Loading...

ΚΕΦΑΛΑΙΟ 1  / ΕΙΣΑΓΩΓΗ

Εισαγωγή

Στην ενότητα 4 η Άρτεμις Ιγνατίδου, η οποία υπογράφει το κείμενο, μας παρακινεί να ανοίξουμε κουτιά, τόσο αυτά που μπήκαν μέσα στην όπερα όσο και εκείνα μέσα στα οποία τρύπωσε η όπερα. Μέσα από αυτή την εξερεύνηση θα κατανοήσουμε γιατί τελικά η όπερα βρίσκεται παντού! Ο καλλιτέχνης Πέτρος Τουλούδης μοιράζεται μαζί μας τις πηγές έμπνευσής του από τον κόσμο των anime για τα κοστούμια της παράστασης Η Ωραία Ελένη του Όφενμπαχ 

Ο καλλιτέχνης Πέτρος Τουλούδης μιλάει τις πηγές έμπνευσής του από τον κόσμο των anime για τα κοστούμια της παράστασης Η Ωραία Ελένη του Όφενμπαχ 

Τα κείμενα που ακολουθούν υπογράφει η Άρτεμις Ιγνατίδου.

ΚΕΦΑΛΑΙΟ 2  / Η ΟΠΕΡΑ «ΕΞΩ ΑΠΟ ΤΟ ΚΟΥΤΙ»

Η όπερα «έξω από το κουτί»

Είναι πολύ δύσκολο να βάλει κανείς τις τέχνες σε κουτιά. Το επιχειρούμε συχνά, αλλά συνήθως αποτυγχάνουμε, γιατί τα καλλιτεχνικά είδη έχουν πάντοτε την τάση να ξεχειλίζουν, να φτάνουν στο δίπλα κουτί και να μπερδεύονται μεταξύ τους.

Έτσι έγινε και με την όπερα, που έμεινε λίγο στο κουτί της, μετά ξεχείλισε στα δημόσια θέατρα και μετά έγινε ένα σωρό διαφορετικά πράγματα. Μέχρι τώρα είδαμε πως η όπερα έγινε γαλλική, γερμανική, ελληνική, σοβαρή, χιουμοριστική, ψηφιακή, πως πήρε επικές ή μη διαστάσεις, και δεν είδαμε καν πως έγινε τούρκικη, κινέζικη ή αργεντίνικη. Τώρα ήρθε η ώρα να κοιτάξουμε σε ποια άλλα κουτιά πήγε και χώθηκε η όπερα, καθώς και ποιες άλλες ιδέες μπήκαν μέσα στο κουτί της όπερας και το έκαναν πιο πλούσιο.

Εξώφυλλο από σπαρτίτο της ιδιαίτερα δημοφιλούς όπερας Τραβιάτα [La traviata] του Τζουζέππε Βέρντι. Αρχείο από τη Bιβλιοθήκη Χάρβαρντ [Harvard Library].

Εξώφυλλο από σπαρτίτο της ιδιαίτερα δημοφιλούς όπερας Τραβιάτα [La traviata] του Τζουζέππε Βέρντι. Αρχείο από τη Bιβλιοθήκη Χάρβαρντ [Harvard Library], Public domain, via Wikimedia Commons.

Στις αρχές του 20ού αιώνα στις ΗΠΑ, δημοφιλείς μελωδίες της όπερας ξεκίνησαν να εκδίδονται μαζικά, σε παρτιτούρες που μπορούσε να αγοράσει ο οποιοσδήποτε και να παίξει στο πιάνο σπίτι του (το λεγόμενο «σπαρτίτο»). Έτσι, ένα κομμάτι αυτού του θεάματος που πρώτα ήταν σε παλάτια και μετά σε θέατρα με ακριβά εισιτήρια βρέθηκε στο σπίτι όλων όσων ήθελαν να τραγουδήσουν την Τραβιάτα [La traviata] μια Κυριακή μετά το μεσημεριανό φαγητό.33L. Hamberlin 2011, Tin Pan Opera. Operatic novelty songs in the ragtime era, σ. 3-5. Ταυτόχρονα, μουσικοί που ειδικεύονταν σε άλλα είδη μουσικής ξεκίνησαν να κάνουν μουσικά παιχνίδια με την όπερα, να εξερευνούν δηλαδή πώς θα ακουγόταν η όπερα στα δικά τους είδη μουσικής. Έτσι, σταδιακά και με πολλούς τρόπους που θα δούμε παρακάτω, η όπερα έγινε προσβάσιμη από όλο και μεγαλύτερο κομμάτι του πληθυσμού, μεταλλάχθηκε και ήρθε σε επαφή με άλλα είδη μουσικής και τέχνης.

