Loading...

ΚΕΦΑΛΑΙΟ 1  / ΕΙΣΑΓΩΓΗ

Η ενότητα “Φτιάξε τη δική σου όπερα” απευθύνεται στον μαθητή εντός και εκτός σχολείου, στην εκπαιδευτική κοινότητα και σε όποιον του αρέσει η όπερα, αλλά και οι παραστατικές τέχνες ευρύτερα, και θα ήθελε να τολμήσει να φτιάξει και να ανεβάσει τη δική του παράσταση. Δεν είναι ένας οδηγός με βήματα που πρέπει να ακολουθήσετε ή με μεθοδολογίες που αν τις ακολουθήσετε θα φτιάξετε την παράστασή σας, το “Φτιάξε τη δική σου όπερα” είναι περισσότερο μία πηγή έμπνευσης, μία ενότητα με πληροφορίες που σίγουρα θα σου φανούν χρήσιμες σε όλη τη διαδικασία, μία ενότητα που φιλοδοξεί να σας ωθήσει στη δημιουργικότητα χωρίς να σας απασχολεί ο κατάλληλος χώρος, το κατάλληλο ανθρώπινο δυναμικό και τα κατάλληλα μέσα. Ένα εκπαιδευτικό εργαλείο που μπορεί να σας φανεί χρήσιμο στις προκαθορισμένες γιορτές της σχολικής κοινότητας, αξιοποιώντας συγκεκριμένες ενότητες του υλικού, είτε σε μία μεγάλη τελική παρουσίαση στο τέλος της χρονιάς, ανεβάζοντας μία παράσταση με την τάξη σας, ή ακόμη ως εργαλείο για τα μαθήματα σας μέσα στο ωρολόγιο πρόγραμμα, με αφορμή μία μονάχα ενότητα. Η σκηνή που είναι κρυμμένη μέσα στην τάξη σας σε περιμένει.

Φτιάξτε τη δική σας όπερα λοιπόν, και μη σας τρομάζει ο τίτλος, να θυμάστε πως η όπερα διαρκώς μεταμορφώνεται και περιμένει να σας μάθει πολλά!

Εισαγωγή

Η ειδικότητα του φωτιστή αυτή είναι τόσο τεχνική όσο και καλλιτεχνική. Ένας φωτιστής πρέπει στην πραγματικότητα να είναι τόσο δημιουργός όσο και τεχνικός, να μπορεί να κατανοήσει το έργο και να σχεδιάσει φωτισμούς που θα δημιουργήσουν ατμόσφαιρες και συνθήκες που θα εξυπηρετήσουν το κείμενο και τη σκηνοθεσία, αλλά να κατέχει επίσης γνώσεις ηλεκτρολογίας.

Ο φωτισμός είναι ένα από τα πιο σημαντικά χαρακτηριστικά ενός έργου παραστατικών τεχνών, ο ρόλος του σε μια παράσταση μπορεί να εκτείνεται και να εμπεριέχει στοιχεία αρχιτεκτονικής της σκηνής, εικαστικής σύνθεσης, δραματουργίας και σκηνοθεσίας.

Με την εξέλιξη της τεχνολογίας, αλλά και με την αντίληψη της σημαντικότητας της συγκεκριμένης ειδικότητας, ένας φωτιστής δεν πρέπει απλά να φωτίσει τη σκηνή και τα πρόσωπα που βρίσκονται πάνω σε αυτή, αλλά είναι αυτός ο οποίος αξιοποιώντας τις ποιότητες, τις δυνατότητες και τις λειτουργίες του φωτός καλείται να “επηρεάσει” τους ανθρώπους, τα αντικείμενα και τον χώρο, δημιουργώντας περιβάλλοντα και κόσμους για τις ιστορίες της εκάστοτε παράστασης. Όπως αναφέρθηκε και στην εισαγωγή η ειδικότητα του φωτιστή είναι τόσο καλλιτεχνική, όσο και τεχνική. Αρχικά, ο σχεδιαστής φωτισμός πρέπει να είναι και να λειτουργεί σαν καλλιτέχνης, κατανοώντας όλα τα υλικά μιας παράστασης (κείμενο, σκηνοθεσία, μουσική, κοστούμια, σκηνικά, χορός), την αισθητική, την ισορροπία και η ψυχολογία γύρω από την λειτουργία του φωτισμού. Παράλληλα όμως, πρέπει να γνωρίζει τεχνικά ζητήματα που σχετίζονται με το φως, όπως ο εξοπλισμός, η τεχνολογία, η οπτική και η λειτουργία της όρασης.

