Μουσική
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 1 / ΕΙΣΑΓΩΓΗ
Η ενότητα “Φτιάξε τη δική σου όπερα” απευθύνεται στον μαθητή εντός και εκτός σχολείου, στην εκπαιδευτική κοινότητα και σε όποιον του αρέσει η όπερα, αλλά και οι παραστατικές τέχνες ευρύτερα, και θα ήθελε να τολμήσει να φτιάξει και να ανεβάσει τη δική του παράσταση. Δεν είναι ένας οδηγός με βήματα που πρέπει να ακολουθήσετε ή με μεθοδολογίες που αν τις ακολουθήσετε θα φτιάξετε την παράστασή σας, το “Φτιάξε τη δική σου όπερα” είναι περισσότερο μία πηγή έμπνευσης, μία ενότητα με πληροφορίες που σίγουρα θα σου φανούν χρήσιμες σε όλη τη διαδικασία, μία ενότητα που φιλοδοξεί να σας ωθήσει στη δημιουργικότητα χωρίς να σας απασχολεί ο κατάλληλος χώρος, το κατάλληλο ανθρώπινο δυναμικό και τα κατάλληλα μέσα. Ένα εκπαιδευτικό εργαλείο που μπορεί να σας φανεί χρήσιμο στις προκαθορισμένες γιορτές της σχολικής κοινότητας, αξιοποιώντας συγκεκριμένες ενότητες του υλικού, είτε σε μία μεγάλη τελική παρουσίαση στο τέλος της χρονιάς, ανεβάζοντας μία παράσταση με την τάξη σας, ή ακόμη ως εργαλείο για τα μαθήματα σας μέσα στο ωρολόγιο πρόγραμμα, με αφορμή μία μονάχα ενότητα. Η σκηνή που είναι κρυμμένη μέσα στην τάξη σας σε περιμένει.
Φτιάξτε τη δική σας όπερα λοιπόν, και μη σας τρομάζει ο τίτλος, να θυμάστε πως η όπερα διαρκώς μεταμορφώνεται και περιμένει να σας μάθει πολλά!
Στην ενότητα αυτή θα ασχοληθούμε με ιδέες που σχετίζονται με τη δημιουργία μουσικής, τη δημιουργία δηλαδή ενός μουσικού πλαισίου με τη χρήση, πιθανά, πρωτότυπης μουσικής, με την επεξεργασία και αξιοποίηση γνωστών μουσικών έργων ή μουσικών θεμάτων, μέσω του αυτοσχεδιασμού και πειραματισμού με ήχους του περιβάλλοντος και των αντικειμένων, καθώς και με άλλες ιδέες που μπορεί να προκύψουν στην πορεία της δημιουργικής διαδικασίας.
Έχετε αναρωτηθεί ποτέ τι θα ήταν η όπερα χωρίς μουσική;
Η απάντηση είναι πολύ απλή και αναμενόμενη, και φυσικά μιλάμε για το θέατρο. Ωστόσο, αν θέλουμε να καταλάβουμε τον ρόλο της μουσικής μέσα σε ένα έργο όπερας, αλλά και τη γέννηση, τη δημιουργία αυτού του είδους, αρκεί να ανατρέξουμε σε κάτι πολύ απλό, στην σύνδεση αυτών των δύο τεχνών. Όπως μπορείτε να ανακαλύψετε στην ενότητα 1, Η γέννηση της όπερας, η όπερα γεννήθηκε μέσα από τη συζήτηση σχετικά με ερωτήματα για το πως μπορεί να συνδεθεί ο λόγος με τη μουσική, και πως θα μπορούσαν να αναβιώσουν έργα του αρχαίου ελληνικού δράματος με τη συνοδεία μουσικής. Μέσα από αυτές τις ιδέες λοιπόν και τον πειραματισμό πάνω σε αυτές, γεννήθηκε αυτό το μεγάλο κεφάλαιο των παραστατικών τεχνών, η όπερα.