ΚΕΦΑΛΑΙΟ 3  / ΤΟ ΜΙΟΥΖΙΚΑΛ

Το μιούζικαλ

Το πρώτο κουτί που θα ανοίξουμε για να δούμε αν έχει πολλή ή λίγη όπερα μέσα μπορείτε να το μαντέψετε εύκολα. Είναι είδος θεάτρου που περιέχει τραγούδι και χορό αλλά δεν είναι η όπερα.

Το αγαπημένο μας μιούζικαλ, που το απολαμβάνουμε και στο θέατρο αλλά και στον κινηματογράφο, πρωτοξεκίνησε το 1866 στη Νέα Υόρκη, όπου παρουσιάστηκε η μουσική κωμωδία The Black Crook. Μα θα μου πείτε, άμα έχει τραγούδι και θέατρο, γιατί δεν είναι όπερα ή οπερέτα; Ε λοιπόν, έχετε δίκιο! Ο παππούς του σύγχρονου μιούζικαλ είναι η οπερέτα, του οποίου η μεγάλη αδερφή είναι η όπερα. Μέσα σε αυτήν τη μεγάλη οικογένεια μουσικοθεατρικών τεχνών, οι διαφορές φαντάζουν όντως μικρές. Σε αντίθεση με την όπερα, όπου χρησιμοποιείται το ρετσιτατίβο ανάμεσα στις άριες, στην οπερέτα και το μιούζικαλ οι ερμηνευτές μιλούν κανονικά ανάμεσα στα τραγούδια. Μια δεύτερη σημαντική διαφορά είναι ότι στο μιούζικαλ τα τραγούδια δεν ερμηνεύονται με την «οπερατική τεχνική», όπως στην όπερα και την οπερέτα, αλλά με τρόπο παρόμοιο με τα υπόλοιπα είδη τραγουδιού. Ο χορός δε στο μιούζικαλ είναι το ίδιο σημαντικός με τις υπόλοιπες τέχνες και στα χορευτικά συμμετέχουν και οι ηθοποιοί-τραγουδιστές. Αντιθέτως, στην όπερα όταν υπάρχει χορός εκτελείται αποκλειστικά από τους χορευτές. Άμα τα βάλουμε όλα μαζί, στο μιούζικαλ πρωταγωνιστούν συχνά ηθοποιοί που έχουν σοβαρή εκπαίδευση στο τραγούδι και στον χορό, δεν τραγουδούν «οπερατικά» και τα τραγούδια που λένε είναι πιο κοντά στην ποπ μουσική, ενώ ο χορός έχει κεντρικό ρόλο.

Αφίσα του επιτυχημένου μιούζικαλ The Black Crook.

Αφίσα του επιτυχημένου μιούζικαλ The Black Crook. Central Litho. & Eng. Co. (signed), Public domain, via Wikimedia Commons.

Αγαπημένα μιούζικαλ που σίγουρα έχετε ακούσει είναι Το φάντασμα της Όπερας [The Phantom of the Opera] του Γκαστόν Λερού [Gaston Leroux] σε μουσική του Άντριου Λόυντ Βέμπερ [Andrew Lloyd Webber] και Οι άθλιοι [Les Miserables] του Βίκτωρα Ουγκώ [Victor Hugo] σε μουσική του Κλωντ-Μισέλ Σαίνμπεργκ [Claude-Michel Schönberg]. Στον κινηματογράφο και την τηλεόραση έχουν γράψει ιστορία οι Δυο τρελοί τρελοί παραγωγοί [The Producers] των Μελ Μπρουκς [Mel Brooks] και Τόμας Μήχαν [Thomas Meehan], καθώς και το Σικάγο [Chicago] των Ρομπ Μάρσαλ [Rob Marshall] και Μπιλ Κόντον [Bill Condon].

Παρακολουθήσετε το παρακάτω σύντομο απόσπασμα από το μιούζικαλ Once των Έντα Ουόλς, Γκλεν Χάνσαρντ και Μαρκέτα Ιργκλόβα. Ποιά διάσημη Ελληνίδα τραγουδίστρια, συνθέτρια, μουσική παραγωγός και ηθοποιός συμμετείχε στην πρόσφατη παραγωγή της Εναλλακτικής Σκηνής της ΕΛΣ;

Once, σε κείμενο του Έντα Ουόλς, μουσική και στίχους των Γκλεν Χάνσαρντ και Μαρκέτας Ιργκλόβα, σκηνοθεσία Ακύλλα Καραζήση, Μαρίνα Σάττι (Αυτή), Αποστόλης Ψυχράμης (Αυτός), Εναλλακτική Σκηνή (2018/19).