Πολύ απλά, για να κατανοήσουμε όλες τις διαστάσεις της συγκεκριμένης ειδικότητας, πρέπει να σκεφτούμε ότι στην πραγματικότητα ένας σχεδιαστής φωτισμών αφηγείται την ιστορία του έργου χρησιμοποιώντας ως μέσο το φως. Για να μπορέσει λοιπόν να αφηγηθεί αυτή την ιστορία πρέπει να φτιάξει ένα σενάριο μέσα στο ήδη υπάρχον σενάριο του έργου, ένα φωτιστικό σενάριο το οποίο πρέπει να συνομιλεί με όλα τα δεδομένα και τα υλικά της παράστασης. Με βασικό υλικό το φως, μέσα από τις φωτιστικές πηγές που διαθέτει (φωτιστικός εξοπλισμός, φυσικό φως, φωτιστικές πηγές – σκηνικά αντικείμενα), ο σχεδιαστής φωτισμών αξιοποιεί ποιότητες και χαρακτηριστικά του φωτός (ένταση, μορφή, κίνηση, κατεύθυνση, χρώμα), δημιουργώντας μία δική του “παρτιτούρα”, ένα δικό του σενάριο για την εξέλιξη της φωτιστικής ιστορίας μέσα στην παράσταση. Και για να κατανοήσετε, πόση σημασία έχει ο φωτισμός σε μία παράσταση, σκεφτείτε τι επιρροή μπορεί να έχει το χρώμα των φωτισμών στην ψυχολογία ενός θεατή, για παράδειγμα φανταστείτε ότι βρίσκεστε σε μία θεατρική αίθουσα και ξαφνικά σβήνουν όλα τα φώτα. Φόβος; Αγωνία; Κράτημα της αναπνοής; Τι φαντάζεστε ότι θα αισθανθείτε;

Ας δούμε παρακάτω, κάποιους πιθανούς τρόπους προσέγγισης της δημιουργικής διαδικασίας ενός/μίας σχεδιαστή/στριας φωτισμών, αλλά και κάποιες προτάσεις για τις περιπτώσεις που δεν έχουμε φωτιστικό εξοπλισμό.

  • ανάγνωση του κειμένου & ακρόαση της μουσικής του έργου
  • δημιουργία μιας φωτιστικής πρότασης
  • συζήτηση με τον σκηνοθέτη και τους καλλιτεχνικούς συντελεστές & παρακολούθηση προβών
  • σχεδιασμός τελικού φωτιστικού πλάνου

ΚΕΦΑΛΑΙΟ 2  / ΔΕΞΑΜΕΝΗ ΙΔΕΩΝ

Δεξαμενή Ιδεών

Στο πλαίσιο μιας ομάδας ή στο πλαίσιο μιας σχολικής τάξης, μπορείτε να επιλέξετε εσείς τον τρόπο που θέλετε να δουλέψετε, είτε σαν μία ομάδα, είτε χωρισμένοι σε υποομάδες ή ακόμη και ατομικά, καθορίζοντας κάποιο μέλος της ομάδας ή μαθητή για την κάθε ειδικότητα.