Στην όπερα έχουμε μέρη τραγουδιστικά (άρια), μέρη που παραπέμπουν περισσότερο στην ρυθμική απαγγελία (ρετσιτατίβο) και μέρη ορχηστρικά (ουβερτούρα, ιντερμέτζο) [βλέπε ενότητα 9, Είδη & Μέρη]. Όλα τα παραπάνω πλάθουν την ιστορία του κάθε έργου όπερας και συμβάλλουν στη δραματουργία, δηλαδή στην καλύτερη αναπαράσταση της ιστορίας για τον θεατή. Ωστόσο, όπως αναφέραμε και στην ενότητα του Κειμένου, με το πέρασμα των χρόνων και την εξέλιξη του είδους, συνθέτες εισήγαγαν μέσα στα έργα τους ηλεκτρονικά όργανα και όργανα που δεν ανήκουν στην ορχήστρα, ήχους από αντικείμενα, ήχους από το περιβάλλον και τον χώρο εξέλιξης της ιστορίας (ηχητικά τοπία), μουσικά κολάζ με αποσπάσματα παλαιότερων έργων και πρωτότυπης νέας μουσικής, και πολλά άλλα. Κάτι αντίστοιχο θα προσπαθήσουμε να κάνουμε κι εμείς αντλώντας έμπνευση από διάφορες προτάσεις παραγωγής μουσικής, με στόχο τη δημιουργία μιας αφήγησης ιστορίας μέσα από τη σύμπραξη λόγου και μουσικής.
Ας δούμε παρακάτω, κάποιους πιθανούς τρόπους:
- χρήση μουσικών αποσπασμάτων από γνωστές όπερες
- δημιουργία τραγουδιών (με τη βοήθεια εκπαιδευτικών ή συμμαθητών που γνωρίζουν μουσική σημειογραφία)
- ηχοτοπία – σχεδιασμός ηχητικού περιβάλλοντος
- δημιουργία μουσικής μέσω ψηφιακών προγραμμάτων
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 2 / EΥΓΕΝΙΚΗ ΥΠΕΝΘΥΜΙΣΗ
Πριν όμως προχωρήσετε με τον καθορισμό του μουσικού πλαισίου και τη δημιουργία του μουσικού υλικού της παράστασης σας, πρέπει να επιστρέψετε πίσω στο κείμενο …
Αναλυτική μελέτη του κειμένου
(διαβάστε προσεκτικά πολλές φορές το κείμενο του έργου σας)
Επιλογή των μουσικών σημείων
(καθορίστε και σημειώστε τα σημεία μέσα στο κείμενο που θα θέλατε να υπάρχει μουσική, είτε αυτή είναι σημεία μουσικής χωρίς λόγο [ορχηστρικά], μουσική υπόκρουση πάνω στο κείμενο, μουσική σε συνδυασμό με λόγο [ρυθμική απαγγελία], τραγουδιστικά μέρη)
Καθορισμός των μουσικών σημείων
(αφού επιλέξετε τα σημεία όπου θα υπάρχει μουσική, σε συνάρτηση με τη σκηνοθεσία της παράστασης [επόμενη ενότητα] σκεφτείτε και καθορίστε τον τρόπο με τον οποίο θα υπάρχει η μουσική στα συγκεκριμένα σημεία [ορχηστρικά, φωνητικά, ρυθμική απαγγελία κλπ.])
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 3 / ΔΕΞΑΜΕΝΗ ΙΔΕΩΝ
Στο πλαίσιο μιας ομάδας ή στο πλαίσιο μιας σχολικής τάξης, μπορείτε να επιλέξετε εσείς τον τρόπο που θέλετε να δουλέψετε, είτε σαν μία ομάδα, είτε χωρισμένοι σε υποομάδες ή ακόμη και ατομικά, καθορίζοντας κάποιο μέλος της ομάδας ή μαθητή για την κάθε ειδικότητα.
Χρήση μουσικών αποσπασμάτων από γνωστές όπερες
Ένας τρόπος για να ξεκινήσετε είναι η χρήση μουσικών θεμάτων από γνωστές όπερες, ή ακόμη και τραγουδιών και μουσικών θεμάτων, ανεξάρτητα από την όπερα, κάτι το οποίο πιθανόν να έχετε κάνει σε σχολικές γιορτές. Με βάση το θέμα του έργου σας και την ιστορία που έχετε να παρουσιάσετε, και αφού εντοπίσετε, όπως προαναφέρθηκε, τα μουσικά σημεία του έργου, μπορείτε να αναζητήσετε σχετικά μουσικά αποσπάσματα από ήδη γνωστά μουσικά έργα. Έχετε στο νου σας πάντα το θέμα, το ζητούμενο της ιστορίας, την αισθητική και το στυλ του έργου σας, και με βάση αυτά αναζητήστε προσεκτικά μουσικά θέματα και τραγούδια που μπορούν να συνδεθούν με το έργο σας.
