Φωνές και
ειδικότητες
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 1 / ΕΙΣΑΓΩΓΗ
Σε αυτήν την ενότητα θα βρείτε πληροφορίες σε σχέση με τα είδη των φωνών που συναντάμε στην όπερα. Έχετε ακούσει ποτέ τη λέξη «βαρύτονος»; Αν όχι, διαβάστε παρακάτω! Ο μαέστρος της όπερας Η Ωραία Ελένη του Όφενμπαχ Στάθης Σούλης μάς περιγράφει τον ρόλο κάθε ειδικότητας και μας εξηγεί τις ιδιαιτερότητες του να διευθύνεις μια όπερα.
Ο μαέστρος Στάθης Σούλης μιλάει για τις διαφορετικές ειδικότητες της όπερας.
Τα κείμενα που ακολουθούν υπογράφει η Άρτεμις Ιγνατίδου.
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 2 / Η ΕΝΤΑΣΗ ΤΗΣ ΦΩΝΗΣ
Κι ερχόμαστε επιτέλους στους τραγουδιστές, στους καλλιτέχνες εκείνους που παίρνουν ένα κομμάτι χαρτί με νότες από τον συνθέτη και το μετατρέπουν σε μουσική και θέατρο μπροστά μας.
Σε αντίθεση με τους υπόλοιπους μουσικούς, καθώς και με τους τραγουδιστές άλλων ειδών μουσικής, οι τραγουδιστές της όπερας ξεκινούν την εκπαίδευσή τους μετά την εφηβεία, οπότε και έχει ολοκληρωθεί η ανάπτυξη των οργάνων του σώματός τους που παράγουν τη φωνή. Για να τραγουδήσει κανείς όπερα, χρειάζεται δυνατό διάφραγμα, έναν συγκεκριμένο τρόπο αναπνοής και χρήσης του αέρα, και φυσικά σωστή χρήση του λαιμού, της μύτης και του στόματος.
Όπως θα έχετε παρατηρήσει και οι ίδιοι, οι τραγουδιστές της όπερας δεν χρησιμοποιούν μικρόφωνο στη σκηνή και ο τρόπος που εκπαιδεύονται στο τραγούδι εξασφαλίζει ότι η φωνή τους θα ακούγεται καθαρά πάνω από την ορχήστρα και σε ένα κοινό χιλιάδων ανθρώπων. Οι φωνές λοιπόν που ακούμε στην όπερα είναι φωνές που έχουν εκπαιδευτεί με τέτοιο τρόπο ώστε το ίδιο τους το σώμα να δρα ως φυσικό ηχείο.
Μαντάμα Μπαττερφλάι του Τζάκομο Πουτσίνι, σε μουσική διεύθυνση Λουκά Καρυτινού, σκηνοθεσία, σκηνικά και κοστούμια του Ούγκο ντε Άνα, Ερμονέλα Γιάχο (Τσο-Τσο-Σαν), Χρυσάνθη Σπιτάδη (Σουτζούκι), GNO TV (2020), φωτογραφία Βαλέρια Ισάεβα.
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 3 / ΤΟ ΤΟΝΙΚΟ ΥΨΟΣ ΤΗΣ ΦΩΝΗΣ
Εκτός όμως από την ένταση και τη συγκεκριμένη τεχνική που απαιτείται για να τραγουδήσει κανείς όπερα, οι τραγουδιστές χωρίζονται και σε διαφορετικές κατηγορίες, ανάλογα με το πόσο ψηλά ή χαμηλά τραγουδούν. Αν είστε περισσότερο του «επιστημονικού», μπορείτε να κοιτάξετε και στο βιβλίο Φυσικής της Γ΄ Γυμνασίου, όπου στο κεφάλαιο για τα κύματα εξηγούνται οι ηχητικές συχνότητες. Οι κυριότερες κατηγορίες φωνών που θα συναντήσουμε στις διαφορετικές ενότητες αυτής της πλατφόρμας είναι:
Υψίφωνος (soprano)
Η υψηλότερη από τις γυναικείες φωνές (c΄ – c΄΄). Αρχικά, όλοι οι γυναικείοι ρόλοι ήταν γραμμένοι για σοπράνο φωνές (με εξαίρεση κάποιους δευτερεύοντες χαρακτήρες), ενώ μέχρι και τον 18ο αιώνα ο όρος αναφέρεται κυρίως στις υψηλότερες περιοχές που τραγουδούσαν οι καστράτοι τραγουδιστές ή και τα αγόρια. Οι γυναικείες φωνές γράφονταν στην περιοχή που σήμερα χαρακτηρίζουμε ως μεσόφωνο.66S. Sadie 1992, The New Grove Dictionary of Opera, τ. 4, σ. 457-458.
