Στο πέρασμα
του χρόνου
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 1 / ΕΙΣΑΓΩΓΗ
H ενότητα Στο πέρασμα του χρόνου είναι μια μη γραμμική αφήγηση της ιστορίας της όπερας με άξονα τις αλλαγές που επήλθαν στο είδος μέσα στους αιώνες, σε συνάρτηση και συνομιλία με το κοινωνικό πλαίσιο κάθε εποχής. Ο συνθέτης Κορνήλιος Σελαμσής μάς περιγράφει στο παρακάτω βίντεο το ιδιαίτερο χαρακτηριστικό της όπερας Η Ωραία Ελένη του Όφενμπαχ, καθώς και τους τρόπους με τους οποίους η συγκεκριμένη όπερα εμπλέκει το ακροατήριο.
Ο συνθέτης Κορνήλιος Σελαμσής μιλάει για το πως ένα σύγχρονο έργο όπερας μπορεί να συνομιλεί με ένα κλασικό.
Τα κείμενα που ακολουθούν υπογράφει η Άρτεμις Ιγνατίδου.
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 2 / ΜΙΑ ΒΟΛΤΑ ΣΤΗΝ ΟΠΕΡΑ
Το παλτό σας στο βεστιάριο, σκάλα δύο, είσοδος ένα, σειρά Μ κι επιτέλους βρήκατε τις θέσεις σας 14 και 15. Τα φώτα σβήνουν, η μουσική αρχίζει –βλέπετε την Τραβιάτα [La traviata]– και ψιθυρίζετε στον διπλανό σας πως η σκηνοθεσία σάς φαίνεται θαυμάσια.
Ο κύριος από πίσω σας διαμαρτύρεται: «Βρισκόμαστε στην όπερα, λίγο σεβασμό, ησυχία παρακαλώ». Αν και η αντίδραση του κυρίου σάς φαίνεται λίγο υπερβολική, θυμόσαστε πως στο θέατρο έχει συνήθως ησυχία, βγάζετε τον σκούφο σας για να μην ενοχλείτε τους θεατές από πίσω σας και περιμένετε μέχρι το διάλειμμα για να μοιραστείτε τον ενθουσιασμό σας για την παράσταση.
Μπορεί όταν διαβάζουμε την ιστορία της όπερας να κρατάμε σημειώσεις με τις σημαντικότερες ημερομηνίες και τα ονόματα των συντελεστών, όμως ακόμη και οι συνήθειές μας όταν παρακολουθούμε μια παράσταση αποτελούν κομμάτι της ιστορίας αυτής της τέχνης. Αν διαβάσετε ξανά την παραπάνω παράγραφο, μπορείτε να φανταστείτε ποια από τα πράγματα που περιγράφονται μπορεί να ήταν διαφορετικά στο παρελθόν;
Χωρίς να δείτε τα σύγχρονα κοστούμια και να ακούσετε τη μουσική, το περιβάλλον του θεάτρου, η θέση που κάθεστε και το γεγονός ότι βγάλατε τον σκούφο σας μαρτυρούν όχι μόνο πως αγοράσατε το εισιτήριό σας το 2023, αλλά και πως η ιστορία της όπερας καθορίζει τον τρόπο με τον οποίο την απολαμβάνουμε. Όσο και να σας φαίνεται περίεργο, δεν επικρατούσε πάντα ησυχία στην όπερα. Για την ακρίβεια, πολλά έργα του ρεπερτορίου έχουν γραφτεί με τέτοιο τρόπο ώστε να καταπολεμηθεί η φασαρία που συνήθως επικρατούσε στο θέατρο.10C. Abbate – R. Parker 2012, A History of Opera. The last 400 years, σ. 59.
Μπορεί λοιπόν ο τρόπος που βλέπουμε όπερα να μαρτυρά ότι ζούμε στον 21ο αιώνα, ο τρόπος όμως που την ακούμε μας μεταφέρει κατευθείαν στο παρελθόν.
Θέατρο Ο Φοίνικας [La Fenice], Βενετία (1837). Πρωτότυπο έργο στο Μουσείο Κορέρ [Museo Correr] της Βενετίας. Public domain, via Wikimedia Commons.
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 3 / ΤΟ ΑΠΟΛΥΤΟ ΕΡΓΟ ΤΕΧΝΗΣ
Είναι γνωστό στην ιστορία πως το 1876 ο συνθέτης Βίλχελμ Ρίχαρντ Βάγκνερ [Wilhelm Richard Wagner] επέλεξε τη μικρή πόλη του Μπάυρωυτ στη Γερμανία για να χτίσει τον δικό του «μουσικό ναό». Έναν χώρο με τέλειες ακουστικές προδιαγραφές και χαμηλό φωτισμό, όπου οι λάτρεις της μουσικής θα συγκεντρώνονταν για να ακούσουν προσεκτικά τη μουσική του.11D. Snowman 2009, The Gilded Stage. A social history of opera, σ. 196-197.
O χώρος αυτός προοριζόταν για έργα υψηλής τεχνοτροπίας, τα οποία θα παρουσίαζαν ένα «ολοκληρωμένο» μουσικό, θεατρικό, ποιητικό, σκηνικό και ιδεολογικό θέαμα. «Τέλειες» όπερες για ένα «τέλειο», σιωπηλό και σοβαρό κοινό. Κάποια χρόνια πριν, ένα απολύτως ασόβαρο κοινό στο Παρίσι είχε γιουχάρει την όπερα Τάνχωυζερ [Tannhäuser] του Βάγκνερ επειδή το μπαλέτο βρισκόταν στο λάθος σημείο της παράστασης. Έτσι, καθώς ένα σημαντικό ποσοστό του κοινού ερχόταν στη δεύτερη πράξη και μετά μπαινόβγαινε στην αίθουσα κατά βούληση, έχασαν το μπαλέτο, γιούχαραν την παράσταση και έκαναν προφανές κάτι για το οποίο συνθέτες και κριτικοί τέχνης διαμαρτύρονταν για χρόνια:12C. Abbate – R. Parker 2012, A History of Opera. The last 400 years, σ. 282.
η όπερα ήταν πολλές φορές περισσότερο χώρος κοινωνικοποίησης και διασκέδασης, παρά το μέρος όπου το κοινό άκουγε (σοβαρά!) μουσική.
Ρίχαρντ Βάγκνερ [Richard Wagner] (1813-1883), φωτογραφία Πιέρ Λανίθ Πετί [Pierre Lanith Petit] (1861). Pierre Petit, Public domain, via Wikimedia Commons.