ΚΕΦΑΛΑΙΟ 4  / ΑΠΟ ΤΗΝ ΤΖΑΖ ΣΤΗΝ ΠΟΠ ΚΑΙ ΑΠΟ ΤΗ ΡΟΚ ΣΤΗ ΧΙΠ ΧΟΠ

Από την τζαζ στην ποπ και από τη ροκ στη χιπ χοπ

Αρχίσαμε όμως από τα εύκολα, καθώς όλοι μπορούσαμε να φανταστούμε πως η όπερα και το μιούζικαλ κάπως σχετίζονται. Γνωρίζατε όμως ότι θρυλικοί μουσικοί της τζαζ, της ροκ και της ποπ μουσικής επιχείρησαν κατά καιρούς να εξερευνήσουν πώς θα ακουγόταν η οπερατική μουσική μέσα από τη δική τους μουσική γλώσσα και έτσι έφτιαξαν έργα που έμειναν στην ιστορία;

Ο θρυλικός Αμερικανός τρομπετίστας Λούις Άρμστρονγκ [Louis Armstrong] για παράδειγμα, ο οποίος περιεργάστηκε την όπερα καθ’ όλη την πορεία της καριέρας του, έκρυψε μουσικές αναφορές στον Ριγολέττο [Rigoletto] του Τζουζέππε Βέρντι [Giuseppe Verdi] στα κομμάτια του «New Orleans Stomp» και «Dinah», ενώ εμπνεύστηκε κι από μελωδίες της όπερας Παλιάτσοι [Pagliacci] του Ρουτζέρο Λεονκαβάλλο [Ruggero Leoncavallo] για τα κομμάτια του «Tiger Rag» και «New Tiger Rag».34J. Berrett, «Louis Armstrong and Opera», The Musical Quarterly, τ. 76, τχ. 2 (καλοκαίρι 1992), σ. 222-225. Κι άμα θέλετε να ακούσετε ένα πολύ διασκεδαστικό παράδειγμα αυτής της μουσικής ανταλλαγής μεταξύ των ειδών, βρείτε το τραγούδι «Ο Μακ με το μαχαίρι» [«Mack the Knife»] από το μουσικό δράμα Η όπερα της πεντάρας [Die Dreigroschenoper] των Κουρτ Βάιλ [Kurt Weil] και Μπέρτολτ Μπρεχτ [Bertolt Brecht]. To σκοτεινό αυτό τραγούδι διασκευάστηκε από ερμηνευτές όπως ο Λούις Άρμστρονγκ, η Έλλα Φιτζέραλντ [Ella Fitzgerald], ο Φρανκ Σινάτρα [Frank Sinatra] και ο Μπόμπυ Ντάριν [Bobby Darin] και έγινε τεράστια τζαζ και ποπ επιτυχία. Πώς άλλαξαν το ύφος αυτού του τραγουδιού οι διαφορετικές ερμηνείες; Ποιες άλλες διασκευές μπορείτε να βρείτε;

Έλλα Φιτζέραλντ [Ella Fitzgerald, 1917-1996], φωτογραφία του William P. Gottlieb (Νέα Υόρκη, 1946) από το αρχείο της Βιβλιοθήκης του Κογκρέσου. 

Έλλα Φιτζέραλντ [Ella Fitzgerald, 1917-1996], φωτογραφία του William P. Gottlieb (Νέα Υόρκη, 1946) από το αρχείο της Βιβλιοθήκης του Κογκρέσου. William P. Gottlieb, Public domain, via Wikimedia Commons.

Κι εσείς οι λάτρεις της δυνατής μουσικής, που εμάς της όπερας μας βρίσκετε βαρετούς, θα ξέρετε σίγουρα ότι στις δεκαετίες 1960 και 1970 στη Μεγάλη Βρετανία σημαντικές μπάντες ροκ μουσικής όπως οι The Who, οι Nirvana και οι Pink Floyd έγραψαν μουσική για το είδος που αργότερα ονομάστηκε «ροκ όπερα». Ροκ άλμπουμ, δηλαδή, που, αντί για ξεχωριστά κομμάτια, παρουσίαζαν μια ιστορία με χαρακτήρες, πλοκή και εξέλιξη, μέσα από τη μουσική γλώσσα της ροκ μουσικής. Τα πρώτα τέτοια άλμπουμ του είδους θεωρούνται το S.F Sorrow (1968) των The Pretty Things και το Τommy (1969) από τους The Who. Το 1979 οι Pink Floyd παρουσίασαν τον δίσκο The Wall, ενώ λίγο νωρίτερα, το 1975, είχε κυκλοφορήσει και η πρώτη σοβιετική-ρωσική ροκ όπερα (zong opera) πάνω στον μύθο του Ορφέα και της Ευρυδίκης.

Οι The Who, το ροκ συγκρότημα που έχει γράψει μουσική για το είδος που αργότερα ονομάστηκε «ροκ όπερα», σε συναυλία στο Αμβούργο το 1972.