Από το 1800 κι έπειτα, οι ρόλοι έπαψαν να γράφονται για συγκεκριμένους ερμηνευτές και οι υψίφωνοι έπρεπε πλέον να προσαρμόζονται σε μια γκάμα διαφορετικών υφών. Έτσι, δημιουργήθηκαν εξειδικευμένες κατηγορίες σοπράνο όπως η κολορατούρα σοπράνο, η λυρική σοπράνο, η δραματική ή ηρωική σοπράνο. Κατά τον 19ο και 20 αιώνα, οι συνθετικές και δραματουργικές απαιτήσεις συνθετών όπως οι Ροσσίνι, Βάγκνερ, Πουτσίνι, Μπελλίνι, Ντονιτσέττι, Γκουνό, Βέρντι, Λεονκαβάλλο, καθώς και οι αισθητικές προτιμήσεις σε εθνικό επίπεδο, έπαιξαν τον σημαντικότερο ρόλο στην εξέλιξη της σοπράνο φωνής.
Γκέοργκ Φρίντριχ Χαίντελ, Ξέρξης, «Ombra mai fu», άρια Ξέρξη από την A΄ Πράξη, σολίστ: Μαίρη-Έλεν Νέζη, Θέατρο Ολύμπια (2002/03).
Μεσόφωνος ή μέτζο σοπράνο (mezzo-soprano)67Sadie, S., 2001 (2nd ed). The New Grove Dictionary of Music and Musicians, vol. 16, pp. 584- 587
Η φωνή που τραγουδά στην περιοχή μεταξύ της σοπράνο και της άλτο (a – a΄΄) και μοιράζεται χαρακτηριστικά και των δύο. Αρχικά, η περιοχή στην οποία τραγουδούσαν όλες οι γυναίκες υψίφωνοι, η μεσόφωνος περιοχή, ξεκίνησε να γίνεται διακριτή ως ξεχωριστή κατηγορία φωνής από το πρώτο μισό του 18ου αιώνα, όταν κάποιοι συνθέτες ξεκίνησαν να γράφουν μέρη σοπράνο που τραγουδούσαν ψηλότερα. Αυτή η εξέλιξη ανέδειξε την ξεχωριστή ποιότητα της μεσοφώνου περιοχής, ενώ ταυτόχρονα απέκλεισε τις τραγουδίστριες που ειδικεύονταν σε αυτήν από τους υψίφωνους ρόλους. Με την περαιτέρω επέκταση της υψιφώνου περιοχής και την εξαφάνιση των καστράτων τραγουδιστών, η διακριτή κατηγορία της μεσοφώνου εδραιώθηκε και πολλοί ρόλοι ξεκίνησαν να ερμηνεύονται από γυναίκες που ειδικεύονταν στη μεσόφωνο περιοχή. Από τον 20ό αιώνα, οι μεσόφωνοι ξεκίνησαν να χαρακτηρίζονται ως «ψηλές», «χαμηλές», «λυρικές» ή «δραματικές», τονίζοντας περισσότερο τις διαφορετικές χροιές που μπορεί να ερμηνεύσει μια μεσόφωνος, και σημαντικοί συνθέτες όπως οι Ζυλ Μασνέ και Ρίχαρντ Στράους έγραψαν ρόλους ειδικά γι’ αυτήν τη φωνή. Τις τελευταίες δεκαετίες σημαντικές μεσόφωνοι έχουν ερμηνεύσει τραβεστί ρόλους του ιστορικού ρεπερτορίου.
Καμίγ Σαιν-Σανς, Σαμψών και Δαλιδά, «Printems qui commence», άρια Δαλιδάς από την A΄ Πράξη, σολίστ: Μαρκέλα Χατζιάνο (Χατζηιωάννου), Ωδείο Ηρώδου Αττικού (2002/03).