Ανάγνωση του κειμένου & ακρόαση της μουσικής του έργου

Όπως και σε όλες τις υπόλοιπες ειδικότητες, έτσι και στον φωτισμό, το πρώτο και πιο βασικό στάδιο της δημιουργικής διαδικασίας είναι η ανάγνωση του κειμένου της παράστασης. Η ανάγνωση και η ανάλυση του κειμένου είναι ένα εξαιρετικά σημαντικό εργαλείο για έναν φωτιστή. Για να μπορέσει να δημιουργήσει τη δική του ιδέα, τη δική του φωτιστική ιστορία, πρέπει να κατανοήσει το έργο, να αντιληφθεί τον χώρο, τον χρόνο, το ύφος και τα συναισθήματα των ηρώων, έτσι ώστε να μπορέσει να αποδώσει την ατμόσφαιρα και τα συναισθήματα του έργου στο κοινό. Σε αυτό το στάδιο, ο σχεδιαστής φωτισμών μπορεί να συνεργαστεί με τον σκηνοθέτη, με στόχο την ορθότερη και ουσιαστικότερη ανάγνωση και ανάλυση του έργου. Παράλληλα, σε έργα παραστατικών τεχνών όπως είναι η όπερα, το μουσικό θέατρο, το μιούζικαλ, είναι εξίσου σημαντικό ένας φωτιστής να μελετήσει τη μουσική του έργου, η οποία αντίστοιχα με το κείμενο αποτελεί ένα βασικό εκφραστικό μέσο του έργου.

Δημιουργία μιας φωτιστικής πρότασης

Στο στάδιο αυτό, σε συνέχεια της μελέτης του μουσικού και κειμενικού υλικού του έργου, ο σχεδιαστής φωτισμών πρέπει να δημιουργήσει την αρχική του ιδέα. Μελετώντας και κάνοντας έρευνα για το έργο, όπως και στις άλλες καλλιτεχνικές ειδικότητες, ο φωτιστής πρέπει να δημιουργήσει μία αρχική φωτιστική πρόταση, την οποία θα επικοινωνήσει στον σκηνοθέτη και στην καλλιτεχνική ομάδα. Για να μπορέσει να φτιάξει μία φωτιστική πρόταση που να μπορεί να υλοποιηθεί, ο φωτιστής πρέπει να γνωρίζει που θα παιχτεί η παράσταση, τι δυνατότητες υπάρχουν στο χώρο και τι εξοπλισμό διαθέτει. Σε ένα πλαίσιο όπως η σχολική τάξη που στην πλειοψηφία δεν έχουμε φωτιστικό εξοπλισμό, ο υπεύθυνος για τον φωτισμό πρέπει να μελετήσει τους χώρους, υπάρχουν παράθυρα, πως πέφτει το φως στην αίθουσα ανάλογα με την ώρα της ημέρας που θέλουμε να ανεβάσουμε την παράσταση, υπάρχουν κουρτίνες συσκότισης, ποια άλλα μέσα – αντικείμενα μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε ως φωτιστικές πηγές;

Συζήτηση με τον σκηνοθέτη και τους καλλιτεχνικούς συντελεστές & παρακολούθηση προβών

Όταν η αρχική φωτιστική πρόταση είναι έτοιμη, τότε είναι η στιγμή που πρέπει να επικοινωνηθεί στον σκηνοθέτη και στο σύνολο της δημιουργικής ομάδας. Ο σχεδιαστής φωτισμών μοιράζεται και παρουσιάζει την φωτιστική του πρόταση για το έργο, και πρέπει να είναι “ανοιχτός/ή” να ακούσει νέες ιδέες και προτάσεις από τα μέλη της δημιουργικής ομάδας, βασισμένες στα ζητούμενα της κάθε ειδικότητας. Να συζητήσει, πιθανά να διαφωνήσει και στη συνέχεια να επεξεργαστεί όλες τις ιδέες, πριν καταλήξει στο τελικό φωτιστικό πλάνο. Το συγκεκριμένο στάδιο είναι εξαιρετικά σημαντικό για τον σχεδιασμό του τελικού φωτιστικού σεναρίου. Ο/Η φωτιστής/τρια έχει τη δυνατότητα μέσω των προβών να δει το κείμενο που έχει μελετήσει να παίρνει μορφή, να ακούσει ζωντανά την μουσική του έργου, να μελετήσει το σκηνικό και τα σκηνικά αντικείμενα μέσα στον χώρο, να δει την κίνηση των ηθοποιών στον χώρο. Παρακολουθώντας τις πρόβες και μέχρι να έρθει η στιγμή που θα “φωτίσει” το έργο, έχει τον χρόνο βλέποντας όλα σχεδόν τα δεδομένα της παράστασης και παρακολουθώντας τις εικόνες που χτίζονται στη σκηνή, να δημιουργήσει το τελικό σενάριο του φωτιστικού του σχεδιασμού.

