Loading...

ΚΕΦΑΛΑΙΟ 1  / ΕΙΣΑΓΩΓΗ

Εισαγωγή

Στην ενότητα Από 4 λεπτά μέχρι 13 ώρες θα βρείτε όπερες που μπορείτε να παρακολουθήσετε στο διάλειμμα μεταξύ 4ης και 5ης ώρας, και άλλες που μπορείτε να παρακολουθήσετε σε όλη τη διάρκεια του σχολικού ωρολογίου προγράμματος. Ο σκηνοθέτης Γιάννης Καλαβριανός αναφέρει κάποιους παράγοντες που μπορούν να καθορίσουν τη διάρκεια ενός έργου και μας εξηγεί πώς μπορεί η γρήγορη ταχύτητα της σύγχρονης ζωής να καθορίσει τη διάρκεια θεαμάτων όπως η όπερα.  

Ο σκηνοθέτης Γιάννης Καλαβριανός αναφέρει κάποιους παράγοντες που μπορούν να καθορίσουν τη διάρκεια ενός έργου και μας εξηγεί πώς μπορεί η γρήγορη ταχύτητα της σύγχρονης ζωής να έχει επηρεάσει το κοινό της όπερας.  

Τα κείμενα που ακολουθούν υπογράφει η Άρτεμις Ιγνατίδου.

ΚΕΦΑΛΑΙΟ 2  / ΜΠΕΡΔΕΥΟΝΤΑΣ ΤΙΣ ΩΡΕΣ ΜΕ ΤΑ ΛΕΠΤΑ…

Μπερδεύοντας τις ώρες με τα λεπτά…

Πόσο χρόνο έχετε διαθέσιμο; Μία ώρα μετά το σχολείο; Όλο το απόγευμα (και λίγο από το βράδυ) ελεύθερο; Ένα τριήμερο και κάτι; Πώς; Μόλις που σας πέτυχα στην πόρτα και πρέπει να φύγετε το πολύ σε οκτώμισι λεπτά; Κανένα πρόβλημα! Βάζω εγώ μια όπερα να δούμε παρέα και θα προλάβετε και το λεωφορείο.

Η αλήθεια είναι ότι, πριν αποδεχτείτε μια πρόσκληση για την όπερα, πρέπει σίγουρα να ρωτήσετε πόση ώρα διαρκεί. Εμένα με κάλεσαν σε μια παράσταση πέρσι το καλοκαίρι και κρατούσε τεσσερισήμισι ώρες! Δεν κατάφερα να πάω, αλλά μου είπαν ότι ήταν πολύ ωραία. Όπως και με τις ταινίες, τις θεατρικές παραστάσεις και τα μουσικά έργα, η διάρκεια μιας όπερας εξαρτάται από πολλούς παράγοντες: τις προτιμήσεις του συνθέτη, την εποχή δημιουργίας του έργου, το ύφος της όπερας και την έκταση της ιστορίας, ή και το κόστος παραγωγής.

Η παραπάνω εξαιρετική όπερα που δεν είδα, για παράδειγμα, ήταν μια μπαρόκ όπερα. Και δεν την είδα, όχι επειδή κρατούσε τεσσερισήμισι ώρες, αλλά επειδή δεν είχα ρωτήσει από πριν και είχα κανονίσει ήδη να κάνω κάτι άλλο. Οι περισσότερες όπερες στην εποχή του μπαρόκ ήταν μεγάλες, κι έναν από τους λόγους για αυτήν τη μακρά διάρκεια πρέπει ήδη να μπορείτε να τον φανταστείτε. Εκτός του ότι οι άνθρωποι τότε δεν είχαν τηλεόραση και είχαν προσδόκιμο ζωής γύρω στα 55 χρόνια, το θέατρο κι η όπερα ήταν μέρη όπου έμπαιναν όποτε ήθελαν, άκουγαν λίγο, έπαιζαν λίγο σκάκι, έφευγαν, κι αν ήθελαν μπορούσαν να μπουν ξανά. Οπότε οι παραστάσεις ήταν μακρά θεάματα που κρατούσαν πολλές ώρες, οι άνθρωποι παρακολουθούσαν όσο ήθελαν και μετά συνέχιζαν τη μέρα τους. Κάτι σαν το σημερινό YouTube, μόνο που έπρεπε να πας, ήταν τρισδιάστατο, κι ο διπλανός σου μπορεί παράλληλα να έτρωγε σκορδόψωμο.