Άλτο / κοντράλτο (contralto)
H χαμηλότερη από τις γυναικείες φωνές (f – f΄΄). Ιστορικά επισκιασμένη από τη λαμπρότητα των πρωταγωνιστικών σοπράνο ρόλων και με περιορισμένο ρεπερτόριο, η άλτο φωνή συνήθως ερμηνεύει υποστηρικτικούς ρόλους όπως της γκουβερνάντας, της υπηρέτριας, της ηλικιωμένης γυναίκας, ή αντρικούς και κωμικούς ρόλους. Το γεγονός αυτό δεν στερεί καθόλου από την ομορφιά και τη δεξιοτεχνία που απαιτείται για την ερμηνεία των άλτο ρόλων, με συνθέτες όπως οι Μοντεβέρντι, Μπιζέ, Σαιν-Σανς, Μεγερμπέρ και πολλοί άλλοι να συνθέτουν άριες που αναδεικνύουν τον λυρισμό της άλτο φωνής. Από τα μέσα του 20ού αιώνα, ένας αυξανόμενος αριθμός κοντράλτο ερμηνευτριών προτιμούν τον χαρακτηρισμό της υψηλής ή χαμηλής μεσόφωνου, με την αλλαγή αυτή να υποστηρίζεται μουσικά από τη δημοφιλία έργων των Ροσσίνι και Χέντελ, που συμπεριλαμβάνουν εντυπωσιακές άριες για ερμηνεύτριες με βαθύτερη φωνητική χροιά.68S. Sadie 1992, The New Grove Dictionary of Opera, τ. 1, σ. 933-934.
Τζοακίνο Ροσσίνι, Η Ιταλίδα στο Αλγέρι, «Cruda sorte», άρια Ιζαμπέλλας από την Α΄ Πράξη, σολίστ: Ειρήνη Καράγιαννη, Θέατρο Ολύμπια (2005/06).
Τενόρος
Η υψηλότερη από τις αντρικές φωνές. Φωνή με σημαντικό ρόλο στην εκκλησιαστική και την κοσμική μουσική κατά την εποχή του μπαρόκ, που όμως στην όπερα τραγουδούσε κυρίως δευτερεύοντες ή κωμικούς ρόλους. Από τον κλασικισμό κι έπειτα, ξεκίνησε να ενσαρκώνει τον ρόλο του ήρωα ή του εραστή, ενώ αργότερα οι ρόλοι που έγραψαν συνθέτες όπως ο Ροσσίνι, ο Μπελλίνι και ο Ντονιτσέττι ανέδειξαν τις πιο δραματικές πτυχές της φωνής.69S. Sadie (επιμ.) 1988, The Grove Concise Dictionary of Music, σ. 759.
Από την εξαφάνιση των καστράτων τραγουδιστών και μετά, οι τενόροι ξεκίνησαν να απολαμβάνουν όλο και μεγαλύτερη αναγνώριση από το κοινό και ειδικά κατά τον 20ό αιώνα αναδείχθηκαν σε «σταρ» που ανταγωνίζονται σε φήμη τις πιο αγαπημένες σοπράνο.
Σαρλ Γκουνό, Φάουστ, «Salut, demeure, chaste et pure», άρια του Φάουστ από την Γ΄ Πράξη, σολίστ: Αντρέι Ντουνάεφ, Μέγαρο Μουσικής Αθηνών (2011/12).
Βαρύτονος
Η αντρική φωνή που τραγουδά μεταξύ του τενόρου και του μπάσου. Ο όρος ξεκίνησε να χρησιμοποιείται από τον 19ο αιώνα κι έπειτα, παρ’ ότι και κατά τον προηγούμενο αιώνα πολλοί ρόλοι ερμηνεύονταν σε αυτήν την έκταση. Η καθιέρωση της φωνής του βαρύτονου οδήγησε στη δημιουργία νέων ανδρικών χαρακτήρων. Ενώ οι τενόροι και οι καστράτοι ενσάρκωναν τους ρόλους των ηρώων και των εραστών, και οι μπάσοι τους βασιλιάδες, τους στρατιώτες και τους ηλικιωμένους άντρες, οι βαρύτονοι ενσάρκωσαν ερωτικούς αντίζηλους, αδερφούς, νέους άντρες και νεανίζοντες ηλικιωμένους άντρες.70O. Jander – J.B. Steane – E. Forbes – E.T. Harris – G. Waldman, «Baritone», στο: S. Sadie, New Grove Dictionary of Music and Musicians, τ. 2, σ. 731-732.
Τζουζέππε Βέρντι, Ριγολέττος, «Pari siamo», άρια του Ριγολέττου από την A΄ Πράξη, σολίστ: Δημήτρης Πλατανιάς, Θέατρο Ολύμπια (2008/09).