Οι The Who, το ροκ συγκρότημα που έχει γράψει μουσική για το είδος που αργότερα ονομάστηκε «ροκ όπερα», σε συναυλία στο Αμβούργο το 1972. Heinrich Klaffs, CC BY-SA 2.0, via Wikimedia Commons.

Στις ΗΠΑ κατά την ίδια περίοδο έγιναν δημοφιλείς ροκ όπερες πάνω σε χριστιανικά θέματα, με έργα όπως το Jesus Christ Superstar του Βρετανού συνθέτη Άντριου Λόυντ Βέμπερ [Andrew Loyd Weber], που πρωτοπαρουσιάστηκε στο Μπρόντγουεϋ το 1971 και έγινε γρήγορα τεράστια επιτυχία τόσο στις ΗΠΑ όσο και στη Μεγάλη Βρετανία. Το 2004 μάλιστα το βρετανικό BBC παρουσίασε την όπερα-παρωδία AD/BC, πάνω στη διάχυτη μανία που έδειξε το κοινό και οι παραγωγοί της Αμερικής γι’ αυτό το είδος μουσικής κατά τη δεκαετία του 1970. Η ροκ όπερα λοιπόν δεν έχει υπάρξει απλώς δημοφιλής για πολλές δεκαετίες, έχει υπάρξει τόσο δημοφιλής που φτιάχνονται καινούριες ροκ όπερες πάνω στο θέμα της ροκ όπερας.

Κι αν σας αρέσει μεν η δυνατή μουσική και η ιδέα της ροκ όπερας, όμως όχι η ίδια η ροκ μουσική, μπορείτε πάντα να δοκιμάσετε να ακούσετε κάποια χιπ χοπ όπερα. Μην τρομάζετε, δεν θα δείτε τους αγαπημένους σας καλλιτέχνες να τραγουδούν Μότσαρτ και να απαγγέλλουν χιπ χοπ ρίμες ενδιάμεσα. Παρόμοια με την ιδέα της «ροκ όπερας», το πειραματικό συγκρότημα Clipping δημιούργησε τη διαγαλαξιακή περιπέτεια Splendor & Misery, την οποία παρουσίασε ως «χιπ χοπ όπερα». Κράτησε δηλαδή τον αφηγηματικό χαρακτήρα της όπερας για να δημιουργήσει ένα μουσικό άλμπουμ όπου η σειρά και το περιεχόμενο των τραγουδιών διηγούνται μια ιστορία.

Ποιο είναι το αστείο πίσω από τον τίτλο AD/BC;

Ποιες άλλες ροκ όπερες μπορείτε να βρείτε και ποια είναι η αγαπημένη σας;

Παρακολουθήσετε το παρακάτω σύντομο απόσπασμα από το έργο μουσικού θεάτρου του Ευθύμη Φιλίππου με τίτλο ΗΠΑΡ. Μπορείτε να αναγνωρίσετε την μουσική αναφορά σε ένα γνωστό τραγούδι διάσημου ροκ συγκροτήματος των δεκαετιών του 60′ και του 70′;

ΗΠΑΡ του Ευθύμη Φιλίππου σε σκηνοθεσία Χρήστου Πασσαλή και Αγγελικής Παπούλια, σκηνικά Κλειούς Μπομπότη, κοστούμια Βασιλείας Ροζάνα, κινηματογραφική σκηνοθεσία The Boy, GNO TV (2021).

ΚΕΦΑΛΑΙΟ 5  / ΤΟ ΟΠΕΡΑΤΙΚΟ ΤΡΑΓΟΥΔΙ

Το οπερατικό τραγούδι

Από το 1980 και μετά, διάσημοι τραγουδιστές της όπερας ξεκίνησαν σταδιακά να προωθούν το είδος της «ποπ όπερας».

Τραγουδώντας με τον κλασικό οπερατικό τρόπο, ξεκίνησαν να κάνουν συναυλίες στις οποίες τραγουδούσαν δημοφιλείς άριες ή τραγούδια, χωρίς όμως να έχουν σκηνικά και κοστούμια. Θα γνωρίζετε για παράδειγμα τους Τρεις Τενόρους, το σύνολο που αποτελούνταν από τους διάσημους τενόρους Πλάθιντο Ντομίνγκο [Plácido Domingo], Χοσέ Καρρέρας [José Carreras] και Λουτσάνο Παβαρόττι [Luciano Pavarotti] και μεσουράνησε κατά τη δεκαετία του 1990. Ή θα θυμάστε σίγουρα τις φορές εκείνες που χώρες εκπροσωπήθηκαν από τραγουδιστές όπερας στον τηλεοπτικό διαγωνισμό της Eurovision.

