναικεία»;

Η ιστορικά άνιση μεταχείριση των γυναικών, τόσο στην οπερατική σκηνή όσο και στα παρασκήνια, έχει εμπνεύσει κινήματα κατά της μισθολογικής διαφοράς μεταξύ γυναικών και ανδρών καλλιτεχνών και εργατών της τέχνης, αλλά και κοινωνικά κινήματα όπως το #ΜeToo που εποπτεύουν τη συμπεριφορά οργανισμών και επιχειρήσεων σε θέματα φύλου. Η όπερα, όπως και κάθε άλλος χώρος τέχνης, οφείλει να ενθαρρύνει όλους τους ανθρώπους, ανεξαρτήτως φύλου (ή μη), φυλής, εθνικότητας, σεξουαλικής ταυτότητας, σωματικής και πνευματικής διάπλασης και δυσλειτουργίας, να εκφραστούν και να προσφέρουν στο κοινό το ταλέντο τους. Παρομοίως, οφείλει να προστατεύει το δικαίωμα της εργασίας σε τεχνικές θέσεις χωρίς προκαταλήψεις, και να εξασφαλίζει την ίση μεταχείριση όλων των μελών της. Η ηθική αλλάζει με κάθε κοινωνία που περνά, και είναι σημαντικό η δική μας εποχή να αφήσει ως παρακαταθήκη το μήνυμα ότι τουλάχιστον στην τέχνη προσπαθούμε έμπρακτα να στηρίξουμε όλους τους ανθρώπους, επειδή –και όχι παρά το ότι– είμαστε όλοι διαφορετικοί.

#metoo banner

QUIZ  /  TO ΦΥΛΟ ΣΤΗΝ ΟΠΕΡΑ

ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ  / ΤΟ ΦΥΛΟ ΣΤΗΝ ΟΠΕΡΑ

Εισαγωγή

Σύνδεση με μαθήματα του ωρολόγιου προγράμματος
– Μουσική
– Κοινωνική και Πολιτική Αγωγή
– Νεοελληνική Λογοτεχνία
– Καλλιτεχνικά (συμπληρωματική δραστηριότητα)

Θεματικές
– Λιμπρέτο
– Storyboard
– Έμφυλα στερεότυπα στις τέχνες

Προτεινόμενες διδακτικές ώρες
2-4 διδακτικές ώρες

Εκπαιδευτικοί στόχοι
– Κατανόηση της κοινωνικής διάστασης της τέχνης
– Καλλιέργεια της κριτικής σκέψης
– Ενθάρρυνση της αφαιρετικής σκέψης
– Ευαισθητοποίηση στο έμφυλο ζήτημα
– Εξερεύνηση της δημιουργικότητας
– Ενθάρρυνση της συνεργατικής κουλτούρας (μέσα στην τάξη)

Στην ενότητα «Το φύλο στην όπερα» επικεντρωθήκαμε στον επαγγελματικό χώρο της μουσικής, της όπερας και του θεάτρου, φωτίζοντας τη θέση που είχε ιστορικά η γυναίκα μπροστά, αλλά και πίσω, από τη σκηνή. Στη δραστηριότητα της ενότητας, με αφετηρία το διάσημο έργο Μαντάμα Μπαττερφλάι [Madama Butterfly] του Τζάκομο Πουτσίνι [Giacomo Puccini], θα εξετάσουμε πώς αποτυπώνεται ο ρόλος της γυναίκας στη θεματολογία της όπερας.

– Θα μπορούσαμε να φανταστούμε μια διαφορετική εξέλιξη στην ιστορία της Μπαττερφλάι;

– Για ποιο λόγο οι πιο διάσημες ηρωίδες της όπερας είναι ως επί των πλείστον τραγικές φυσιογνωμίες;

Στόχος της δραστηριότητας είναι να διευρύνουμε τη συζήτηση στην τάξη μας γύρω από την απεικόνιση της γυναίκας στις τέχνες.

Βήμα 1

Διαβάστε αρχικά στην τάξη την παρακάτω σύνοψη της όπερας Μαντάμα Μπαττερφλάι του Τζάκομο Πουτσίνι:

Η ιστορία της όπερας Μαντάμα Μπαττερφλάι ξεκινάει όταν ο υπολοχαγός Μπ. Φ. Πίνκερτον, υποπλοίαρχος του Πολεμικού Ναυτικού των Ηνωμένων Πολιτειών, φτάνει στο λιμάνι του Ναγκασάκι. Με τη βοήθεια του Γκόρο, Ιάπωνα επαγγελματία προξενητή, «παντρεύεται» τη δεκαπεντάχρονη, φτωχή γκέισα Τσο-Τσο-Σαν, γνωστή με το χαϊδευτικό Μπαττερφλάι. Ο Πίνκερτον πληροφορεί τον Αμερικανό πρόξενο Σάρπλες ότι, σύμφωνα με το ιαπωνικό δίκαιο, για τον ίδιον η ένωση αυτή δεν είναι δεσμευτική και μπορεί να λυθεί σε οποιονδήποτε χρόνο. Μάταια ο Σάρπλες επισημαίνει στον αξιωματικό ότι για την έφηβη Τσο-Τσο-Σαν η τελετή είναι σοβαρή υπόθεση. Η ημέρα του γάμου φτάνει, με τη δεκαπεντάχρονη γκέισα να καταφθάνει στην τελετή παρουσιάζοντας στον Πίνκερτον τα λιγοστά της υπάρχοντα, ανάμεσα στα οποία το τελετουργικό μαχαίρι με το οποίο αυτοκτόνησε ο πατέρας της. Στην τελετή εμφανίζεται ο ιερέας και θείος της γκέισας Μπόνζο, ο οποίος ενώπιον όλων την καταριέται επειδή απαρνήθηκε την πίστη της. Η Μπαττερφλάι, πιστεύοντας πως είναι νόμιμα παντρεμένη με τον Πίνκερτον, ασπάζεται τον χριστιανισμό, εγκαταλείπει τη βουδιστική πίστη και απομονώνεται απομακρυσμένη από φίλους και συγγενείς, εξαιτίας αυτού του γάμου. Ο Πίνκερτον εγκαταλείπει την Μπαττερφλάι, της υπόσχεται όμως ότι σύντομα θα επιστρέψει και θα την πάρει μαζί του στην Αμερική.