Μπάσος
Η βαθύτερη αντρική φωνή [F – e΄]. Έκταση που ενσαρκώνει ρόλους όπως αυτοί του βασιλιά, του σοφού, κάποιας θεότητας ή κάποιου κακού χαρακτήρα. Η μπάσα περιοχή γενικότερα επιτελεί πολύ σημαντικό ρόλο στην κλασική μουσική, καθώς τα όργανα που παίζουν εκεί παρέχουν την αρμονική βάση της μουσικής, τα θεμέλια δηλαδή πάνω στα οποία χτίζονται οι μελωδίες.
Τζουζέπε Βέρντι, Μάκβεθ, «Come dal ciel precipita», άρια του Μπάνκι από τη Β΄ Πράξη, σολίστ: Δημήτρης Καβράκος, Θέατρο Ολύμπια (2002/03).
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 4 / ΟΙ ΠΟΙΚΙΛΕΣ ΕΙΔΙΚΟΤΗΤΕΣ ΣΤΗΝ ΟΠΕΡΑ
Όπως συμβαίνει με τα παγόβουνα, έτσι και στην όπερα, το πιο εντυπωσιακό τμήμα της μπορεί να βγαίνει στην επιφάνεια κι εμείς να το τραβάμε φωτογραφίες, όμως από κάτω υπάρχει ένας τεράστιος υποστηρικτικός όγκος που την αναδεικνύει.
Κι αν η παραπάνω μεταφορά σάς φαίνεται δυσνόητη, πώς θα σας φαινόταν αν σας έλεγα ότι, πίσω από τη σκηνή της Εθνικής Λυρικής Σκηνής βρίσκεται άλλη μια σκηνή ίδιου μεγέθους, όπου γίνεται η προετοιμασία και η αποθήκευση των σκηνικών; Και πού να ντύνονται άραγε οι τραγουδιστές; Καθαρίζει κανείς τα τριαντάφυλλα που πετά το κοινό στις σοπράνο ή μένουν για πάντα στη σκηνή και γίνονται κήπος;
Μπορεί κάθε όπερα που ανεβαίνει να διαρκεί δύο με τρεις ώρες και μετά οι μουσικοί και το κοινό να πηγαίνουν στα σπίτια τους, αλλά η παραγωγή μιας όπερας είναι ένας τεράστιος μηχανισμός που απαιτεί τον συντονισμό πολλών εργατών της τέχνης, καλλιτεχνών που δεν εμφανίζονται στη σκηνή, καθώς και γραμματειακών και διοικητικών υπηρεσιών. Ας πάμε λοιπόν μια βόλτα στα παρασκήνια της Εθνικής Λυρικής Σκηνής για να γνωρίσουμε κάποια από επαγγέλματα της όπερας.
Μια βόλτα στα παρασκήνια της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, ένα σύντομο βίντεο γνωριμίας με τις διαφορετικές ειδικότητες της όπερας με πλάνα από την τεχνική πρόβα της όπερας Το ταξίδι στη Σελήνη του Ζακ Όφενμπαχ σε μουσική διεύθυνση Ηλία Βουδούρη, σκηνοθεσία και κοστούμια Λωράν Πελλύ, σκηνικά Μπαρμπαρά ντε Λεμπούρ (παραγωγή βίντεο Odd Bleat).
Τώρα που πήρατε μια εικόνα από τη διαδικασία παραγωγής μιας όπερας, μπορείτε να σκεφτείτε και το σύνολο των επαγγελμάτων του χώρου της όπερας; Σημειώστε τις διαφορετικές ειδικότητες που σας έρχονται στο νου και στη συνέχεια διαβάστε την παρακάτω λίστα. Πόσα επαγγέλματα καταφέρατε να μαντέψετε;
Συνθέτης
Πάρτα φωνής (σπαρτίτο) της κωμικής όπερας Ο Φακανάπας του Διονύσιου Λαυράγκα.
ο/η δημιουργός της μουσικής.
Λιμπρετίστας
Το εξώφυλλο του λιμπρέτου της όπερας Robert le diable του Τζάκομο Μάιερμπεερ. Public domain, via Wikimedia Commons.
ο/η δημιουργός του κειμένου. O λιμπρετίστας γράφει το λιμπρέτο, το πλήρες κείμενο της όπερας. Περιέχει τους διαλόγους, τα λόγια από τις άριες και το ρετσιτατίβο, την πλοκή και τις σκηνικές οδηγίες για τη μεταφορά του έργου στη σκηνή. Ένα λιμπρέτο μπορεί να γραφτεί ειδικά για μια μουσική σύνθεση, να προϋπάρχει ως ποίημα, να γραφτεί σε συνεργασία με τον συνθέτη, ή και να το έχει γράψει ο ίδιος ο συνθέτης.