Το παράπονο αυτό των μουσικόφιλων μπορεί να ήταν εν μέρει δικαιολογημένο, όμως η απίθανη ποικιλία έργων όπερας και η δημοφιλία του θεάματος κατά τον 19ο αιώνα μαρτυρά πως το κοινό κάθε άλλο παρά αδιαφορούσε για την όπερα. Όπως θα παρατηρήσετε από τους τίτλους των έργων στον Πίνακα 1, καθώς και από τις διαφορετικές εθνικότητες των συνθετών, τον 19ο αιώνα η όπερα είχε αναδειχθεί σε μια πολυποίκιλη πολιτιστική βιομηχανία που πρόσφερε στο διψασμένο της κοινό έργα για όλα τα γούστα. Στη ρομαντική όπερα δόθηκε περισσότερο βάρος στο συναίσθημα παρά στη λογική, οι χαρακτήρες έρχονταν σε επαφή με υπερφυσικά φαινόμενα, ενώ χρησιμοποιήθηκε και η παραδοσιακή μουσική για την ανάδειξη της εκάστοτε τοπικής κουλτούρας και εθνικής φυσιογνωμίας.13D. Arnold (επιμ.) 1983, The New Oxford Companion to Music, τ. 2, σ. 1581-1582.
Τριστάνος και Ιζόλδη του Ρίχαρντ Βάγκνερ, σε μουσική διεύθυνση Μύρωνα Μιχαηλίδη και σκηνοθεσία, σκηνικά και κοστούμια Γιάννη Κόκκου, Τόρστεν Κερλ (Τριστάνος), Αίθουσα Αλεξάνδρα Τριάντη, Μέγαρο Μουσικής Αθηνών (2015).
Τζάκομο Πουτσίνι, Τόσκα, «Qual occhio al mondo», ντουέτο Καβαραντόσσι – Τόσκας από την A΄ Πράξη, σολίστ: Μίσα Ντίντυκ και Κριστίνε Οπολάις, Θέατρο Ολύμπια (2006/07).
Ρίχαρντ Βάγκνερ, Τάνχωυζερ, «Inbrunst im Herzen», άρια του Τάνχωυζερ από την Γ΄ Πράξη, σολίστ: Τζων Τρηλαίβεν, Μέγαρο Μουσικής Αθηνών (2008/09).
Τζουζέππε Βέρντι, Ναμπούκκο, «Oh! Chi piange», άρια του Ζαχαρία από την Γ΄ Πράξη, σολίστ: Δημήτρης Καβράκος, Θέατρο Ολύμπια (2006/07).
Όπως θα δείτε στον Πίνακα 1, από άποψη θεματολογίας η όπερα κατά τον 19ο αιώνα μπορούσε να καλύψει όλες τις προτιμήσεις: κωμωδίες και ανάλαφρες ιστορίες αγάπης, έργα με ιστορικά ή μυθολογικά θέματα, μουσικές τραγωδίες και περιπέτειες. Το παράπονο του Βάγκνερ, λοιπόν, αποσκοπούσε στο να τονίσει τη βαρύτητα της μουσικής σε σχέση με τις υπόλοιπες τέχνες της όπερας. Καλώς απολαμβάνουμε τα σκηνικά, τα κοστούμια, το κείμενο και την πλοκή, έλεγε, ας προσέξουμε όμως και λίγο τι γίνεται στη μουσική!
[Il barbiere di Siviglia]
(Opera buffa)
[Gioachino Rossini]
[La Siège de Corinthe]
(Tragédie lyrique)
[Gioachino Rossini]
[Il pirata]
(Opera seria)
[Vincenzo Bellini]
[Guillaume Tell]
(Opera)
[Gioachino Rossini]
[I Capuleti e i Montecchi]
(Tragedia lirica)
[Vincenzo Bellini]
[Anna Bolena]
(Opera seria)
[Gaetano Donizetti]
[Lucrezia Borgia]
(Opera seria)
[Gaetano Donizetti]
[Maria Stuarda]
(Opera seria)
[Gaetano Donizetti]
[La sonnambula]
(Opera semiseria)
[Vincenzo Bellini]
[Lucia di Lammermmoor]
(Dramma tragico)
[Gaetano Donizetti]
[Nabucco]
(Opera)
[Giuseppe Verdi]
[Ernani]
(Dramma lirico)
[Giuseppe Verdi]
[Tannhäuser]
(Opera)
[Richard Wagner]
[Macbeth]
(Opera)
[Giuseppe Verdi]
[Lohegrin]
(Opera)
[Richard Wagner]
[Rigoletto]
(Opera)
[Giuseppe Verdi]
[La traviata]
(Opera)
[Giuseppe Verdi]
[Orphée aux enfers]
(Opéra féerie)
[Jacques Offenbach]
[Faust]
(Opera)
[Charles Gounod]
[La belle Hélène]
(Opéra bouffe)
[Jacques Offenbach]
[Tristan und Isolde]
(Opera)
[Richard Wagner]
[Romeo et Juliette]
(Opera)
[Charles Gounod]
[Die Meistersinger von Nürnberg]
(Opera)
[Richard Wagner]
[Aida]
(Opera)
[Giuseppe Verdi]
(Opera)
[Die Fledermaus]
(Operetta)
[Johann Strauss II]
[Carmen]
(Opera)
[Georges Bizet]
[Der Ring des Nibelungen]
[Richard Wagner]
[Sampson et Dalila]
(Grand opéra)
[Camille Saint-Saëns]
[Otello]
(Opera)
[Giuseppe Verdi]
[Manon Lescaut]
(Opera)
[Giacomo Puccini]
(Opera)
[Falstaff]
(Opera)
[Giuseppe Verdi]
[La bohème]
(Opera)
[Giacomo Puccini]
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 4 / OPERA SERIA – Η «ΣΟΒΑΡΗ» ΟΠΕΡΑ
Η ξέγνοιαστη συμπεριφορά του κοινού φυσικά δεν υπήρξε αποκλειστικό χαρακτηριστικό του 19ου αιώνα, ούτε και παράπονο μόνο των μουσικών. Ήδη από τα 1680 και μετά, πρώτοι οι λογοτέχνες είχαν ξεκινήσει να εκφράζουν τις δικές τους παρόμοιες ανησυχίες.
Η όπερα, έλεγαν, είχε καταντήσει ένα πανηγυρτζίδικο θέαμα, όπου το κοινό μαγευόταν από τα σκηνικά και τις δημοφιλείς μελωδίες, οι τραγουδιστές ήταν πια καλοπληρωμένοι σούπερ σταρ και κανείς μα κανείς δεν έδινε σημασία στην ποίηση και τα ήθη. Πλήρης κατάρρευση της λογοτεχνίας προς όφελος της μουσικής, και μια κοινωνία στα πρόθυρα της ακολασίας. Το κίνημα που έδωσε πνοή στην opera seria –«σοβαρή όπερα»– κατά τον 18ο αιώνα φιλοδοξούσε να αλλάξει τη δομή και το περιεχόμενο της όπερας, όμως προς την αντίθετη κατεύθυνση από αυτήν του κυρίου Βάγκνερ. Με θεματολογία από αρχαίους ελληνικούς και ρωμαϊκούς μύθους, χαρακτήρες που βίωναν ηθικά διλήμματα και πάλευαν με τα συναισθήματά τους επί σκηνής, πιο αυστηρά δομημένες άριες, περισσότερη ποίηση, λιγότερη μουσική και λιγότερους κωμικούς χαρακτήρες. Ένα θέαμα διδακτικό, καλλιτεχνικό και ηθικοπλαστικό. Μουσικά αυτό εκφράστηκε μέσω της χρήσης του λιτού ρετσιτατίβο σέκο, τη μείωση των ντουέτων και των μικρών τραγουδιστικών σχημάτων, και σε πολλές περιπτώσεις μέσω της απουσίας χορωδίας. Ενώ όμως η σημαντική αυτή μείωση της μουσικής ποικιλίας μπορεί να έκανε εσάς –και σίγουρα εμένα– να αποφύγετε την όπερα, τα ξεκάθαρα ηθικά και πολιτικά μηνύματα, η απεικόνιση του χαρακτήρα του μονάρχη ως ευεργέτη και η ανάπτυξη της δομής της άριας έκαναν το είδος της σοβαρής όπερας (opera seria) ένα από τα πιο πετυχημένα είδη όπερας σε ολόκληρη την Ευρώπη.14C. Abbate – R. Parker 2012, A History of Opera. The last 400 years, σ. 77-78.