Σχεδιασμός τελικού φωτιστικού πλάνου

Ένας/Μία φωτιστής/τρια πρέπει να σκεφτεί αρχικά τον σκοπό και τον ρόλο που έχει το φως σε κάθε σκηνή και με βάση αυτό να σχεδιάσει το τελικό φωτιστικό σενάριο μιας παράστασης. Θέλει να χρησιμοποιήσει το φως μέσω μιας φωτιστικής πηγής ως σκηνογραφικό υλικό; Θέλει να απεικονίσει τον χρόνο, τον χώρο, τη διάθεση και την ατμόσφαιρα; Θέλει να δημιουργήσει ξεκάθαρες ρεαλιστικές εικόνες με το φως, για παράδειγμα ένα ηλιοβασίλεμα; Ή θέλει να χρησιμοποιήσει το φως συμβολικά; Σίγουρα δεν υπάρχει μόνο ένας τρόπος και σίγουρα μπορεί να χρησιμοποιήσει όλες αυτές τις κατευθύνσεις. Το πιο σημαντικό όμως είναι να γνωρίζει για ποιο λόγο έχει επιλέξει μια συγκεκριμένη κατεύθυνση, καθώς αυτό θα καθορίσει την συνολική εμπειρία του θεατή.

Όπως αναφέρθηκε και παραπάνω, κατά τη δημιουργία του φωτιστικού σχεδιασμού πρέπει να έχετε στο μυαλό σας τις παρακάτω παραμέτρους:

Χρώμα
Η επιλογή χρωμάτων για τα φώτα μπορεί να προσδώσει διαφορετικές διαθέσεις στο έργο. Κάθε χρώμα μπορεί να έχει αποτύπωμα στο συναίσθημα του θεατή, αλλά και στην ερμηνεία του έργου. Το χρώμα μπορεί να λειτουργήσει ρεαλιστικά μέσα στο έργο, ή και μεταφορικά – συμβολικά. Για παράδειγμα, αν σε κάποια σκηνή του έργου θέλουμε να αποτυπώσουμε μια φωτιά, μπορούμε να επιλέξουμε το κόκκινο χρώμα που θα αναπαριστά τις φλόγες. Από την άλλη πλευρά, πιο αφαιρετικά, σε μία σκηνή όπου θέλουμε να μεταφέρουμε μία πιο ζεστή ατμόσφαιρα στον θεατή, μπορούμε να επιλέξουμε έναν κίτρινο φωτισμό, ο οποίος παραπέμπει στο φως του ήλιου και μπορεί να δημιουργήσει αυτή την αίσθηση της ζεστής ατμόσφαιρας στον θεατή.

*Extra tip.
Προσοχή επιλέγοντας ένα χρώμα στον φωτισμό, πρέπει να ελέγξουμε πως αυτό το χρώμα προβάλλεται πάνω στις επιφάνειες του σκηνικού ή των κοστουμιών της παράστασης.

Ένταση
Η ένταση του φωτός, δηλαδή η ένταση της φωτεινότητας, είναι ένα άλλο χαρακτηριστικό που πρέπει να έχετε στο μυαλό σας κατά τον σχεδιασμό. Τα επίπεδα έντασης θα σας βοηθήσουν να δημιουργήσετε τα εφέ που θέλετε και θα σας επιτρέψουν να εξισορροπήσετε το φως ομοιόμορφα πάνω στα πρόσωπα, στα αντικείμενα και σε ολόκληρη τη σκηνή.

Εστίαση
Η εστίαση του φωτός είναι ένα βασικό χαρακτηριστικό του σχεδιασμού. Σε ένα πλαίσιο όπως στο σχολείο που κατά πάσα πιθανότητα δεν θα διαθέτει φωτιστικό εξοπλισμό, είναι δύσκολο να επεξεργαστείς την εστίαση μίας φωτιστικής πηγής. Ωστόσο, επιλέγοντας συγκεκριμένες φωτιστικές πηγές (π.χ. φακούς, φωτιστικά κλπ.) και καθορίζοντας την απόσταση και τη θέση της φωτιστικής πηγής από το σημείο που θέλετε να φωτίσετε, μπορείτε να καθορίσετε το μέγεθος και την εστίαση της δέσμης φωτός.