Σκηνοθέτης
ο/η δημιουργός που φαντάζεται και κατευθύνει την παρουσίαση του έργου επί σκηνής. Συνεργάζεται στενά με τον σκηνογράφο, τον ενδυματολόγο, τον υπεύθυνο φωτισμού και τους τραγουδιστές για να αποδώσει την εικόνα που έχει φανταστεί για την όπερα.
Σκηνογράφος
ο/η δημιουργός που φαντάζεται και επιβλέπει την κατασκευή των σκηνικών του έργου.
Γενικό σχέδιο σκηνικής εικόνας του σκηνογράφου Γιάννη Κόκκου για την Α΄ Πράξη της όπερας Ο ιπτάμενος Ολλανδος του Ρίχαρντ Βάγκνερ, Ωδείο Ηρώδου Αττικού (2012/13).
Τραγουδιστές
οι ερμηνευτές του έργου. Μουσικοί εξειδικευμένοι στο τραγούδι, με μακροχρόνια εκπαίδευση και εμπειρία ειδικά στο είδος της όπερας.
Τα παραμύθια του Χόφμαν του Ζακ Όφενμπαχ, σε μουσική διεύθυνση Λουκά Καρυτινού, σκηνοθεσία Κρύστοφ Βαρλικόφσκι, σκηνικά και κοστούμια Μαλγκορζάτας Στσέσνιακ, Νικόλ Σεβαλιέ (Ολυμπία), Αίθουσα Σταύρος Νιάρχος (2022/23), φωτογραφία Ανδρέας Σιμόπουλος.
Μουσικός της ορχήστρας
ο/η μουσικός που συμμετέχει στην ορχηστρική ερμηνεία του έργου.
Κατασκευαστής σκηνικών
ο/η τεχνικός που χειρίζεται τα μηχανήματα για την κατασκευή των σκηνικών.
Μηχανικός σκηνής
ο/η υπεύθυνος για το στήσιμο και το ξεστήσιμο των σκηνικών.
Σχεδιαστής φωτισμών
o/η υπεύθυνος για τον σωστό φωτισμό της σκηνής, που δουλεύει σε συνεργασία με τον σκηνοθέτη και τον σκηνογράφο για να φαίνονται καλά οι τραγουδιστές και να αποδίδεται πιστά η ιδέα του σκηνοθέτη. Φροντίζει επίσης τη δημιουργία ειδικών εφέ.
Φωτιστικό πλάνο του σκηνογράφου Αντώνη Δαγκλίδη για την όπερα Ναμπούκκο του Τζουζέππε Βέρντι, Θέατρο Ολύμπια (2007/08).
Φροντιστής σκηνής
ο/η υπεύθυνος για τη δημιουργία, τη συντήρηση και την τοποθέτηση όλων των αντικειμένων (πιρούνια/χαλιά/κουρτίνες/βάζα κλπ.) και επίπλων που υπάρχουν στη σκηνή. Η θέση αυτή ονομάζεται «φροντιστήριο» στο θέατρο.
Κομμωτής
o/η δημιουργός που σχεδιάζει και επιβλέπει την κόμμωση των τραγουδιστών, ώστε να ταιριάζει με τους χαρακτήρες, την εποχή του έργου και τις ιδέες του σκηνοθέτη.
Ενδυματολόγος
ο/η δημιουργός που φαντάζεται, επιλέγει τα κοστούμια και επιβλέπει τη συντήρηση και μεταποίησή τους για την παράσταση.
Κοστούμια της ενδυματολόγου Ελένης Μανωλοπούλου για την όπερα Ένας χορός μεταμφιεσμένων του Τζουζέππε Βέρντι, Θέατρο Ολύμπια (2011/12).
Κατασκευαστής ενδυμάτων
ο/η υπεύθυνος για τη ραφή των ενδυμάτων σε συνεργασία με τον/την ενδυματολόγο.
Ρεπετιτέρ
ο/η μουσικός που συνοδεύει τις πρόβες των τραγουδιστών και της χορωδίας.
Χορογράφος
ο/η δημιουργός των χορογραφιών της παράστασης και επιβλέπων της εκπαίδευσης των χορευτών.
Χορευτές
οι εκτελεστές των χορευτικών μερών του έργου.
Διευθυντής χορωδίας
ο/η υπεύθυνος διδασκαλίας των μουσικών μερών της χορωδίας.