Σε ένα δεύτερο επίπεδο, και με τη χρήση κάποιου ελεύθερου προγράμματος ψηφιακής επεξεργασίας ήχου, θα μπορούσατε να επεξεργαστείτε τα μουσικά θέματα που έχετε επιλέξει, προσθέτοντας κάποια ρυθμική ηχητική βάση, ψηφιακούς ήχους και άλλα πολλά που μπορείτε να ανακαλύψετε μέσω του πειραματισμού σε τέτοιου είδους προγράμματα.
Δημιουργία τραγουδιών
Κάτι ακόμη που θα μπορούσατε να δοκιμάσετε είναι η δημιουργία των δικών σας τραγουδιών τα οποία θα μπορούσατε να εισάγετε στην παράστασή σας. Σε ένα πρώτο βήμα θα μπορούσατε να πειραματιστείτε με τη συγγραφή στίχων. Στη συνέχεια αφού πρώτα σκεφτείτε τον ρόλο του τραγουδιού και το ύφος μέσα στο έργο σας, θα μπορούσατε να καταγράψετε ή να ηχογραφήσετε την μελωδία του τραγουδιού με τη βοήθεια του εκπαιδευτικού μουσικής ή σε συνεργασία με συμμαθητές σας που γνωρίζουν μουσική σημειογραφία. Επιπλέον, θα μπορούσατε να αξιοποιήσετε τους στίχους για τη ρυθμική απαγγελία που θα συναντήσετε παρακάτω.
Ηχοτοπία – σχεδιασμός ηχητικού περιβάλλοντος
Ένα ακόμη υλικό που μπορείτε να χρησιμοποιήσετε σε μία παράσταση αξιοποιώντας τον ήχο, είναι ο σχεδιασμός και η δημιουργία ηχοτοπίων, τα οποία είτε ζωντανά, είτε ηχογραφημένα μπορούν να αξιοποιηθούν στον σχεδιασμό του ηχητικού περιβάλλοντος της παράστασης. Ας δούμε παρακάτω όμως τι είναι το ηχοτοπίο.
Το σύνολο των ήχων που μας περιβάλλει ονομάζεται ηχοτοπίο. Θα μπορούσαμε να πούμε ότι κάθε τόπος χαρακτηρίζεται από το ηχητικό του περιβάλλον το οποίο είναι πάντα μοναδικό. Το μοναδικό αυτό ηχοτοπίο συμπεριλαμβάνει κάθε μορφής ήχο που ακούμε. Από τον θόρυβο του κλιματιστικού, μέχρι τα δάχτυλά μας στο πληκτρολόγιο και από το νιαούρισμα της γάτας έξω από το σπίτι, μέχρι το αγαπημένο μας κομμάτι που παίζει από τα ηχεία. Επομένως, όλοι οι ήχοι που ακούμε ανα πάσα στιγμή συνθέτουν το ηχοτοπίο μας.
Ο ήχος έχει τη δύναμη να μας ταξιδέψει σε φανταστικούς χώρους. Όταν φανταζόμαστε ένα μέρος που θέλουμε πολύ να πάμε, δεν σκεφτόμαστε μόνο με εικόνες, αλλά και με ήχους. Το ίδιο λοιπόν κάνουμε με τη δημιουργία ηχοτοπίων μέσα σε μία παράσταση. Φανταζόμαστε τον χώρο – μέρος – πλαίσιο που θέλουμε να αναπαράγουμε σκηνικά και σκεφτόμαστε τους ήχους που περιέχονται μέσα σε αυτό. Κάπως έτσι, δημιουργούνται και τα ηχοτοπία. Δοκιμάστε να δημιουργήσετε ένα ηχοτοπίο στη Δραστηριότητα 2.