Σκιά
Ένα ακόμη βασικό χαρακτηριστικό του φωτισμού, είναι οι σκιές. Δημιουργώντας σκιές είτε με τη χρήση φωτιστικών πηγών ή ακόμη και με τη χρήση του φυσικού φωτός, μπορείτε να δημιουργήσετε έντονες ατμόσφαιρες και διαθέσεις, επηρεάζοντας και χτίζοντας ακόμη και την προσωπικότητα ενός χαρακτήρα. Σκεφτείτε ότι σε ένα έργο, έχετε έναν μυστήριο και αινιγματικό χαρακτήρα, πως θα φαινόταν αν αυτός ο χαρακτήρας αναδυόταν μέσα από μια σκιά;

Θέση
Μία ακόμη εξαιρετικά σημαντική παράμετρος που πρέπει να έχετε στο μυαλό σας κατά τη δημιουργία ενός φωτιστικού πλάνου, είναι η θέση της φωτιστικής πηγής. Φώτα από μπροστά, από πίσω, από κάτω, από το πλάι ή και από πάνω. Σε μία σκηνή θεάτρου συνήθως υπάρχει δυνατότητα για όλες αυτές τις θέσεις φωτιστικών πηγών, ωστόσο μέσα σε μία σχολική αίθουσα ή ακόμη και σε έναν μεγαλύτερο χώρο, όπου οι φωτιστικές μας πηγές είναι περιορισμένες, μπορείτε να επιλέξετε δύο θέσεις ή ακόμη και μία.

ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ  / ΦΩΤΙΣΜΌΣ

Στη συγκεκριμένη ενότητα στη θέση των δραστηριοτήτων θα βρείτε κάποιες προτάσεις φωτιστικών πηγών

Πριν ξεκινήσετε οποιοδήποτε σχεδιασμό φωτισμού, σκεφτείτε τα δεδομένα και τα υλικά που έχετε στα χέρια σας. Σίγουρα οι δυνατότητες μέσα σε μία σχολική τάξη δεν είναι αυτές που θα μπορούσατε να έχετε σε ένα θέατρο. Κανένα πρόβλημα! Και οι γνώσεις μας σε σχέση με τον φωτισμό είναι περιορισμένες, επομένως τι κάνουμε; Αυτοσχεδιάζουμε και πειραματιζόμαστε με αυτά που έχουμε και αυτά που μπορούμε να βρούμε εύκολα. Και ας μην υπερβάλλουμε δεν χρειάζονται πάρα πολλά, μία – δύο έξυπνες ιδέες και μπορείτε να ξεκινήσετε!

Το φως από τα παράθυρα

Πριν ακόμα μπείτε στη διαδικασία να ψάξετε για φώτα, κοιτάξτε γύρω σας και απαντήστε στις παρακάτω ερωτήσεις:

  • Στον χώρο όπου θα γίνει η παράσταση μπαίνει φυσικό φως;
  • Υπάρχουν παράθυρα;
  • Τι συμβαίνει με το φως που έρχεται από έξω την ώρα που κάνετε πρόβες και την ώρα που θα γίνει η παράσταση; (προσοχή! αν επιλέξετε να χρησιμοποιήσετε το φως που έρχεται από το παράθυρο, πρέπει να προγραμματίσετε κάποιες πρόβες στην ώρα που θα γίνει και η παράσταση, έτσι ώστε να έχετε μία πραγματική εικόνα σε σχέση με το φως)
  • Υπάρχουν κουρτίνες στα παράθυρα; (σε περίπτωση που σας ενδιαφέρει το φιλτράρισμα του φωτός ή η συσκότιση)

Αφού βρείτε το κατάλληλο σημείο για τη σκηνή σας μέσα στην αίθουσα, πειραματιστείτε με το φως που μπαίνει στην αίθουσα. Παρατηρήστε πως και που πέφτει και αν σας ενδιαφέρει να το αξιοποιήσετε, σε συνεννόηση με τον σκηνοθέτη, καθορίστε τις θέσεις των ηθοποιών, των αντικειμένων και της δράσης σε συνάρτηση με το φως.