Διευθυντής ορχήστρας
ο/η μουσικός που είναι υπεύθυνος για την ερμηνεία του μουσικού έργου, την εκπαίδευση της ορχήστρας, και τη διεύθυνση της ορχήστρας, της χορωδίας και των τραγουδιστών κατά τη διάρκεια της παράστασης.
Η Κυριακή Κουντούρη, μαέστρος της παράστασης Η Ωραία Ελένη του Όφενμπαχ του Κορνήλιου Σελαμσή, ενώ διευθύνει την ορχήστρα, Εθνική Λυρική Σκηνή (2023), φωτογραφία Βαλέρια Ισάεβα.
Κινηματογραφιστής
ο/η υπεύθυνος για την κινηματογράφηση των παραστάσεων.
Υπεύθυνος μακιγιάζ
ο/η υπεύθυνος που φαντάζεται ποιο μακιγιάζ ταιριάζει σε κάθε χαρακτήρα της παράστασης και επιβλέπει την προετοιμασία του μακιγιάζ των ερμηνευτών.
Στιγμιότυπα από τα παρασκήνια και τη διαδικασία παραγωγής της όπερας Ο μαγικός αυλός του Βόλφγκανγκ Αμαντέους Μότσαρτ, σε μουσική διεύθυνση Ζωής Τσόκανου, σκηνοθεσία Σουζάν Αντράντε – Μπάρρη Κόσκυ, αναβίωση σκηνοθεσίας Τομπίας Ριμπίτσκι, animation Πωλ Μπάρριτ, Αίθουσα Σταύρος Νιάρχος (2018).
Σχαρίστας
ο/η χειριστής των κινούμενων μηχανισμών της σκηνής.
Γραμματειακή υποστήριξη
ο/η εργαζόμενος/η στο διοικητικό τμήμα της παραγωγής που αναλαμβάνει την επικοινωνία μεταξύ των συνεργατών και στηρίζει την οργάνωση της παραγωγής.
Υπεύθυνος παραγωγής
ο/η υπεύθυνος για τη χρηματοδότηση, τον συντονισμό και την επίβλεψη ολόκληρης της παραγωγής καθώς και την ομαλή συνεργασία των μελών της.
Υπεύθυνος αποθήκης
o/η υπεύθυνος για την παραλαβή και αποθήκευση των σκηνικών της όπερας.
Καθαριστής
ο/η εργαζόμενος/η που φροντίζει την καθαριότητα των χώρων της σκηνής, των παρασκηνίων και του θεάτρου.
Ταξιθέτης
ο/η εργαζόμενος/η που κατευθύνει τους θεατές στη θέση τους και επιβλέπει την ομαλή διεξαγωγή της παράστασης για το ακροατήριο.
Επικοινωνία και προώθηση
Και βεβαίως, μια ολόκληρη ομάδα διαφορετικών ειδικοτήτων που αναλαμβάνει την επικοινωνία και προώθηση της παράστασης.
Αφίσα για την παραγωγή της Εθνικής Λυρικής Σκηνής της όπερας Ριγολέττος του Τζουζέππε Βέρντι, Θέατρο Ολύμπια (2009/10).
QUIZ / ΦΩΝΕΣ ΚΑΙ ΕΙΔΙΚΟΤΗΤΕΣ
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ / ΦΩΝΕΣ ΚΑΙ ΕΙΔΙΚΟΤΗΤΕΣ
Εισαγωγή
Οι πρόβες και η προετοιμασία της Κάρμεν προχωρούν με γρήγορους ρυθμούς. Λίγοι μήνες έμειναν πριν το ανέβασμα της όπερας στην πόλη σας και πρέπει να αναλάβετε την προώθηση της παράστασης. Αφίσα της παράστασης, ποσταρίσματα υλικού της παράστασης στα social media, video teaser της όπερας και ό,τι άλλο μπορείτε να φανταστείτε, για να μη μείνει καμία καρέκλα άδεια στην πρεμιέρα σας.