Ο Άγγλος τραγουδιστής, τραγουδοποιός και πιανίστας Έλτον Τζων [Elton John] μαζί με τον Ιταλό τενόρο Λουτσάνο Παβαρόττι [Luciano Pavarotti] κατά τη διάρκεια της συναυλίας Pavarotti & Friends στη Μόντενα της Ιταλίας το 1996.

Ο Άγγλος τραγουδιστής, τραγουδοποιός και πιανίστας Έλτον Τζων [Elton John] μαζί με τον Ιταλό τενόρο Λουτσάνο Παβαρόττι [Luciano Pavarotti] κατά τη διάρκεια της συναυλίας Pavarotti & Friends στη Μόντενα της Ιταλίας το 1996. ANSA, Public domain, via Wikimedia Commons.

Μια από τις πιο γνωστές συνεργασίες εκείνης της περιόδου ήταν σίγουρα αυτή του τραγουδιστή του βρετανικού ροκ συγκροτήματος Queen Φρέντι Μέρκιουρι [Freddie Mercury] με τη διεθνούς φήμης σοπράνο Μονσερά Καμπαγιέ [Montserrat Caballé]. Το 1987 οι δύο αυτοί καλλιτέχνες ηχογράφησαν το τραγούδι «Barcelona» για τους θερινούς Ολυμπιακούς Αγώνες που έλαβαν χώρα στη Βαρκελώνη το 1992. Όπως μπορείτε να ακούσετε και μόνοι σας, το τραγούδι αυτό συνδύασε τη χαρακτηριστικά ψηλή τοποθέτηση της φωνής του Μέρκιουρι με την οπερατική τεχνική της Καμπαγιέ για να χαρίσει στην πόλη της Βαρκελώνης έναν ποπ οπερατικό ύμνο υπό τη συνοδεία ορχήστρας.

Ο τραγουδιστής του βρετανικού ροκ συγκροτήματος Queen Φρέντι Μέρκιουρι [Freddie Mercury].

Ο τραγουδιστής του βρετανικού ροκ συγκροτήματος Queen Φρέντι Μέρκιουρι [Freddie Mercury]. Carl Lender, CC BY 2.0, via Wikimedia Commons.

ΚΕΦΑΛΑΙΟ 6  / ΠΙΟ ΚΟΝΤΑ ΣΤΟ ΣΗΜΕΡΑ

Πιο κοντά στο σήμερα

Αν και είδος που φτιάχτηκε για το παλάτι και το βρίσκουμε συνήθως σε θέατρα με ορχήστρα, η όπερα, όπως και κάθε άλλη μορφή τέχνης, σπάνια περιορίζεται στο δικό της κουτί και σίγουρα δεν θα μπορούσε να κρατήσει το δικό της κουτί κλειστό.

Όπως είδαμε και στη θεματική ενότητα για τη γέννηση της όπερας, από την αρχή του το είδος αυτό στηρίχθηκε εν μέρει στη μουσική που ήταν ήδη δημοφιλής εκείνη την εποχή. Κι όπως θα έχετε παρατηρήσει, όπερες απ’ όλες τις εποχές συμπεριλαμβάνουν χορούς και μουσική που το κοινό θα άκουγε κι εκτός του θεάτρου.

Κάτι αντίστοιχο φυσικά συμβαίνει και σήμερα! Στοιχεία της κουλτούρας μας που είναι οικεία και αρέσουν στο κοινό συμπεριλαμβάνονται συχνά σε έργα όπερας. Δείτε για παράδειγμα πώς αλλάζει και εμπλουτίζεται η όπερα όταν αναμειγνύεται με φωνητικές τεχνικές και όργανα που κανονικά θα βρίσκαμε σε άλλα είδη μουσικής. Στην όπερα Angels Bone για παράδειγμα, η συνθέτρια Ντου Γιουν [Du Yun] χρησιμοποίησε στοιχεία από την παραδοσιακή, την εκκλησιαστική, την ηλεκτρονική και την ποπ μουσική, ενώ ένας από τους κύριους ρόλους του έργου είναι βασισμένος στον τρόπο με τον οποίο τραγουδούν οι τραγουδιστές της πανκ μουσικής.

Η συνθέτρια Ντου Γιουν [Du Yun], φωτογραφία Qin Zhen.

Η συνθέτρια Ντου Γιουν [Du Yun], φωτογραφία Qin Zhen.

Παρόμοια στην όπερά της TakTakShoo, η συνθέτρια Ρενέ Ορθ [Rene Orth] χρησιμοποίησε μηχανήματα που δίνουν ηλεκτρονική χροιά στη φωνή του τραγουδιστή καθώς τραγουδά ζωντανά επί σκηνής, καθώς και γάντια που δημιουργούν ηλεκτρονικές μελωδίες ανάλογα με τις κινήσεις του καλλιτέχνη που τα φορά. Η μουσική της όπερας, δηλαδή, συμπεριέλαβε μουσικά στοιχεία που μέχρι πρόσφατα θα βρίσκαμε σε άλλα είδη μουσικής, και οι παραπάνω συνθέτες «μετέφρασαν» αυτές τις επιρροές έτσι ώστε να ταιριάζουν στο είδος της όπερας.