Δημιουργία μουσικής μέσω ψηφιακών προγραμμάτων
Στις μέρες μας είναι πολύ εύκολο να βρείτε ψηφιακά προγράμματα παραγωγής και επεξεργασίας ήχων και μουσικής, που είναι δωρεάν, προσιτά και εύχρηστα. Τα συγκεκριμένα προγράμματα μπορούν να σας προσφέρουν τη δυνατότητα πειραματισμού στη δημιουργία πρωτότυπης μουσικής. Μέσα από διαθέσιμες βιβλιοθήκες ήχων και μουσικών οργάνων και αρκετά εργαλεία ηχογράφησης και επεξεργασίας ήχου, έχετε τη δυνατότητα να πειραματιστείτε με ιδέες δημιουργίας πρωτότυπης μουσικής, χωρίς να είναι απαραίτητη η χρήση μουσικής γλώσσας και σημειογραφίας.
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ 1 / ΜΟΥΣΙΚΗ
Εισαγωγή
Στη συγκεκριμένη δραστηριότητα προσπαθήστε να δοκιμάσετε τη ρυθμική απαγγελία με έναν συγκεκριμένο παλμό. Σαν ένας άλλος χορός αρχαίας τραγωδίας, ή σαν ένα σύνολο που θα ερμηνεύσει ένα ιδιόμορφο ρετσιτατίβο, η ρυθμική απαγγελία θα χτιστεί πάνω σε ένα γνώριμο κείμενο από τα σχολικά βιβλία. Στόχος είναι η χρήση αυτής της μεθοδολογίας να αξιοποιηθεί και για άλλα κείμενα της επιλογής σας.
Βήμα 1
Δείτε λοιπόν ένα απόσπασμα από ένα μέρος του Χορού στην Ελένη του Ευριπίδη [Α’ Στάσιμο – α’ στροφή – στ. 1220 – 1236]
α’ στροφή
Εσύ που μέσα στα πυκνά
σύδεντρα ζεις και πέτεσαι, αηδόνα,
εσένα κράζω γλυκοκέλαδο πουλί
με τη λυπητερή λαλιά·
τον κόκκινο φουσκώνοντας λαιμό σου
βοήθα να μοιρολογήσω
τα πάθη της Ελένης· κλάψε
τον πόνο και τα δάκρυα
των γυναικών της Τροίας
γι’ αυτούς που θέρισε κοντάρι ελληνικό,
όταν το πέλαγο αρμενίζοντας
με το βαρβαρικό σκαρί του
ο Πάρης, του χαμού ο γαμπρός,
ήρθε με συνοδεία την Κύπριδα
στους Πριαμίδες φέρνοντας
γάμο συφοριασμένο από τη Σπάρτη,
εσένα, Ελένη, εσένα.
Βήμα 2
Μπορείτε να ξεκινήσετε διαβάζοντας προσεκτικά, ο καθένας μόνος του, την παραπάνω στροφή 5 φορές.
Αφού ολοκληρώσετε την ατομική ανάγνωση, δοκιμάστε να απαγγείλετε ομαδικά το κείμενο σε έναν κοινό παλμό που θα δώσει ο καθηγητής μέσα στην τάξη. Προσέχετε ο ρυθμός της ανάγνωσης να είναι αργός και να δώσετε μεγάλη έμφαση, έτσι ώστε η εκφορά του λόγου και η άρθρωση να είναι καθαρή και με εξωστρέφεια. Σκεφτείτε πως οι ηθοποιοί τις περισσότερες φορές δεν χρησιμοποιούν μικρόφωνα, επομένως το κείμενο το οποίο ερμηνεύουν πρέπει να “φτάσει” στο κοινό, μέσα από μία αρκετά μεγάλη απόσταση και ανάμεσα σε ήχους του περιβάλλοντος, αλλά και άλλους ήχους από την παράσταση (μουσική, άλλες φωνές κλπ.). Για να μπορέσει λοιπόν να “φτάσει” το κείμενο στο κοινό, έχουμε στο νου μας τη σωστή εκφορά του λόγου και την καθαρή άρθρωση. Αφού επαναλάβετε την ομαδική ρυθμική απαγγελία μέχρι το σημείο που υπάρχει μία ομοιογένεια ρυθμικά στην ομάδα, μπορείτε να προχωρήσετε στο τονικό κούρδισμα της ομάδας.