Στη συγκεκριμένη δραστηριότητα φανταστείτε πως, εκτός από την καλλιτεχνική ομάδα, έχετε αναλάβει και την επικοινωνία της παράστασης της Κάρμεν. Τι κατεύθυνση θέλετε να δώσετε στη δική σας Κάρμεν; Με ποιον τρόπο θα προσελκύσετε περισσότερο κόσμο;
Σύνδεση με μαθήματα του ωρολόγιου προγράμματος
– Γλωσσική διδασκαλία
– Καλλιτεχνικά
– Πληροφορική
– Μουσική
Θεματικές
– Επικοινωνία και προώθηση παραστάσεων
– Σύνταξη κειμένων
– Γραφιστικός σχεδιασμός
– Βίντεο
Προτεινόμενες διδακτικές ώρες
4 διδακτικές ώρες
Εκπαιδευτικοί στόχοι
– Εξοικείωση με τη διακαλλιτεχνική φύση της όπερας
– Ανάπτυξη επικοινωνιακών δεξιοτήτων
– Καλλιέργεια κριτικής σκέψης
– Εξερεύνηση της δημιουργικότητας
– Ενθάρρυνση της συνεργατικής κουλτούρας (μέσα στην τάξη)
Βήμα 1
Διαβάστε στην τάξη την παρακάτω σύνοψη της ιστορίας της Κάρμεν:
Η ιστορία εκτυλίσσεται στη Σεβίλλη, περ. 1830. Η Κάρμεν, μια τσιγγάνα καπνεργάτρια, που αγαπάει και πιστεύει στην ελεύθερη φύση του ανθρώπου. Σε μια μάζωξη στο καπνεργοστάσιο, η Κάρμεν, τραγουδώντας και διασκεδάζοντας τους θαυμαστές της, πετάει ένα λουλούδι στον Δον Χοσέ, δεκανέα της φρουράς, ο οποίος γοητεύεται από το ταπεραμέντο της Κάρμεν. Όταν η Κάρμεν αργότερα θα εμπλακεί σε καβγά με άλλη εργάτρια και θα της επιτεθεί με μαχαίρι, ο Δον Χοσέ θα αναγκαστεί να την οδηγήσει στη φυλακή, ωστόσο η Κάρμεν, ασκώντας όλη της τη γοητεία πάνω του, και υποσχόμενη έρωτα στον Δον Χοσέ, καταφέρνει να τον πείσει να την απελευθερώσει. Μετά από λίγο καιρό, η Κάρμεν γνωρίζει τον ταυρομάχο Εσκαμίγιο, ο οποίος γοητεύεται από την Κάρμεν και ελπίζει στον έρωτά της. Παράλληλα, ο Δον Χοσέ βγαίνει από τη φυλακή, καθώς είχε τιμωρηθεί για την απελευθέρωση της Κάρμεν. Όταν συναντάει την Κάρμεν, της λέει πως θα φύγει από την υπηρεσία για χάρη της, η ίδια ωστόσο φαίνεται να μένει ασυγκίνητη. Οι δυο άντρες, Δον Χοσέ και Εσκαμίγιο, πολιορκούν την Κάρμεν, ωστόσο η ίδια θέλει την ελευθερία της. Η ιστορία κλείνει στην αρένα της Σεβίλλης, όπου η Κάρμεν καταφθάνει με τον ταυρομάχο Εσκαμίγιο. Ο Δον Χοσέ την ικετεύει να τον ακολουθήσει, ωστόσο η Κάρμεν του λέει πως δεν τον αγαπά και προτιμάει να πεθάνει παρά να χάσει την ελευθερία της και του επιστρέφει το δαχτυλίδι που της είχε δώσει. Καθώς ο Εσκαμίγιο λαβώνει τον ταύρο στην αρένα, ο Δον Χοσέ μαχαιρώνει θανάσιμα την Κάρμεν.
Βήμα 2
Στη συνέχεια παρακολουθήστε δύο σύντομα αποσπάσματα από την Κάρμεν του Ζωρζ Μπιζέ σε σκηνοθεσία Στήβεν Λάνγκριτζ. Η συγκεκριμένη παραγωγή τοποθετεί την Κάρμεν στη σύγχρονη πραγματικότητα. Στόχος του σκηνοθέτη είναι να αποδώσει την ιστορία με ρεαλισμό αναδεικνύοντας τη διαχρονικότητα του έργου.
Κάρμεν του Ζωρζ Μπιζέ, σε μουσική διεύθυνση Λουκά Καρυτινού, σκηνοθεσία Στήβεν Λάνγκριτζ, σκηνικά και κοστούμια Γιώργου Σουγλίδη, Ανίτα Ρατσβελισβίλι (Κάρμεν), Πάβελ Τσέρνοχ (Δον Χοσέ), Ωδείο Ηρώδου Αττικού (2018).