Διδώ και Αινείας του Χένρυ Πέρσελ, σε μουσική διεύθυνση Μάνου Χατζιδάκι, σκηνοθεσία Γιώργου Χριστοδουλάκη, σκηνικά και κοστούμια Αντώνη Κυριακούλη, Θέατρο Ολύμπια (1975/76), φωτογραφία Ηνωμένοι Φωτορεπόρτερ.

Διδώ και Αινείας του Χένρυ Πέρσελ, σε μουσική διεύθυνση Μάνου Χατζιδάκι, σκηνοθεσία Γιώργου Χριστοδουλάκη, σκηνικά και κοστούμια Αντώνη Κυριακούλη, Θέατρο Ολύμπια (1975/76), φωτογραφία Ηνωμένοι Φωτορεπόρτερ.

Μην τρομάζετε όμως, υπάρχουν και πολλές μικρότερες μπαρόκ όπερες να δείτε σε περίπτωση που δεν έχετε τόσο χρόνο. Η όπερα Διδώ και Αινείας [Dido and Aeneas] του Άγγλου Χένρυ Πέρσελ [Henry Purcell], για παράδειγμα, διαρκεί μόλις μία ώρα, και Η στέψη της Ποππαίας [L’incoronazione di Poppea] του Κλάουντιο Μοντεβέρντι [Claudio Monteverdi] περίπου δυόμισι ώρες. Κατά μέσο όρο οι παραγωγές που ανεβαίνουν στις μεγάλες οπερατικές σκηνές διαρκούν δυόμισι με τρεις ώρες, όμως φυσικά έχουν υπάρξει μικροσκοπικές και τεράστιες όπερες που κεντρίζουν το ενδιαφέρον όχι μόνο για το περιεχόμενό τους, αλλά και για τη διάρκεια της παραγωγής.

Εάν γράφατε εσείς μια όπερα πάνω σε ένα θέμα που σας απασχολεί, πώς θα διαλέγατε τη διάρκειά της;

Είναι καλύτερη μια όπερα που διαρκεί περισσότερο ή λιγότερο από μια άλλη; Γιατί μπορεί ένας συνθέτης να θέλει να γράψει μια τεράστια σε διάρκεια όπερα;

ΚΕΦΑΛΑΙΟ 3  / ΑΠΟ ΤΙΣ ΕΠΙΚΕΣ ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ…

Από τις επικές διαστάσεις…

Ξεκινώντας από τις όπερες που θα σας κρατήσουν απασχολημένους για αρκετές ώρες, η μεγαλύτερη όπερα που παρουσιάζεται τακτικά μέχρι σήμερα είναι Οι αρχιτραγουδιστές της Νυρεμβέργης [Die Meistersinger von Nürnberg, 1868] του Ρίχαρντ Βάγκνερ [Richard Wagner] που διαρκεί περί τις πέντε ώρες και δεκαπέντε λεπτά. Ο Βάγκνερ φαίνεται να αγαπούσε τα μεγάλα έργα κι έτσι, εκτός από τους Αρχιτραγουδιστές, μας χάρισε τον Πάρσιφαλ [Parsifal, 1882] που διαρκεί περίπου τέσσερις ώρες, την όπερα Τριστάνος και Ιζόλδη [Tristan und Isolde, 1865] που θέλει πάλι ένα τετράωρο ελεύθερο και την τετραλογία οπερών Το δαχτυλίδι του Νίμπελουνγκ [Der Ring des Nibelungen], η οποία είναι μια σειρά από ανεξάρτητες όπερες πάνω στο ίδιο θέμα (κύκλος), με συνολική διάρκεια δεκαπέντε ώρες. Σαν τον Άρχοντα των Δαχτυλιδιών [The Lord of the Rings] αλλά με καλύτερη μουσική (και διάρκεια έξι ώρες παραπάνω). Παρομοίως, το 2003 ο συνθέτης Κάρλχαϊντς Στόκχαουζεν [Karlheinz Stockhausen] ολοκλήρωσε την επταλογία Φως: Οι επτά ημέρες της εβδομάδας [Licht: Die sieben Tage der Woche], έναν κύκλο από όπερες που ξεκίνησε να συνθέτει το 1973 και έχουν συνολικό χρόνο μουσικής 29 ώρες.