Γιατί έκανε τη σοβαρή όπερα (opera seria) πιο δημοφιλή η θετική απεικόνιση του μονάρχη;
Γκέοργκ Φρήντριχ Χαίντελ, Αλτσίνα, «Ombre pallide», άρια Αλτσίνας από τη Β΄ Πράξη, σολίστ: Μάτα Κατσούλη, Θέατρο Ολύμπια (2004/05).
Γκέοργκ Φρήντριχ Χαίντελ, Ξέρξης, «Crude furie degl’orridi abissi», άρια Ξέρξη από την Γ΄ Πράξη, σολίστ: Μαίρη-Έλεν Νέζη, Θέατρο Ολύμπια (2002/03).
Κρίστοφ Βίλλιμπαλντ Γκλουκ [Christoph Willibald Gluck] (1714-1787). Joseph-Siffred Duplessis, Public domain, via Wikimedia Commons.
Οι περισσότερες όπερες της περιόδου αυτής που γράφτηκαν στο ύφος της σοβαρής όπερας (opera seria) δεν συμπεριλαμβάνονται συχνά στο σύγχρονο ρεπερτόριο. Εξαίρεση αποτελούν τα έργα του Κρίστοφ Βίλλιμπαλντ Γκλουκ [Christoph Willibald Gluck], ο οποίος εισήγαγε σημαντικές μεταρρυθμίσεις στη σοβαρή όπερα (opera seria) – και, όπως όλοι οι άντρες της κοινωνικής του τάξης, φορούσε λευκή περούκα με μπουκλάκια.
Επηρεασμένος από το γαλλικό είδος της κωμικής όπερας (opéra comique), στην όπερα Ορφέας και Ευρυδίκη [Orfeo ed Euridice], ο Γκλουκ μαζί με τον λιμπρετίστα Ρανιέρι ντε Καλτσαμπίτζι [Ranieri de’ Calzabigi] παρουσίασαν ένα έργο με πιο λιτό και άμεσο κείμενο, καθώς και μουσική που τόνιζε αυτήν την αμεσότητα τόσο στα μέρη ρετσιτατίβο όσο και στις άριες.15C. Abbate – R. Parker 2012, A History of Opera. The last 400 years, σ. 108-109.
Απ’ ό,τι βλέπετε, τα πράγματα ήταν πλέον και πολύ σοβαρά αλλά και πιο άμεσα. Βέβαια, το θέατρο δεν φαίνεται να ήταν πιο ήσυχο –τα θεωρεία ήταν κυρίως χώρος κοινωνικοποίησης και το κοινό έπαιζε σκάκι περιμένοντας την αγαπημένη του άρια–, όμως το είδος της σοβαρής όπερας (opera seria) φαίνεται να είχε κυριεύσει το μυαλό των συνθετών του 18ου αιώνα.16D. Grout 2003 (4η έκδ.), A Short History of Opera, σ. 222.
Ή μήπως όχι;
Ορφέας και Ευρυδίκη του Κρίστοφ Βίλλιμπαλντ Γκλουκ [Christoph Willibald Gluck], σε μουσική διεύθυνση Γιώργου Πέτρου, σκηνοθεσία Στήβεν Λάνγκριτζ, Κόλιν Έινσγουερθ (Ορφέας), Θέατρο Ολύμπια (2007).
Ποιους άλλους συνθέτες που φορούσαν λευκή περούκα με μπουκλάκια γνωρίζετε και ποια από τα έργα τους είναι τα αγαπημένα σας;
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 5 / Ο ΜΟΤΣΑΡΤ ΚΑΙ Η ΚΩΜΙΚΗ ΟΠΕΡΑ (OPERA BUFFA)
Βόλφγκανγκ Αμαντέους Μότσαρτ [Wolfgang Amadeus Mozart] (1756-1791) σε ζωγραφικό πορτετο της Maria Barbara Krafft (1819), Σύλλογος Φίλων της Μουσικής της Βιέννης [Gesellschaft der Musikfreunde]. Barbara Krafft, Public domain, via Wikimedia Commons.
Όπως είδαμε παραπάνω, οι δημιουργοί της σοβαρής όπερας (opera seria) επιδίωκαν τη μεταρρύθμιση της όπερας με στόχο να γίνει ένα είδος τέχνης με λιγότερους κωμικούς ρόλους και λιγότερο ανάλαφρη μουσική, όπου η ποίηση και τα ηθικά μηνύματα θα βρίσκονταν στο κέντρο της προσοχής του κοινού. Ως αποτέλεσμα αυτής της οριοθέτησης, οι κωμικοί ρόλοι και η ανάλαφρη μουσική αντέδρασαν όπως θα περιμένατε, μάζεψαν τα πράγματά τους και μετακόμισαν στο δικό τους είδος όπερας. Με άλλα λόγια (πιο σοβαρά), η δημιουργία της αυστηρά καθορισμένης σοβαρής όπερας (opera seria) είχε ως αποτέλεσμα την ανεξαρτητοποίηση και την εξέλιξη των κωμικών μερών της (intermezzi) σε ένα αυτόνομο είδος όπερας. Το είδος της κωμικής όπερας (opera buffa) –αργότερα παιγνιώδες δράμα (dramma giocoso)– κατάφερε σταδιακά να ξεπεράσει σε δημοφιλία τη σοβαρή όπερα (opera seria), παρουσιάζοντας μια ευρεία γκάμα χαρακτήρων από διαφορετικές κοινωνικές τάξεις, που εξέφραζαν την ταυτότητά τους μέσω πολυποίκιλων μουσικών υφών.17Abbate, C., Parker. 2012. A history of opera: the last 400 years, pp. 122-123.
Μέσα από το στιλ αυτό, εκφράστηκε ίσως και ο σημαντικότερος συνθέτης όπερας στην ιστορία, ο οποίος στα έργα του συνδύασε το χιούμορ με καυστικά πολιτικά και ηθικά σχόλια. Και φορούσε και περούκα με μπουκλάκια.