Τρία χρόνια αργότερα, η Μπαττερφλάι, έχοντας γεννήσει τον γιο της με τον Πίνκερτον, ακόμη περιμένει την επιστροφή του, αποδιωγμένη και ξεχασμένη από όλους. Η μόνη συντροφιά της, η υπηρέτριά της Σουτζούκι. Όταν πληροφορείται πως ο Πίνκερτον καταφθάνει, στολίζει το σπίτι τους για την υποδοχή του και τον περιμένει ξάγρυπνη όλη νύχτα. Ο Πίνκερτον επιστρέφει τελικά στην Ιαπωνία, όχι μόνος, αλλά μαζί με τη νόμιμη σύζυγό του Κέιτ. Όταν πληροφορείται την ύπαρξη του γιου του, αποφασίζει να τον πάρει από την Μπαττερφλάι. Η ίδια όταν αντικρίζει τη νέα του σύζυγο και πληροφορείται πως ο Πίνκερτον δεν θα γυρίσει πια κοντά της, αποδέχεται τη μοίρα της και δέχεται να δώσει ακόμη και τον γιο της. Ζητά να παραλάβει ο ίδιος ο Πίνκερτον τον γιο της και αποφασίζει να δώσει ένα τέλος στη ζωή της. Η Σουτζούκι, θέλοντας να αποτρέψει το κακό, στέλνει κοντά της τον γιο της, ωστόσο η Μπαττερφλάι έχει πάρει την απόφασή της. Αποχαιρετάει σπαρακτικά τον γιο της, δένει τα μάτια του και αυτοκτονεί λίγο πριν τον ερχομό του Πίνκερτον.

Βημα 2

Παρακολουθήστε το παρακάτω απόσπασμα από το intermezzo της όπερας Μαντάμα Μπαττερφλάι.

Μαντάμα Μπαττερφλάι του Τζάκομο Πουτσίνι, σε μουσική διεύθυνση Λουκά Καρυτινού, σκηνοθεσία, σκηνικά και κοστούμια του Ούγκο ντε Άνα, Ωδείο Ηρώδου Αττικού (2017).

Στη συνέχεια παρακολουθήστε τη σπαρακτική σκηνή οπού η Μαντάμα Μπαττερφλάι (Τσο-Τσο-Σαν) αποχαιρετά τον γιό της.

Μαντάμα Μπαττερφλάι του Τζάκομο Πουτσίνι, σε μουσική διεύθυνση Λουκά Καρυτινού, σκηνοθεσία, σκηνικά και κοστούμια του Ούγκο ντε Άνα, Ερμονέλα Γιάχο (Τσο-Τσο-Σαν), GNO TV (2020).

Βήμα 3

Τώρα που έχετε μια καλύτερη εικόνα για την ιστορία της Μπαττερφλάι, μπορείτε να ανοίξετε μια συζήτηση στην τάξη γύρω από τα παρακάτω ερωτήματα:

1. Για ποιον λόγο / ποιους λόγους ο Πίνκερτον δεν επέστρεψε στο Ναγκασάκι για να πάρει μαζί του στην Αμερική την Μπαττερφλάι;

2. Για ποιον λόγο / ποιους λόγους η Μπαττερφλάι συμφώνησε να δώσει το παιδί της στον Πίνκερτον;

Βήμα 4

Με βάση όσα διαβάσατε, είδατε και συζητήσατε, μπορείτε να δημιουργήσετε, είτε ατομικά είτε σε μικρές ομάδες εργασίας, μια νέα γραμμή ιστορίας για την Μπαττερφλάι;

Μια νέα πρόταση, μια διαφορετική εξέλιξη για την ηρωίδα, ξεκινώντας από όποιο σημείο της ιστορίας επιθυμείτε και οδηγώντας την ιστορία προς όποια κατεύθυνση θεωρείτε πως θα έχει περισσότερο ενδιαφέρον για εσάς.

Κατά πόσο θεωρείτε ότι είναι απαραίτητο η ιστορία της Μπαττερφλάι να έχει μια τραγική κατάληξη; Σε ποιο βαθμό πιστεύετε ότι το φύλο των χαρακτήρων καθορίζει και τον ρόλο που έχουν στην εξέλιξη της ιστορίας;

Συμπληρωματική δραστηριότητα:

Αφού καταλήξετε και καταγράψετε τη δική σας ιστορία για την Μπαττερφλάι, μπορείτε με τη βοήθεια του καθηγητή των καλλιτεχνικών να δημιουργήσετε ένα εικονογράφημα (graphic storytelling), κόμικς.