Και σκηνογραφικά όμως, όπως θα έχετε παρατηρήσει, οι σκηνοθέτες όπερας δεν χρησιμοποιούν πάντα σκηνικά και κοστούμια εποχής. Κάποιες φορές επιλέγουν να ντύσουν τους χαρακτήρες με σύγχρονα ρούχα και να τοποθετήσουν τη δράση σε διαφορετικό περιβάλλον από αυτό που είχαν στο μυαλό τους ο λιμπρετίστας και ο συνθέτης. Με αυτόν τον τρόπο μπορούμε εμείς, το κοινό, να καταλάβουμε καλύτερα κάποια από τα μηνύματα του κειμένου που χάθηκαν με τον χρόνο ή να σκεφτούμε καινούριες ιδέες επειδή βλέπουμε το έργο σε ένα περιβάλλον που μας είναι οικείο. Είτε μουσικά είτε σκηνοθετικά, τα έργα όπερας πολλές φορές αντικατοπτρίζουν και αναπαράγουν τα στοιχεία εκείνα της σύγχρονης κουλτούρας που το κοινό απολαμβάνει ή προτιμά να βλέπει επί σκηνής. Δείτε για παράδειγμα την παρακάτω εικόνα από την πρόσφατη παραγωγή της όπερας Οι γάμοι του Φίγκαρο [Le nozze di Figaro], όπου ο σκηνοθέτης φαντάστηκε τη δράση να λαμβάνει χώρα σε ένα διαμέρισμα και όχι στους κήπους ενός παλατιού, όπως στο πρωτότυπο έργο.

Οι γάμοι του Φίγκαρο του Βόλφγκανγκ Αμαντέους Μότσαρτ, σε μουσική διεύθυνση Δημήτρη Χωραφά / Άλκη Μπαλτά, σκηνοθεσία Ρενέ Τερρασόν, σκηνικά και κοστούμια Γιάννη Καρύδη, Ανδρέας Κουλουμπής (Φίγκαρο),  Αντιγόνη Σγούρδα (Κόμησσα), Μαρία Κορομάντζου (Σουζάννα), Θέατρο Ολύμπια (1979/80), φωτογραφία Ηνωμένοι Φωτορεπόρτερ.

Οι γάμοι του Φίγκαρο του Βόλφγκανγκ Αμαντέους Μότσαρτ, σε μουσική διεύθυνση Δημήτρη Χωραφά / Άλκη Μπαλτά, σκηνοθεσία Ρενέ Τερρασόν, σκηνικά και κοστούμια Γιάννη Καρύδη, Ανδρέας Κουλουμπής (Φίγκαρο),  Αντιγόνη Σγούρδα (Κόμησσα), Μαρία Κορομάντζου (Σουζάννα), Θέατρο Ολύμπια (1979/80), φωτογραφία Ηνωμένοι Φωτορεπόρτερ.

Οι γάμοι του Φίγκαρο του Βόλφγκανγκ Αμαντέους Μότσαρτ σε μουσική διεύθυνση Βασίλη Χριστόπουλου και σκηνοθεσία Αλέξανδρου Ευκλείδη, Αίθουσα Σταύρος Νιάρχος (2021), φωτογραφία Ανδρέας Σιμόπουλος.

Οι γάμοι του Φίγκαρο του Βόλφγκανγκ Αμαντέους Μότσαρτ σε μουσική διεύθυνση Βασίλη Χριστόπουλου και σκηνοθεσία Αλέξανδρου Ευκλείδη, Αίθουσα Σταύρος Νιάρχος (2021), φωτογραφία Ανδρέας Σιμόπουλος.

Σας βοηθάει να καταλάβετε καλύτερα το έργο του Μότσαρτ αν το δείτε σε σύγχρονο διαμέρισμα ή προτιμάτε την εκδοχή που χρησιμοποιεί κοστούμια εποχής;

ΚΕΦΑΛΑΙΟ 7  / ΣΥΜΜΕΤΟΧΙΚΟΤΗΤΑ

Συμμετοχικότητα

Το τελευταίο κουτί στο οποίο θα κοιτάξουμε για να δούμε πόση όπερα έχει μέσα είναι ένα σχετικά καινούριο κουτί που σκοπός του είναι να βγάλει την όπερα από το κουτί της και να τη βάλει σε όσο το δυνατόν περισσότερα άλλα κουτιά γίνεται.