Για τον Βόλφγκανγκ Αμαντέους Μότσαρτ [Wolfgang Amadeus Mozart] η μουσική αποτελούσε το κυριότερο στοιχείο της όπερας, το εκφραστικό εκείνο μέσο που έδινε πνοή στους χαρακτήρες των έργων του και μετέδιδε άμεσα στο κοινό τις κοινωνικές και πολιτικές του ιδέες. Ο Μότσαρτ «μιλούσε» μέσω της μουσικής του, παρουσίαζε δηλαδή με μουσικό τρόπο χαρακτηριστικά των ηρώων του, που το κοινό μπορεί να μην έβρισκε στο κείμενο ή στη σκηνική τους παρουσία. Το ταλέντο αυτό του Μότσαρτ γίνεται ιδιαίτερα αντιληπτό στην κωμική όπερα (opera buffa) Οι γάμοι του Φίγκαρο [Le nozze di Figaro], με λιμπρετίστα τον Λορέντσο Ντα Πόντε [Lorenzo Da Ponte], και στο ζίνγκσπιλ (Singspiel) Ο μαγικός αυλός [Die Zauberflöte], με λιμπρετίστα τον Εμάνουελ Σίκανεντερ [Emanuel Schikaneder].
Στην όπερα Οι γάμοι του Φίγκαρο συμβαίνουν τα πάντα: έρωτες, παιχνίδια εξουσίας, ίντριγκες, συμφιλιώσεις και φάρσες. Οι ιδέες του Διαφωτισμού περί ισότητας αναπαράγονται θριαμβευτικά σε ένα μείγμα μουσικού χιούμορ και κοινωνικών σχολίων πάνω στη σχέση υπηρετών και αριστοκρατίας. Οι χαρακτήρες αποκτούν ρεαλιστική ανθρώπινη υπόσταση, καθώς η μουσική μεταχείριση του Μότσαρτ τους δίνει συναισθηματικό βάθος και χαρακτηριστικά που τους καθιστούν κάτι παραπάνω από «κοινωνικά πρότυπα» ή θεατρικούς χαρακτήρες.18D. Grout 2003 (4η έκδ.), A Short History of Opera, σ. 315.
Ακούστε για παράδειγμα το παρακάτω απόσπασμα από την όπερα Οι γάμοι του Φίγκαρο. Τι καταλαβαίνετε για τον κεντρικό χαρακτήρα της όπερας από αυτό το σύντομο απόσπασμα; Μην ξεχάσετε να ενεργοποιήσετε τους υπότιτλους για την καλύτερη κατανόηση του κειμένου.
Οι γάμοι του Φίγκαρο του Βόλφγκανγκ Αμαντέους Μότσαρτ, σε μουσική διεύθυνση Βασίλη Χριστόπουλου, σκηνοθεσία Αλέξανδρου Ευκλείδη, Διονύσης Σούρμπης (Φίγκαρο), GNO TV (2021).
Η όπερα αυτή μαζί με το παιγνιώδες δράμα (dramma giocoso) Ντον Τζοβάννι [Don Giovanni] και την κωμική όπερα (opera buffa) Έτσι κάνουν όλες ή Η σχολή των εραστών [Così fan tutte ossia La scuola degli amanti] αποτελούν τις τρεις συνεργασίες του Μότσαρτ με τον Ντα Πόντε, που ξεχώρισαν ανάμεσα σε άλλες όπερες της εποχής για τη μουσική και λογοτεχνική τους ευφυΐα. Είναι δηλαδή έργα στα οποία η μουσική μαζί με το κείμενο αποδίδουν πολύ περίτεχνα τις ιδέες και το χιούμορ των δημιουργών τους, ενώ ταυτόχρονα αποτελούν ξεχωριστά έργα υψηλής ποιότητας.
Ντον Τζοβάννι του Βόλφγκανγκ Αμαντέους Μότσαρτ, σε μουσική διεύθυνση Ντάνιελ Σμιθ, σκηνοθεσία Τζων Φούλτζεϊμς, Τάσος Αποστόλου (Λεπορέλλο), GNO TV (2021).
Στην τελευταία όπερα του Μότσαρτ, το ζίνγκσπιλ (Singspiel) Ο μαγικός αυλός, τα μασονικά ιδεώδη του συνθέτη έδωσαν συμβολικές προεκτάσεις στους κύριους χαρακτήρες και εξέφρασαν πολυποίκιλα τις κεντρικές ιδέες του Διαφωτισμού. Σε αυτήν την περιπέτεια φαντασίας με θέμα τη διάσωση της πριγκίπισσας Παμίνας τονίζεται η ισότητα μεταξύ των φύλων και των κοινωνικών τάξεων και φαίνεται να υπάρχουν κάποια στοιχεία φυλετικής ισότητας. Ακόμη και το είδος της όπερας που επιλέχθηκε για να παρουσιάσει αυτές τις ιδέες, φαίνεται να τονίζει τα ιδεώδη του Διαφωτισμού, καθώς το ζίνγκσπιλ (Singspiel) ερμηνευόταν στην κοινή γερμανική και θεωρούνταν το υποδεέστερο από τα είδη της όπερας.19R. Taruskin 2009, Music in the Seventeenth and Eighteenth Centuries, pdf, σ. 529. [βρες hardcopy]
Προσέξτε παρακάτω την τρομερή ποικιλία μουσικών υφών που χρησιμοποίησε ο Μότσαρτ για να σκιαγραφήσει τους χαρακτήρες του. Ο χαρακτήρας του Παπαγκένο, που κυνηγά πουλιά για τη Βασίλισσα της Νύχτας, επενδύεται μουσικά με στοιχεία της γερμανικής παραδοσιακής μουσικής.
Βόλφγκανγκ Αμαντέους Μότσαρτ, Ο μαγικός αυλός, «Der Vogelfänger bin ich ja», άρια του Παπαγκένο από την A΄ Πράξη, σολίστ: Χάρης Ανδριανός, Θέατρο Ολύμπια (2012/13).
Οι ρομαντικές άριες του πρίγκιπα Ταμίνο τονίζουν τον ρόλο του ως ήρωα και συνδυάζουν μουσικά στοιχεία που ήταν δημοφιλή στην Ιταλία και τη Γερμανία.
Βόλφγκανγκ Αμαντέους Μότσαρτ, Ο μαγικός αυλός, «Dies Bildnis ist bezaubernd schön», άρια του Ταμίνο από την A΄ Πράξη, σολίστ: Αντώνης Κορωναίος, Θέατρο Ολύμπια (2012/13).
Ενώ ο Ζαράστρο και η Βασίλισσα της Νύχτας –με τη διάσημη άριά της– εκφράζονται στο στιλ της σοβαρής όπερας (opera seria).
Βόλφγκανγκ Αμαντέους Μότσαρτ, Ο μαγικός αυλός, «Der Hölle Rache», άρια της Βασίλισσας της Νύχτας από τη Β΄ Πράξη, σολίστ: Βασιλική Καραγιάννη, Θέατρο Ολύμπια (2012/13).