Βέβαια, οι Αρχιτραγουδιστές του Βάγκνερ μπορεί να είναι η μεγαλύτερη όπερα που παρουσιάζεται τακτικά, όμως δεν είναι η μεγαλύτερη όπερα γενικότερα. Ο Ουγγροαμερικανός συνθέτης Γκάμπριελ Γουέντιτς [Gabriel von Wayditch] φαίνεται να αγαπούσε τις μεγάλες όπερες εξίσου πολύ, με πολλές από τις συνθέσεις του να διαρκούν πάνω από πέντε ώρες και την όπερα Οι αιρετικοί [Eretnekek] να διαρκεί πάνω από οκτώ ώρες.35https://nmbx.newmusicusa.org/finding-a-home-for-the-longest-opera-ever-written/ Το 1973 ο σκηνοθέτης Ρόμπερτ Ουίλσον [Robert Wilson] παρουσίασε την όπερα Ο βίος και η πολιτεία του Ιωσήφ Στάλιν [The Life and Times of Joseph Stalin], μια παραγωγή που διήρκεσε 13 ώρες και 25 λεπτά.36https://robertwilson.com/the-life-and-times-of-joseph-stalin

Κάρλχαϊντς Στόκχαουζεν [Karlheinz Stockhausen, 1928-2007], συνθέτης της επταλογίας Φως: Οι επτά ημέρες της εβδομάδας [Licht: Die sieben Tage der Woche], η οποία έχει συνολική διάρκεια 29 ώρες.

Κάρλχαϊντς Στόκχαουζεν [Karlheinz Stockhausen, 1928-2007], συνθέτης της επταλογίας Φως: Οι επτά ημέρες της εβδομάδας [Licht: Die sieben Tage der Woche], η οποία έχει συνολική διάρκεια 29 ώρες. Rob Croes for Anefo, CC0, via Wikimedia Commons.

Οθέλλος του Τζουζέππε Βέρντι, σε μουσική διεύθυνση Στάθη Σούλη, σκηνοθεσία, σκηνικά και φωτισμούς Ρόμπερτ Ουίλσον, Αίθουσα Σταύρος Νιάρχος (2022), φωτογραφία Ανδρέας Σιμόπουλος.

Οθέλλος του Τζουζέππε Βέρντι, σε μουσική διεύθυνση Στάθη Σούλη, σκηνοθεσία, σκηνικά και φωτισμούς Ρόμπερτ Ουίλσον, Αίθουσα Σταύρος Νιάρχος (2022), φωτογραφία Ανδρέας Σιμόπουλος.

ΚΕΦΑΛΑΙΟ 4  / …ΜΕΧΡΙ ΤΙΣ ΜΙΝΙΑΤΟΥΡΕΣ

…μέχρι τις μινιατούρες

Καταλαβαίνω λοιπόν πως, αφού αποφασίσατε να αφιερώσετε χρόνο στα μεγαλύτερα έργα της όπερας, θα χρειαστείτε τουλάχιστον 27 ώρες και ένα τέταρτο για τις μεγάλες όπερες, ενώ οι κύκλοι που αναφέρθηκαν παραπάνω θα σας κρατήσουν απασχολημένους για άλλες 34.

Στο τέλος αυτών των δυόμισι ημερών όπερας, χωρίς διαλείμματα ή χρόνο για ύπνο, είμαι σίγουρη ότι θα χρειάζεστε κάτι ελαφρώς μικρότερο για να καθαρίσει το κεφάλι σας. Επιτρέψτε μου, λοιπόν, να σας παρουσιάσω τον κύκλο από όπερες-μινιατούρες του Γάλλου συνθέτη Νταριύς Μιγιώ [Darius Milhaud]. Ο Μιγιώ συνέθεσε τρεις όπερες μινιατούρες με συνολική διάρκεια 27 λεπτά, η μικρότερη των οποίων, Η απελευθέρωση του Θησέα [La Délivrance de Thésée, 1927], διαρκεί μόλις επτάμισι λεπτά. Το 1993 η Απελευθέρωση του Θησέα έπαψε να θεωρείται η συντομότερη γνωστή όπερα, καθώς ο Ουαλός συνθέτης Πήτερ Ρέυνολντς [Peter Reynolds] παρουσίασε την όπερα-μινιατούρα Η άμμος του χρόνου [Sands of Time], που διαρκεί τέσσερα λεπτά και κάποια δευτερόλεπτα. Το 2013 η Αμερικανίδα συνθέτρια Μίσσυ Μαζόλι [Missy Mazzoli] μπήκε δυνατά στον διαγωνισμό για τη μικρότερη όπερα με το έργο της A Flourish of Green, αλλά, καθώς η μινιατούρα διαρκεί μεταξύ πέντε και επτά λεπτών, θεωρείται ήδη τεράστια.