Καθώς η όπερα έγινε με τόσους τρόπους κομμάτι της ζωής πολλών ανθρώπων, τα τελευταία χρόνια οργανισμοί όπως η Εθνική Λυρική Σκηνή εφαρμόζουν προγράμματα που έχουν στόχο να φέρουν την όπερα σε επαφή με όσο περισσότερους ανθρώπους γίνεται. Καθώς δεν μπορούμε όλοι να ζούμε σε πόλη που έχει όπερα ή να πληρώνουμε για μαθήματα τραγουδιού, μεγάλοι οργανισμοί που ασχολούνται με την τέχνη της όπερας δημιούργησαν εκπαιδευτικά προγράμματα που προσκαλούν όσους ενδιαφέρονται να συμμετάσχουν στον κόσμο της όπερας, με όποιον τρόπο μπορούν και θέλουν. Δείτε για παράδειγμα το πρόγραμμα «Co-OPERAtive», το οποίο προσκάλεσε ασυνόδευτους ανήλικους αιτούντες άσυλο στην Ελλάδα και νεαρούς Αθηναίους να δουλέψουν όλοι μαζί για την παραγωγή μιας όπερας. Αν σας ενδιαφέρει ο χώρος της όπερας και της μουσικής γενικότερα, μπορείτε να βλέπετε τα προγράμματα που διοργανώνονται από οργανισμούς όπως η Λυρική Σκηνή για να συμμετέχετε κι εσείς, ή ακόμη και να τους γράφετε με τις δικές σας ιδέες κι επιθυμίες.

CoOPERAtive: ένα Διαπολιτισμικό Φυτώριο Όπερας για εφήβους των Εκπαιδευτικών και Κοινωνικών Δράσεων της Εθνικής Λυρικής Σκηνής.

Γιατί όμως τόσο πολλά κουτιά, θα μου πείτε; Γιατί δεν τα λέμε όλα «όπερα» αφού οι μουσικοί εμπνεύστηκαν από την όπερα και έφτιαξαν έργα που τα ονόμασαν «όπερες»; Συζητήστε λοιπόν μεταξύ σας τις διαφορές μεταξύ μιας «κλασικής» όπερας και μιας ροκ όπερας ή ενός τραγουδιού εμπνευσμένου από την όπερα. Είναι ίδια τα όργανα και η τεχνολογία που χρησιμοποιείται; Είναι κοινή η αισθητική, ο τρόπος που ερμηνεύεται και ο τρόπος που παρουσιάζεται; Σε τι κοινό απευθύνεται το καθένα; Έχει σημασία; Είναι η ιστορία τους τόσο παρόμοια ώστε να μην τους αξίζει ξεχωριστό όνομα; Όπως στο σπίτι βάζουμε πράγματα σε κουτιά για να μπορούμε να τα βρούμε πιο εύκολα, έτσι και τα μουσικά κουτιά φτιάχνονται για να ξέρουμε πού να κοιτάξουμε όταν ψάχνουμε κάτι. Κατά τ’ άλλα, ο κόσμος της μουσικής είναι απέραντος και τα όρια μεταξύ των ειδών μουσικής πολύ πιο ελαστικά από αυτό που φαντάζεστε. Ανοίξτε λοιπόν τον υπολογιστή, ακούστε Λούις Άρμστρονγκ να παίζει κι απολαύστε άλλη μια πτυχή της όπερας που ούτε καν γνωρίζατε ότι μπορεί να υπάρχει.

QUIZ  /  H ΟΠΕΡΑ ΠΑΝΤΟΥ

ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ  / Η ΟΠΕΡΑ ΠΑΝΤΟΥ

Eισαγωγή

Σύνδεση με μαθήματα του ωρολόγιου προγράμματος
– Μουσική

Θεματικές
– Τραγούδι, μουσική εκτέλεση
– Επαναχρησιμοποίηση μελωδίας
– Δημιουργία πρωτότυπων στίχων

Προτεινόμενες διδακτικές ώρες
2-3 διδακτικές ώρες

Εκπαιδευτικοί στόχοι
– Καλλιέργεια φωνητικών και ρυθμικών δεξιοτήτων
– Εξερεύνηση δεξιοτήτων δημιουργικής γραφής
– Εξερεύνηση της δημιουργικότητας
– Ενθάρρυνση της συνεργατικής κουλτούρας (μέσα στην τάξη)

Στην όπερα Ριγολέττος του Τζουζέππε Βέρντι (βλ. δραστηριότητα 7) συναντάμε την άρια του Δούκα «La donna è mobile» μέσα σε διάφορα σημεία της όπερας. Η άρια «La donna è mobile» είναι μια από τις πιο διάσημες άριες και έχει χρησιμοποιηθεί από τον κινηματογράφο μέχρι πολύ γνωστές διαφημίσεις στην τηλεόραση. Επιπλέον, είναι μια άρια την οποία μπορείτε να συναντήσετε με διάφορες προσαρμογές-παραλλαγές στίχων. Με μια γρήγορη αναζήτηση στο διαδίκτυο, μπορείτε να βρείτε και ένα ελληνικό τραγούδι που φτιάχτηκε βασισμένο στη συγκεκριμένη άρια.