Τι ήταν οι μασόνοι της εποχής του Μότσαρτ και ποιες ήταν οι κύριες ιδέες του Διαφωτισμού;
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 6 / ΕΝΑ ΜΟΥΣΙΚΟ ΠΑΝΗΓΥΡΙ;
Η τελευταία στάση μας πριν δούμε τι απέγινε η όπερα στον 20ό και τον 21ο αιώνα αφορά τον αιώνα όπου ξεκίνησαν όλα. Τότε που είχε σίγουρα πολλή φασαρία στο θέατρο, πολλή μουσική και καθόλου λευκές περούκες.
Όπως είδατε στην ενότητα 1 («Η γέννηση της όπερας»), συμβατικά η απαρχή της ιστορίας της όπερας τοποθετείται μεταξύ του 1573 και του 1587. Τότε που οι πειραματισμοί της Καμεράτας οδήγησαν στα πρώτα μουσικά δράματα και υπό την καταλυτική επίδραση του συνθέτη Κλάουντιο Μοντεβέρντι [Claudio Monteverdi] παρουσιάστηκαν σταδιακά τα πρώτα έργα όπερας.
Κι εδώ μπορούμε επιτέλους να το παραδεχτούμε ανοιχτά: οι οπαδοί της σοβαρής όπερας (opera seria) είχαν δίκιο. Κατά τη διάρκεια του 17ου αιώνα, η όπερα ήταν ένα μεγάλο μουσικό πανηγύρι. Όχι όμως επειδή το κοινό δεν σεβόταν την ποίηση, αλλά επειδή εν μέρει η όπερα πήρε τη μορφή που καταλαβαίνουμε μέχρι σήμερα, λόγω της επαφής της με το κοινό. Γιατί, ναι μεν τα θεωρητικά πειράματα της Καμεράτας ήταν σημαντικά, όμως τα αποτελέσματα αυτών των πειραμάτων ήταν «ακαδημαϊκά» και αφορούσαν μόνο το περιορισμένο κοινό που τα παρακολουθούσε, δηλαδή την αριστοκρατία σε θέατρα μέσα σε παλάτια.20R. Τaruskin 2009, Music in the Seventeenth and Eighteenth Centuries, pdf, σ. 23. [βρες hardcopy]
Η κατάσταση αυτή άλλαξε δραματικά μετά τη δημιουργία του Θεάτρου Σαν Κασσιάνο στη Βενετία το 1637, ενός θεάτρου που συντηρούνταν από τη συνδρομή του κοινού και παρουσίαζε θεάματα που αφορούσαν αυτό το κοινό.
Πλάνο σκηνής του Θεάτρου Santi Giovanni e Paolo της Βενετίας σε σχέδιο του Κάρλο Φοντάνα [Carlo Fontana] (1654). Carlo Fontana 1634-1714, Public domain, via Wikimedia Commons.
Μπορεί τα μέσα του 17ου αιώνα να φαντάζουν τόσο μακριά όσο η αρχαιότητα σ’ εμάς, όμως σίγουρα θα μπορέσετε να αναγνωρίσετε ένα κομμάτι της σύγχρονης κοινωνίας στην αντιμετώπιση της όπερας εκείνα τα χρόνια. Όπως σήμερα μόλις βγαίνει μια γνωστή ταινία οι περισσότεροι άνθρωποι που μπορούν να πληρώσουν το εισιτήριο πηγαίνουν να τη δουν στο σινεμά, έτσι φαίνεται να συνέβη και στη Βενετία του 17ου αιώνα. Μεταξύ του 1637 και του 1700 ανέβηκαν πάνω από 350 όπερες στα εννέα θέατρα που λειτουργούσαν ειδικά γι’ αυτόν τον σκοπό, ενώ από τα 1680 και μετά η πόλη –που είχε λίγο μεγαλύτερο πληθυσμό από τον σημερινό Βόλο– συντηρούσε έξι οπερατικούς θιάσους.21D. Grout 2003 (4η έκδ.), A Short History of Opera, σ. 83-84.
Στον δημόσιο αυτό χώρο, η όπερα διαπλάστηκε έτσι ώστε να ικανοποιεί το ευρύ της κοινό, το θέατρο έγινε χώρος μουσικής διασκέδασης, με τις προτιμήσεις του κοινού να καθορίζουν την εξέλιξη του είδους, ενώ ταυτόχρονα η απομάκρυνση από τις αριστοκρατικές αυλές επέτρεψε την ανάπτυξη αντιαριστοκρατικών πολιτικών στοιχείων στο είδος.22Τaruskin, R. 2009. Music in the Seventeenth and Eighteenth Centuries, pdf p. 25 [βρες hardcopy]
Από τα μέσα του αιώνα, πολλές άλλες ιταλικές πόλεις απέκτησαν θέατρα που παρουσίαζαν όπερα, και σύντομα το είδος εξαπλώθηκε στη γειτονική Γερμανία και τη Γαλλία, όπου προσαρμόστηκε στην τοπική μουσική κουλτούρα και την αισθητική του εκάστοτε κοινού. Η όπερα λοιπόν, που γεννήθηκε ως ένα πείραμα βασισμένο στην προϋπάρχουσα μουσική κουλτούρα της Ιταλίας, εξαπλώθηκε σύντομα σε ολόκληρη την Ευρώπη και τις αποικίες της, τη Ρωσία, την Οθωμανική Αυτοκρατορία, και τον 19ο αιώνα έφτασε και στο Βασίλειο της Ελλάδας.
Πόσο σημαντικό ρόλο παίζει η αποδοχή από το ευρύ κοινό;
Ακούστε τα παρακάτω παραδείγματα από διαφορετικές εποχές της όπερας και συζητήστε τις διαφορές που βρίσκετε.
Τζουζέππε Βέρντι, Μάκβεθ, «Come dal ciel precipita», άρια Μπάνκι από τη Β΄ Πράξη, σολίστ: Δημήτρης Καβράκος, Θέατρο Ολύμπια (2002/03).
Τζουζέππε Βέρντι, Ριγολέττος, «La donna è mobile», άρια του Δούκα από την Γ΄ Πράξη, σολίστ: Αντώνης Κορωναίος, Θέατρο Ολύμπια (2008/09).
Τζουζέππε Βέρντι, Τραβιάτα, γρήγορο μέρος της άριας «Sempre libera» από την A΄ Πράξη, Θέατρο Ολύμπια (2005/06).
Σαρλ Φρανσουά Γκουνό, Φάουστ, χορωδιακό των στρατιωτών από την Δ΄ Πράξη, Μέγαρο Μουσικής Αθηνών (2011/12).
Βιντσέντζο Μπελλίνι, Νόρμα, «Casta diva», άρια της Νόρμας από την A΄ Πράξη, σολίστ: Δήμητρα Θεοδοσίου, Θέατρο Ολύμπια (1998/99).
Αντονίν Ντβόρζακ, Ρούσαλκα, «Vidis je, vidis», άρια της Ρούσαλκας από τη Β΄ Πράξη, Θέατρο Ολύμπια (2008/09).