Βήμα 3
Συζητήστε στην τάξη για πιθανές διαφορετικές εκδοχές της Κάρμεν. Εσείς πού θα θέλατε να τοποθετήσετε τη δική σας Κάρμεν; Μπορείτε να σκεφτείτε μια ιδέα που πιθανώς θα τραβούσε τα ενδιαφέρον του κοινού ή θα βοηθούσε στην προώθηση του έργου; Μπορείτε να σκεφτείτε ποια θα ήταν η Κάρμεν της περιοχής σας;
Βήμα 4
Στην καταληκτική δράση θα δημιουργήσετε το προωθητικό υλικό της δικής σας Κάρμεν. Αφού καταλήξετε ομαδικά στον τόπο και τον χρόνο που εξελίσσεται η δράση, χωριστείτε σε δύο ομάδες. Η μια ομάδα θα αναλάβει τη σύνταξη των κειμένων και η άλλη τον σχεδιασμό του γραφιστικού και εικαστικού υλικού. Ακολουθούν ενδεικτικές λίστες με το προωθητικό υλικό που θα παραγάγει η κάθε ομάδα.
Κείμενα
– Τίτλος και σύντομη περιγραφή έργου
– Αναλυτικό δελτίο τύπου το οποίο θα πρέπει να περιλαμβάνει τα ακόλουθα:
• τίτλος παράστασης και όνομα συνθέτη
• ονόματα συντελεστών (μουσική διεύθυνση, σκηνοθεσία, σκηνικά, κοστούμια, φωτισμοί, διεύθυνση χορωδίας, ορχήστρα, χορωδία, κινησιολογία, μονωδοί)
• αναλυτική περιγραφή έργου η οποία θα μπορούσε να συμπεριλαμβάνει το σημείωμα του σκηνοθέτη
• πληροφορίες για τον χώρο, τις ημερομηνίες και τις ώρες διεξαγωγής των παραστάσεων
• κόστος εισιτηρίων
Εικόνα
– Αφίσα (αποτελείται από το βασικό εικαστικό αλλά συμπεριλαμβάνει και τις βασικές πληροφορίες για την παράσταση)
– Τροποποίηση εικαστικού για χρήση στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης
– Σύντομο βίντεο (teaser) για χρήση στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης
Στον παρακάτω σύνδεσμο μπορείτε να βρείτε κείμενα και το βασικό εικαστικό υλικό της τελευταίας παραγωγής της Κάρμεν του Μπιζέ από την Εθνική Λυρική Σκηνή:
https://www.nationalopera.gr/arxeio/arxeio-parastaseon-pe/kalitexniki-periodos-2015-2016/item/906-karmen
Όπως θα δείτε στο παρακάτω βίντεο, για την προώθηση μιας παράστασης δεν είναι απαραίτητο να χρησιμοποιηθεί κάποιο απόσπασμά της. Στο συγκεκριμένο προωθητικό βίντεο γίνεται χρήση μόνο ηχητικού αποσπάσματος της Κάρμεν του Μπιζέ. Επομένως μπορείτε να αφήστε τη φαντασία σας ελεύθερη και να δημιουργήσετε ένα βίντεο χωρίς τους χαρακτήρες, τα κοστούμια και τα σκηνικά της παράστασης.
Σύντομο βίντεο προώθησης της παραγωγής της Εθνικής Λυρικής Σκηνής της Κάρμεν του Ζωρζ Μπιζέ, σε μουσική διεύθυνση Λουκά Καρυτινού, σκηνοθεσία Στήβεν Λάνγκριτζ, σκηνικά και κοστούμια Γιώργου Σουγλίδη, Ωδείο Ηρώδου Αττικού (2016).
Για την προώθηση των παραστάσεων χρησιμοποιείται συχνά υλικό βίντεο από τις πρόβες. Παρακολουθήστε το παρακάτω making of video της Κάρμεν του Ζωρζ Μπιζέ.
Βίντεο από το making-of της παραγωγής της Εθνικής Λυρικής Σκηνής της Κάρμεν του Ζωρζ Μπιζέ, σε μουσική διεύθυνση Λουκά Καρυτινού, σκηνοθεσία Στήβεν Λάνγκριτζ, σκηνικά και κοστούμια Γιώργου Σουγλίδη, Ωδείο Ηρώδου Αττικού (2018).
Ακολουθούν αφίσες από προηγούμενες παραγωγές της Κάρμεν στις οποίες αποτυπώνονται και οι διαφορετικές προσεγγίσεις από τις εκάστοτε καλλιτεχνικές ομάδες. Όπως θα παρατηρήσετε, σε όλες τις αφίσες κυριαρχεί το κόκκινο χρώμα.
Γιατί νομίζετε ότι γίνεται αυτό; Θα μπορούσε να είναι κάποιο άλλο χρώμα ταιριαστό στη δική σας Κάρμεν;