Ακολουθώντας τα παρακάτω βήματα θα μάθουμε την άρια, θα την τραγουδήσουμε όλοι μαζί στην τάξη και στο τέλος θα φτιάξουμε τη «δική» μας άρια, πατώντας πάνω στη μουσική του Τζουζέππε Βέρντι. Μέσα από τη δραστηριότητα αυτής της ενότητας θα δούμε πώς μια μελωδία από το οπερατικό ρεπερτόριο μπορεί να πάρει μια νέα προσαρμοσμένη μορφή.

Βήμα 1

Ακούμε στην τάξη την άρια του Δούκα «La donna è mobile». Αφού ακούσουμε προσεκτικά δύο φορές το ηχητικό αρχείο, προχωράμε στην ανάγνωση των στίχων της πρώτης στροφής.

ΗΧΗΤΙΚΟ ΑΠΟΣΠΑΣΜΑ

Τζουζέππε Βέρντι, Ριγολέττος, «La donna è mobile», άρια του Δούκα από την Γ΄ Πράξη, σολίστ: Αντώνης Κορωναίος, Θέατρο Ολύμπια (2008/09).

La donna è mobile
Qual piuma al vento
Muta d’accento
E di pensiero.

Sempre un amabile,
leggiadro viso,
in pianto o in riso,
è menzognero.

Στη συνέχεια, ακούμε ξανά τα πρώτα 35 δευτερόλεπτα της άριας, διαβάζοντας παράλληλα τους παραπάνω στίχους.

Βήμα 2

Ακούμε προσεκτικά το παρακάτω ηχητικό αρχείο προκειμένου να βελτιώσουμε την εκφορά των στίχων:

ΗΧΗΤΙΚΟ ΑΡΧΕΙΟ

Εκφορά στίχων στα Ιταλικά από τον μονωδό Νίκο Ζιάζιαρη

Όταν βελτιώσουμε την εκφορά μας, διαβάζουμε όλοι μαζί στην τάξη τους στίχους, με καθαρή και έντονη άρθρωση.

Βήμα 3

Ξεκινάμε τη ρυθμική απαγγελία των στίχων. Με έναν σταθερό, κοινό τόνο δουλεύουμε στην εκμάθηση του τραγουδιού με τη χρήση της ρυθμικής απαγγελίας, χρησιμοποιώντας τον λόγο αντί για νότες. Ξεκινάμε τη ρυθμική απαγγελία ανά φράση (La donna è mobile / Qual piuma al vento / Muta d’accento / E di pensiero) και στη συνέχεια δένουμε όλες τις φράσεις μαζί (σύνολο 8 μέτρα).

ΗΧΗΤΙΚΟ ΑΡΧΕΙΟ - ΡΥΘΜΙΚΗ ΑΠΑΓΓΕΛΙΑ

Ρυθμική απαγγελία από τον μονωδό Νίκο Ζιάζιαρη

Βήμα 4

Στη συνέχεια, αφού έχουμε μάθει το ρυθμικό μέρος της άριας, προχωράμε στην εκμάθηση της μελωδικής γραμμής. Ακολουθώντας την ίδια διαδικασία με το βήμα 2, προσθέτουμε και το τονικό στοιχείο, αρχικά ανά φράση και στη συνέχεια ολόκληρο το τετράστιχο (8 μέτρα).

ΗΧΗΤΙΚΟ ΑΡΧΕΙΟ - ΟΔΗΓΟΣ ΜΕΛΩΔΙΚΗΣ ΓΡΑΜΜΗΣ

Απόσπασμα άριας από τον μονωδό Νίκο Ζιάζιαρη

Βήμα 5

Αφού μάθετε την άρια του Δούκα «La donna è mobile» και την τραγουδήσετε μερικές φορές μέσα στην τάξη, δοκιμάστε, είτε ατομικά είτε σε ομάδες, να γράψετε τους δικούς σας στίχους πάνω στη μελωδία του Τζουζέππε Βέρντι. Πατώντας πάνω στις συλλαβές και στον ρυθμό της άριας, δοκιμάστε να προσθέσετε τις δικές σας λέξεις, φτιάχνοντας τη δική σας άρια.

Δείτε πώς μια μελωδία από μια άρια η οποία μιλάει για τη γυναικεία γοητεία μπορεί να επαναχρησιμοποιηθεί και να αποκτήσει αρκετά διαφορετικό νόημα.