Τζάκομο Πουτσίνι, Τόσκα, «Tre sbirri… una carrozza…», φινάλε από την A΄ Πράξη, Θέατρο Ολύμπια (2006/07).
Τζοακίνο Ροσσίνι, Η Ιταλίδα στο Αλγέρι, «Oh! Che muso, che figura», ντουέτο Ιζαμπέλλας – Μουσταφά από την Α΄ Πράξη, Θέατρο Ολύμπια (2005/06).
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 7 / ΑΠΟ ΤΗ ΦΑΣΑΡΙΑ ΣΤΗΝ ΗΣΥΧΙΑ
Το ζήτημα της ησυχίας στο θέατρο απασχόλησε θεωρητικούς της μουσικής, συνέβαλε σε μουσικές μεταρρυθμίσεις, πολλές φορές επιβλήθηκε ακόμη και μέσω της αστυνόμευσης των θεάτρων, και φαίνεται να έγινε τελικά παράδοση από τα τέλη του 19ου αιώνα.
Ενδεικτική είναι η περίπτωση του μαέστρου της Σκάλας του Μιλάνο Αρτούρο Τοσκανίνι [Arturo Toscanini], ο οποίος το 1898 εφάρμοσε μια σειρά νέων κανόνων, έτσι ώστε να πετύχει μακροπρόθεσμες αλλαγές στη συμπεριφορά του κοινού. Χαμήλωσε τα φώτα στην αίθουσα για να κατευθύνει την προσοχή του κοινού στη σκηνή και απαγόρευσε το αυθόρμητο χειροκρότημα και τα περίτεχνα καπέλα που εμπόδιζαν τη θέα.23G. Cowart, «Audiences», στο: H. M. Greenwald (επιμ.) 2014, The Oxford Handbook of Opera, σ. 670-671.
Στο ήσυχο λοιπόν πια θέατρο του 20ού αιώνα, μετά από τριακόσια χρόνια οπερατικής παράδοσης και πολλών μουσικών αντιμαχιών, το σιωπηλό κοινό είδε να ξεδιπλώνεται μπροστά του ένας απίστευτος μουσικός πλούτος που αντανακλά τις μνημειώδεις πολιτικές και πολιτισμικές εξελίξεις του περασμένου αιώνα. Οι ευρωπαϊκές Εθνικές Σχολές μουσικής, που διεκδίκησαν την ισότιμη αντιμετώπιση έργων που δεν ανήκουν στην ιταλική, τη γαλλική ή τη γερμανική παράδοση, ανέδειξαν τοπικά μουσικά ιδιώματα και την παραδοσιακή τους μουσική. Ανάμεσά τους ξεχωρίζουν το μουσικό παραμύθι Ρούσαλκα [Rusalka, 1901] του Τσέχου Αντονίν Ντβόρζακ [Antonín Leopold Dvořák], οι όπερες Γενούφα [Jenůfa, 1904] και Η πονηρή αλεπουδίτσα [Příhody lišky Bystroušky, 1924] του Τσέχου Λέος Γιάνατσεκ [Leoš Janáček] και η όπερα Ο πύργος του Κυανοπώγωνα [A kékszakállú herceg vára, 1918] του Ούγγρου Μπέλα Μπάρτοκ [Béla Bartók].
Λέος Γιάνατσεκ, Υπόθεση Μακρόπουλου, εισαγωγή όπερας, Αίθουσα Σταύρος Νιάρχος (2017/18).
Ο πύργος του Κυανοπώγωνα του Μπέλα Μπάρτοκ, σε μουσική διεύθυνση Βασίλη Χριστόπουλου, σκηνοθεσία Θέμελη Γλυνάτση, σκηνικά και κοστούμια Λέσλι Τράβερς, Αίθουσα Σταύρος Νιάρχος (2023), φωτογραφία Ανδρέας Σιμόπουλος.
Ο πύργος του Κυανοπώγωνα του Μπέλα Μπάρτοκ, σε μουσική διεύθυνση Βασίλη Χριστόπουλου, σκηνοθεσία Θέμελη Γλυνάτση, σκηνικά και κοστούμια Λέσλι Τράβερς, Βιολέττα Λούστα (Ιουδίθ), Αίθουσα Σταύρος Νιάρχος (2023), φωτογραφία Ανδρέας Σιμόπουλος.
Από την άποψη συνθετικών τεχνικών που πειραματίζονταν πάνω στη δομή της μουσικής, ο Κλωντ Ντεμπυσσύ [Claude Debussy] παρουσίασε την ιμπρεσιονιστική του όπερα Πελλέας και Μελισάνδη [Pelléas et Mélisande, 1902] κι ο Άλμπαν Μπεργκ [Alban Berg] ανέβασε τις όπερες Βότσεκ [Wozzeck, 1925] και Λούλου [Lulu, 1937]. Κατά την πρώτη δεκαετία του 20ού αιώνα, ο ρομαντικός μοντερνιστής Ρίχαρντ Στράους [Richard Strauss] παρουσίασε τις όπερες Σαλώμη [Salome, 1905] και Ηλέκτρα [Elektra, 1909]. Στη Ρωσία ο Ντμίτρι Σοστακόβιτς υφίστατο πολιτικές διώξεις για την όπερα Λαίδη Μάκβεθ του Μτσενκ (1934), ενώ στον τομέα της πολιτικοποιημένης μουσικής ο Κουρτ Βάιλ [Kurt Weill] παρουσίασε τη λαϊκή Όπερα της πεντάρας [Die Dreigroschenoper, 1928], βασισμένη σε κείμενο του Μπέρτολτ Μπρεχτ [Bertolt Brecht]. Κατά το τελευταίο τέταρτο του αιώνα, Αμερικανοί συνθέτες όπως οι Φίλιπ Γκλας [Philip Glass] και Τζων Άνταμς [John Adams] ξεκίνησαν να εκπροσωπούν το κίνημα του μουσικού μινιμαλισμού στις όπερές τους Ο Αϊνστάιν στην παραλία [Einstein on the Beach, 1976] και Ο Νίξον στην Κίνα [Nixon in China, 1987] αντίστοιχα. Κι άμα έχετε περιέργεια να δείτε τι συμβαίνει στον κόσμο της όπερας τις τελευταίες δεκαετίες, μπορείτε να δοκιμάσετε το σαιξπηρικό Όραμα του Ληρ [Vision of Lear, 1998] του Ιάπωνα Τόσιο Χοσοκάουα ή την όπερα Έρωτας από μακριά [L’Amour de loin, 2000] της Φινλανδής Κάγιας Σάαριαχο [Kaija Saariaho]. Όπως και στο παρελθόν, η σύγχρονη όπερα δανείζεται θέματα από τη λογοτεχνία, τον κόσμο τον ιδεών και την καθημερινότητα για να παρουσιάσει στη σκηνή περίπλοκα υπερθεάματα, με σκοπό να διασκεδάσει, να προβληματίσει και να εμπνεύσει το κοινό. Από την αρχή της ύπαρξής της, οι παραγωγοί όπερας χρησιμοποίησαν τις πιο προηγμένες τεχνολογίες της εκάστοτε εποχής για να μαγέψουν το κοινό με εντυπωσιακά σκηνικά και μηχανισμούς σκηνής που μοιάζουν να κάνουν το αδύνατο δυνατό. Πλέον, με την πρόσφατη ανάπτυξη των τεχνολογιών πληροφορικής, τα σύγχρονα έργα όπερας χρησιμοποιούν τρισδιάστατα ολογράμματα, προβολές επί σκηνής και φαντασμαγορικούς φωτισμούς, για να δώσουν στη μουσική και το κείμενο μια ακόμη διάσταση. Έργα όπερας από τις μεγαλύτερες σκηνές του κόσμου είναι πλέον διαθέσιμα στο διαδίκτυο και πολύ πιο προσβάσιμα από ποτέ άλλοτε.