Ο προτζέκτορας

Ο προτζέκτορας, ένα εργαλείο που αρκετά σχολεία διαθέτουν, μπορεί να είναι μία εξαιρετικά σημαντική φωτιστική πηγή για την παράστασή σας.

  • βρείτε την κατάλληλη θέση
  • δοκιμάστε το διάφραγμά του και τον τροχό εστίασης
  • χρήση χρωματιστών φίλτρων (από έγχρωμες πλαστικές διαφάνειες)
  • χρήση υλικών για οπτικά εφέ (πχ. αλεύρι μπροστά από τον φακό, κ.α.)

Φωτιστικά

Μπορείτε επίσης να χρησιμοποιήσετε φωτιστικές πηγές καθημερινής χρήσης, όπως για παράδειγμα:

  • φωτιστικά γραφείου
  • φωτιστικά δαπέδου
  • φωτάκια (χριστουγεννιάτικα ή διακόσμησης)
  • άλλου είδους φωτιστικές πηγές (λάμπες με μπαταρία κλπ.)

Όλα τα παραπάνω μπορείτε με ασφάλεια και προσοχή να τα αξιοποιήσετε είτε ως φωτιστικές πηγές, ή ακόμη και να συνδυάσετε την χρήση τους ως φωτιστικές πηγές, με την χρήση τους ως σκηνικά αντικείμενα.

Φακοί

Οι φακοί είναι μία ακόμη φωτιστική πηγή που μπορείτε να βρείτε και να χρησιμοποιήσετε εύκολα. Υπάρχουν φακοί σε διάφορα μεγέθη, από πολύ μικρούς, μέχρι μεγαλύτερους που μπορείτε να χρησιμοποιήσετε ως προβολείς. Αντίστοιχα με τα φωτιστικά μπορείτε και τους φακούς να τους αξιοποιήσετε ως φωτιστικές πηγές, ή ακόμη και ως σκηνικά αντικείμενα που μπορούν να χειρίζονται οι ίδιοι οι ηθοποιοί.

Υλικά ως φίλτρα μπροστά από φωτιστικές πηγές

Πλαστικές διάφανες σακούλες, λεπτό ύφασμα, πλαστικό, ριζόχαρτο, κουρτίνες, και ό, τι άλλο μπορείτε να φανταστείτε μπορούν να αξιοποιηθούν ως φίλτρα των φωτιστικών πηγών που θα επιλέξετε, αλλά και παράλληλα -εάν το επιθυμεί η ομάδα- ως μέρος του σκηνικού.

Φωτιστικές πηγές άλλων χρήσεων

  • Στικς με χημικό φως που χρησιμοποιούνται στο ψάρεμα, στο κάμπινγκ
  • Glow sticks για πάρτυ
  • Φωσφοριζέ κολλητικές ταινίες
  • Λέιζερ

Και άλλα αντικείμενα που μπορεί να γνωρίζετε, ή μπορεί να βρείτε και να χρησιμοποιήσετε για τη δημιουργία μιας φωτιστικής συνθήκης στην παράστασή σας.

ΒΙΝΤΕΟ

Μελετώντας τις παραπάνω ιδέες, προτάσεις και βήματα, πειραματιστείτε στη δημιουργία ενός φωτιστικού πλάνου για ένα έργο παραστατικών τεχνών. Για να πάρετε και άλλες ιδέες, μπορείτε να δείτε στο παρακάτω βίντεο την Ελένη Χούμου να μοιράζεται μαζί σας πληροφορίες και εμπειρίες ως Σχεδιάστρια Φωτισμών και Συντονίστρια Φωτισμών Σκηνής της ΕΛΣ.

Η Ελένη Χούμου, Συντονίστρια Φωτισμών Σκηνής της ΕΛΣ, μιλάει για τη σημασία του φωτισμού στις παραστασιακές τέχνες. Παραγωγή βίντεο: Odd Bleat.