Κι αν αυτές οι όπερες σας φαίνονται τελικά υπερβολικά σύντομες, μπορείτε πάντοτε να δοκιμάσετε να ακούσετε τη δεκατετράλεπτη σατιρική όπερα του Πάουλ Χίντεμιτ [Paul Hindemith] Μπρος και πίσω [Hin und zurück, 1923] ή την σαραντάλεπτη Η ανθρώπινη φωνή [La Voix humaine, 1958] του Φρανσίς Πουλένκ [Francis Poulenc].

Στιγμιότυπα από τη μονόπρακτη όπερα Η ανθρώπινη φωνή του Φρανσίς Πουλένκ, σε σκηνοθεσία Παναγή Παγουλάτου, σκηνικά και κοστούμια Τότας Πρίτσα, Έλενα Κελεσίδη (στον ρόλο της γυναίκας), Αίμων Γαροφάλλου (στον ρόλο του άντρα), Εναλλακτική Σκηνή (2019).

Εάν δε είναι το ζήτημα της γλώσσας εκείνο που σας εμποδίζει να ακούσετε τις αγαπημένες σας όπερες-μινιατούρες, στην Ελλάδα, ο συνθέτης Θεόφιλος Λαμπριανίδης με λιμπρετίστα την Αντριάνα Μίνου παρουσίασαν το 2017 τη δεκαπεντάλεπτη όπερα Η Βερενίκη και οι τρεις αρκούδες στο Πανεπιστήμιο Μακεδονίας.

ΗΧΗΤΙΚΟ ΑΠΟΣΠΑΣΜΑ

Τα πρώτα λεπτά από τη μονόπρακτη όπερα συνολικής διάρκειας εννέα λεπτών Μια παρτίδα μπριτζ του Σάμιουελ Μπάρμπερ [Samuel Barber], με τους μονωδούς Νίκο Στεφάνου, Φλώρα Τζίνη, Έλενα Μαραγκού, Γιώργο Ματθαιακάκη, Θέατρο Ολύμπια (2010).

Όπως καταλαβαίνετε από τα ιδιαίτερα παραδείγματα παραπάνω, ο χρόνος διάρκειας μιας όπερας μπορεί να εξαρτηθεί από τις ανάγκες του έργου, την πρόθεση του συνθέτη να παρουσιάσει ένα έργο επικών διαστάσεων ή μια συμπυκνωμένη μουσική ιδέα, αλλά και τον χρόνο που έχει συνηθίσει το κοινό να αφιερώνει στην όπερα. Όταν διαλέγετε την όπερα που θέλετε να δείτε ή να ακούσετε, βρείτε εκείνα τα έργα που σας κεντρίζουν το ενδιαφέρον είτε για τη μουσική τους είτε για την πλοκή ή τη σκηνοθεσία τους. Έτσι κι αλλιώς, ο χρόνος περνάει γρήγορα όταν απολαμβάνουμε αυτό που παρακολουθούμε και, σε κάθε περίπτωση, άμα κάποια άρια που ακούτε δεν σας αρέσει, μπορείτε απλούστατα να περάσετε στο επόμενο κομμάτι.

QUIZ  /  AΠΟ 4 ΛΕΠΤΑ ΜΕΧΡΙ 13 ΩΡΕΣ

ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ  / ΑΠΟ 4 ΛΕΠΤΑ ΜΕΧΡΙ 13 ΩΡΕΣ

Eισαγωγή

Σύνδεση με μαθήματα του ωρολόγιου προγράμματος
– Μουσική
– Νεοελληνική Λογοτεχνία

Θεματικές
– Ποίηση
– Χαϊκού
– Κίνηση και τραγούδι
– Δραματοποίηση

Προτεινόμενες διδακτικές ώρες
2 διδακτικές ώρες

Εκπαιδευτικοί στόχοι
– Εξερεύνηση δεξιοτήτων δημιουργικής γραφής
– Καλλιέργεια της φαντασίας
– Καλλιέργεια της έκφρασης μέσω της κίνησης
– Δραματοποίηση κειμένου
– Εξερεύνηση της δημιουργικότητας
– Ενθάρρυνση της συνεργατικής κουλτούρας (μέσα στην τάξη)

Όπως στη μουσική μπορεί ένα έργο να έχει διάρκεια από μερικά λεπτά μέχρι μισή μέρα, έτσι και στη λογοτεχνία έχουμε από σύντομα ποιήματα μέχρι μυθιστορήματα μερικών χιλιάδων σελίδων. Χαρακτηριστικό παράδειγμα ιδιαίτερα σύντομων ποιημάτων είναι τα ιαπωνικά χαϊκού, τα οποία αποτελούνται από μόλις 17 συλλαβές.