Απόσπασμα από την εισαγωγική σκηνή της όπερας Ο Νίξον στην Κίνα του Τζων Άνταμς, σε μουσική διεύθυνση Ντέιβιντ Πάρρυ, σκηνοθεσία Πήτερ Σέλλαρς, Αίθουσα Αλεξάνδρα Τριάντη, Μέγαρο Μουσικής Αθηνών (2007).
[Tosca]
[Giacomo Puccini]
[Rusalka]
[Antonín Dvořák]
[Pelléas et Mélisande]
[Claude Debussy]
[Jenůfa]
[Leoš Janáček]
[Madama Butterfly]
[Giacomo Puccini]
[Salome]
[Richard Strauss]
[Elektra]
[Richard Strauss]
[Der Rosenkavalier]
[Richard Strauss]
[Ariadne auf Naxos]
[Richard Strauss]
[A kékszakállú herceg vára]
[Béla Bartók]
[Káťa Kabanová]
[Leoš Janáček]
[Příhody lišky Bystroušky]
[Leoš Janáček]
[Doktor Faust]
[Ferruccio Busoni]
[Wozzeck]
[Alban Berg]
[Turandot]
[Giacomo Puccini]
[Die Dreigroschenoper]
[Kurt Weil]
[George Gershwin]
[Lulu]
[Alban Berg]
[Peter Grimes]
[Benjamin Britten]
[The Rake’s Progress]
[The Turn of the Screw]
[Benjamin Britten]
[Candide]
[Leonard Bernstein]
[Dialogues des carmélites]
[Francis Poulenc]
[La Voix humaine]
[Francis Poulenc]
[A Midsummer Night’s Dream]
[Benjamin Britten]
[Satyricon]
[Bruno Maderna]
[Death in Venice]
[Benjamin Britten]
[Le Grand Macabre]
[György Ligeti]
[Einstein on the Beach]
[Philip Glass]
[Nixon in China]
[John Adams]
[Judith Weir]
Η όπερα είναι ένα θέαμα που αποτελείται από πολλά είδη τέχνης και έχει εξελιχθεί ταυτόχρονα σε πολλές χώρες για κοινό με πολύ διαφορετικές μουσικές, σκηνικές, λογοτεχνικές, ηθικές και πολιτικές προτιμήσεις. Η ιστορία της είναι μια αφήγηση των διαφωνιών, των αλλαγών, των επιτυχιών, των αποτυχιών και των πολλών διαφορετικών κατευθύνσεων που πήρε μέσα στον χρόνο. Είναι μια ιστορία που αφηγείται το πώς η κοινωνία έπλασε την όπερα και πώς η όπερα έπλασε με τη σειρά της την κοινωνία. Εμείς, το κοινό που παρακολουθεί όπερα, είμαστε αναπόσπαστο κομμάτι της ιστορίας της, όσο είναι οι συνθέτες, οι μαέστροι, οι σκηνοθέτες και οι τραγουδιστές, που απαιτούν συνέχεια να κάνουμε ησυχία. Βέβαια, φήμες λένε πως τελευταία η άκρατη σιωπή στις όπερες αρχίζει να αμφισβητείται και τα μέτρα κατά του ανήσυχου κοινού να χαλαρώνουν. Οπότε, ποιος ξέρει, ίσως στο μέλλον εσείς κι εγώ να συναντηθούμε σε μια παράσταση της Τραβιάτας για μια παρτίδα σκάκι.
The Artist on the Composer, πρόγραμμα εικαστικών εγκαταστάσεων της Εθνικής Λυρικής Σκηνής σε συνεργασία με τον Οργανισμό ΝΕΟΝ, Νίκος Ναυρίδης, Αίθουσα Σταύρος Νιάρχος (2019).
QUIZ / ΣΤΟ ΠΕΡΑΣΜΑ ΤΟΥ ΧΡΟΝΟΥ
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ / ΣΤΟ ΠΕΡΑΣΜΑ ΤΟΥ ΧΡΟΝΟΥ
Eισαγωγή
Σύνδεση με μαθήματα του ωρολόγιου προγράμματος
– Μουσική
– Ιστορία
– Κοινωνική και Πολιτική Αγωγή
– Φυσική (στην περίπτωση που η δράση επικεντρωθεί στην ακουστική της κάθε αίθουσας και γίνει σύνδεση με τα ηχητικά κύματα)
Θεματικές
– Ιστορία της μουσικής
– Τέχνη και Κοινωνία
– Ακουστική
Προτεινόμενες διδακτικές ώρες
1-2 διδακτικές ώρες
Εκπαιδευτικοί στόχοι
– Κατανόηση της κοινωνικής διάστασης της τέχνης
– Καλλιέργεια κριτικής σκέψης
– Ανάπτυξη δεξιοτήτων αναστοχασμού
– Καλλιέργεια της ακρόασης
– Εξερεύνηση δημιουργικότητας
– Ενθάρρυνση συνεργατικής κουλτούρας (μέσα στην τάξη)
Σε αυτήν την ενότητα είδαμε πως οι εκάστοτε κοινωνικές συμβάσεις έχουν καθοριστική επίδραση στην εξέλιξη του είδους της όπερας μέσα στους αιώνες. Για παράδειγμα, διαφορετικό είδος μουσικής και θεάματος μπορεί να λειτουργήσει στον «μουσικό ναό» που έχτισε ο Ρίχαρντ Βάγκνερ [Wilhelm Richard Wagner] στο Μπάυρωυτ της Γερμανίας απ’ ό,τι στα θέατρα της Βενετίας κατά τον 17ο αιώνα, όπου το κοινό περιφερόταν ελεύθερα, έπαιζε σκάκι24D. Grout 2003 (4η έκδ.), A Short History of Opera, σ. 222.
και μπαινόβγαινε στο θέατρο κατά βούληση. Πώς θα μπορούσε ένας ακροατής σε θέατρο όπου επικρατεί φασαρία από το κοινό να ακούσει με προσοχή τη μουσική; Και τι σχέση μπορεί να έχει η φασαρία ή η ησυχία του θεάτρου με το αν βλέπουμε μια κωμική ή μια δραματική όπερα; Μήπως όταν ο συνθέτης γράφει ένα έργο λαμβάνει υπόψη του τον χώρο, αλλά και κάτω από ποιες συνθήκες θα παρουσιαστεί το έργο του στο κοινό;
Στόχος της συγκεκριμένης δραστηριότητας είναι να εξερευνήσουμε τη δυναμική σχέση μεταξύ του καλλιτεχνικού έργου, του χώρου όπου αυτό επιτελείται και του κοινού.
Βήμα 1
Για τη συγκεκριμένη δραστηριότητα, μπορείτε να βασιστείτε στο μουσικό δυναμικό του τμήματός σας. Σίγουρα κάποιοι από τους μαθητές της τάξης σας θα έχουν κάποια εμπειρία στη μουσική ή/και στο τραγούδι. Στην περίπτωση που δεν υπάρχει καμία απολύτως δυνατότητα ζωντανής μουσικής ερμηνείας, μπορείτε να ακολουθήσετε την εναλλακτική λύση που θα βρείτε στο τέλος της σελίδας.
Συζητήστε με τους μαθητές που παίζουν κάποιο μουσικό όργανο ή/και τραγουδούν για τα κομμάτια ή αποσπάσματα κομματιών που θα μπορούσαν να παρουσιάσουν ζωντανά στην υπόλοιπη τάξη. Επιλέξτε μαζί τους δύο αρκετά διαφορετικά κομμάτια. Για παράδειγμα το ένα μπορεί να είναι χορευτικό και το άλλο ένα μοιρολόι, ή το ένα να είναι κομμάτι ποπ μουσικής και το άλλο ένα ατμοσφαιρικό σάουντρακ κάποιας κινηματογραφικής ταινίας. Προκειμένου οι μαθητές να έχουν τον απαραίτητο χρόνο προετοιμασίας των μουσικών κομματιών, ίσως χρειαστεί να αφήσετε ένα περιθώριο 2-3 εβδομάδων μέχρι την υλοποίηση της δραστηριότητας. Ενθαρρύνετε τους μαθητές που παίζουν κάποιο μουσικό όργανο να παίξουν έστω ένα σύντομο απόσπασμα από ένα κομμάτι.
Βήμα 2
Όταν οι μαθητές είναι έτοιμοι για τη ζωντανή παρουσίαση, επιλέξτε δύο ή τρεις από τους παρακάτω χώρους για τη ζωντανή παρουσίαση:
– Σχολική τάξη στην οποία πραγματοποιείται το μάθημα
– Προαύλιος χώρος του σχολείου
– Αίθουσα εκδηλώσεων ή πολλαπλών χρήσεων
– Κάποιος χώρος του σχολείου με μεγάλη αντήχηση (θα μπορούσε να είναι ένας διάδρομος, το κλιμακοστάσιο ή το γυμναστήριο)
– Βοηθητικός χώρος μικρών διαστάσεων ή κάποιο μικρό γραφείο.
Σημείωση: Η συνολική διάρκεια της παρουσίασης θα πρέπει να είναι σύντομη προκειμένου να επαναληφθεί σε διαφορετικούς χώρους μέσα στην ίδια διδακτική ώρα και να μείνει χρόνος για μια σύντομη συζήτηση. Ακόμα και πέντε λεπτά μουσικής είναι αρκετά για το σύνολο της δραστηριότητας.
Βήμα 3
Στη συνέχεια, με αφετηρία τα παρακάτω ερωτήματα πραγματοποιήστε μια ανοιχτή συζήτηση με τους μαθητές της τάξης σας:
– Σε ποιον χώρο ακούστηκε καλύτερα το κάθε μουσικό κομμάτι;
– Πόσο σημαντική ήταν η διάταξη και θέση του κοινού; Ήταν καθήμενοι ή όρθιοι οι ακροατές;
– Πιστεύετε ότι για το κάθε μουσικό κομμάτι υπήρχε και μια βέλτιστη διάταξη του κοινού;
– Οι ακροατές συμμετείχαν ή απλώς παρακολουθούσαν τη δράση;
– Υπήρξε κάποιος εξωτερικός παράγοντας που σας διάσπασε την προσοχή; Για παράδειγμα, όταν πραγματοποιήσατε τη δράση στον προαύλιο χώρο, ήταν το σύνολο των παρευρισκομένων συγκεντρωμένο στη δράση;
– Ήταν πάντα προτιμότερος ένας ήσυχος χώρος όπου το κοινό καθήμενο παρακολουθούσε τη δράση ή υπήρξαν και περιστάσεις όπου η ενεργή συμμετοχή του κοινού ήταν απαραίτητη για την επιτυχία της δράσης;
Εναλλακτικοί σχεδιασμοί της δραστηριότητας:
1. Ψηφιακή αναπαραγωγή ηχητικών αρχείων
Στην περίπτωση που δεν υπάρχει η επιλογή ζωντανής παρουσίασης μουσικών κομματιών, μπορείτε να χρησιμοποιήσετε ένα φορητό μέσο αναπαραγωγής ήχου και να επικεντρωθείτε στο καθαρά ηχητικό σκέλος της δράσης. Μια εύκολη λύση θα ήταν η χρήση bluetooth ηχείου το οποίο μπορεί εύκολα να συνδεθεί με ένα κινητό τηλέφωνο, ένα τάμπλετ ή έναν υπολογιστή. Δώστε σημασία στο πώς ο ήχος μπορεί να αλλάξει όταν βρίσκεστε σε έναν μεγάλο χώρο με έντονη αντήχηση. Επικεντρωθείτε στην ακουστική του κάθε χώρου και ακολουθήστε όλα τα βήματα όπως περιγράφονται παραπάνω.
2. Για το μάθημα της Φυσικής – Ηχητικά κύματα
Η δραστηριότητα της παρούσας ενότητας μπορεί να είναι χρήσιμη και για τη διδασκαλία των ηχητικών κυμάτων στο μάθημα της Φυσικής της Γ΄ Γυμνασίου. Καθώς κάθε χώρος έχει μοναδική ακουστική, μια δράση όπου ο ίδιος ήχος αναπαράγεται σε διαφορετικούς χώρους αναδεικνύει αυτομάτως τις ιδιότητες των ηχητικών κυμάτων. Μέσω της βιωματικής δράσης μπορείτε να εξερευνήσετε τους τρόπους με τους οποίους τα ηχητικά κύματα διαδίδονται, απορροφώνται, διαθλώνται ή ανακλώνται πάνω σε διαφορετικές επιφάνειες. Για παράδειγμα, γιατί ακούμε πιο δυνατά τον ίδιο ήχο όταν ο χώρος που βρισκόμαστε είναι εντελώς άδειος απ’ ό,τι όταν είναι γεμάτος με αντικείμενα ή ανθρώπινα σώματα; Τι ακριβώς συμβαίνει στον διάδρομο του σχολείου μας και οι ήχοι αποκτούν μεγαλύτερη διάρκεια, με αποτέλεσμα πολλές φορές να μπερδεύονται μεταξύ τους;