Στα περισσότερα κλασικά έργα όπερας, η πλοκή είναι σύνθετη και απαιτείται σκηνικός χρόνος και χώρος για την ανάπτυξή της. Καθώς όμως κατά τον τελευταίο αιώνα διάφοροι συνθέτες έχουν δοκιμάσει τα χρονικά όρια της όπερας και προς τα δύο άκρα, στη συγκεκριμένη δραστηριότητα θα δοκιμάσουμε και εμείς, μέσα στην τάξη με τα λιγοστά μέσα που διαθέτουμε, να δραματοποιήσουμε ένα χαϊκού.

Για τη δραστηριότητα αυτή μπορείτε να επιλέξετε ένα από τα δύο χαϊκού τα οποία θα βρείτε και στο Τετράδιο Εργασιών Μουσικής της Β΄ Γυμνασίου (κεφάλαιο «Μελωδικοί εξωτικοί αυτοσχεδιασμοί», σ. 18).

Στάξε στη λίμνη
μόνο μια στάλα κρασί
και σβήνει ο ήλιος

από τα Δεκαέξι Χαϊκού
του Γιώργου Σεφέρη

Παλαιά λίμνη,
βάτραχος μέσα πηδά,
ήχος του νερού

Ματσούο Μπασό (1644-1694)

Βήμα 1

Επιλέξετε ένα από τα δύο χαϊκού.

Συζητήστε στην τάξη για τα συναισθήματα που σας προκαλεί και τις εικόνες που σας φέρνει στον νου. Σας προκαλεί ηρεμία ή ένταση;

Βήμα 2

Έχοντας στον νου σας τα συναισθήματα που σας προκαλεί το ποίημα, προσπαθήστε να μελοποιήσετε ή να απαγγείλετε ρυθμικά τους στίχους του ποιήματος.

Στο Τετράδιο Εργασιών Μουσικής της Β΄ Γυμνασίου (κεφάλαιο «Μελωδικοί εξωτικοί αυτοσχεδιασμοί», σ. 18) προτείνεται η χρήση της πεντατονικής κλίμακας για τη μελοποίηση του χαϊκού. Για τη συγκεκριμένη δράση μπορείτε να επιλέξετε οποιαδήποτε μουσική κλίμακα. Ειδάλλως, εφόσον προτιμάτε τη ρυθμική απαγγελία από το τραγούδι, μπορείτε να μείνετε σε μία μόνο νότα.

Όταν καταλήξετε στον ρυθμό και τη μελωδία, τραγουδήστε ομαδικά και επαναλαμβανόμενα το χαϊκού.

Βήμα 3

Όταν κρίνετε ότι η ομαδική ερμηνεία του χαϊκού είναι σε ένα ικανοποιητικό επίπεδο, επιχειρήστε να συνδυάσετε το τραγούδι με την κίνηση.

Σκεφτείτε τρόπους με τους οποίους η κίνησή σας μπορεί να αποδώσει τους στίχους του χαϊκού. Ενώ το τραγούδι είναι σύντομο και επαναλαμβανόμενο, η κίνηση θα μπορούσε να είναι αργή. Δηλαδή, ενώ μια επανάληψη του χαϊκού μπορεί να έχει διάρκεια λίγων δευτερολέπτων, μια σειρά κινήσεων θα μπορούσε να έχει διάρκεια ενός ή δύο λεπτών.

Σκεφτείτε τρόπους με τους οποίους η κίνηση μπορεί να αποκτήσει δραματουργικό ρόλο. Δοκιμάστε να χωριστείτε σε ομάδες. Για παράδειγμα, στο χαϊκού του Γιώργου Σεφέρη, μια ομάδα μαθητών θα μπορούσε να αναπαριστά τη λίμνη και η άλλη τον ήλιο. Πώς θα μπορούσε η κίνηση των μαθητών να αποτυπώσει τον ήλιο που σβήνει;

Βήμα 4

Συνεχίστε τις πρόβες για όσο χρόνο χρειαστεί προκειμένου το τελικό αποτέλεσμα να είναι όσο το δυνατόν πιο συγχρονισμένο.

Το έργο που θα παρουσιάσετε στο τέλος της δραστηριότητας, πιθανώς και σε κάποιο άλλο τμήμα, θα μπορούσε να είναι συνολικής διάρκειας μόλις 2 λεπτών.