Βήμα 3
Βρίσκοντας έναν τόνο ο οποίος είναι κοντά στον τόνο ομιλίας (C1 – E1), κουρδίστε όλο το κείμενο στον συγκεκριμένο τόνο (δείτε παράδειγμα στο παρακάτω ηχητικό αρχείο).
Μπορείτε να χρησιμοποιήσετε το ηχητικό αρχείο για τη ρυθμική απαγγελία είτε για ατομική μελέτη και εκμάθηση ή ως μουσικό πρότυπο μέσα στην τάξη.
Απαγγελία κειμένου σε έναν τόνο
Επαναλάβετε το κείμενο μια φορά με τον συγκεκριμένο τόνο, στη συνέχεια μπορείτε να προχωρήσετε στην ομαδική απαγγελία όλης της ομάδας. Σε αυτό το σημείο, μπορείτε να δουλέψετε σε μικρότερες ομάδες το τονικό κούρδισμα και στη συνέχεια να προχωρήσετε στο κούρδισμα ολόκληρης της ομάδας.
Βήμα 4
Όταν ολοκληρωθεί και η διαδικασία του ρυθμικού και του τονικού κουρδίσματος της ομάδας στο κείμενο, μπορείτε να προχωρήσετε στη ρυθμική απαγγελία πάνω στην ηχητική βάση που επισυνάπτεται παρακάτω. Επαναλάβετε μέχρι η ομάδα να ερμηνεύει με σιγουριά και αυτοπεποίθηση το κείμενο.
Μπορείτε να χρησιμοποιήσετε το ηχητικό αρχείο για τη ρυθμική απαγγελία είτε για ατομική μελέτη και εκμάθηση ή ως μουσικό πρότυπο μέσα στην τάξη.
Ρυθμική βάση για απαγγελία κειμένων
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ 2 / ΜΟΥΣΙΚΗ
Εισαγωγή
Στη συγκεκριμένη δραστηριότητα μπορείτε να δοκιμάσετε να δημιουργήσετε ένα ηχητικό γλυπτό. Αφού ορίσετε μία συνθήκη σε σχέση με το περιβάλλον και σκεφτείτε τους ήχους που συμπεριλαμβάνονται σε αυτό το τοπίο, προσπαθήστε να φτιάξετε ένα ηχητικό γλυπτό με ήχους από τη φωνή μας, το σώμα μας, αντικείμενα ή ακόμη και μουσικά όργανα. Η δημιουργία ενός ηχοτοπίου, μπορεί να αξιοποιηθεί με ποικίλους τρόπους μέσα σε μία παράσταση, είτε ζωντανά, είτε ηχογραφημένα. Επιπλέον, η διαδικασία δημιουργίας του ηχητικού γλυπτού θα μπορούσε να αξιοποιηθεί και στην ενότητα της σκηνοθεσίας και της χορογραφίας ως εργαλείο.
Βήμα 1
Μέσα στην ομάδα προσπαθήστε να σκεφτείτε μία συγκεκριμένη συνθήκη, ένα μέρος, ένα τοπίο.
Αφού ορίσετε ένα συγκεκριμένο τοπίο ή ακόμη και ένα ηχογόνο αντικείμενο (πχ. ένα καλοκαιρινό μεσημέρι σε ένα χωράφι στον κάμπο, ένα εργοστάσιο, ένα ανοιξιάτικο βράδυ σε ένα λούνα πάρκ, ένα μηχάνημα, ένα πρωινό στο κέντρο της Αθήνας κλπ.), προσπαθήστε μέσω του καταιγισμού ιδεών να συλλέξετε τους ήχους τους οποίους θα ακούσετε στο τοπίο το οποίο επιλέξατε. Με ανοιχτή συζήτηση μέσα στην τάξη μοιραστείτε τις σκέψεις σας ελεύθερες για τους ήχους που μπορεί να συναντήσουμε και καταγράψτε τους στον πίνακα.
Extra tip
Μπορείτε να επιλέξετε ένα συγκεκριμένο κείμενο και με βάση το περιβάλλον, το τοπίο, το μέρος του συγκεκριμένου κειμένου, να πραγματοποιήσετε τη δραστηριότητα.
Βήμα 2
Από το σύνολο των ήχων που έχετε επιλέξει διαλέξτε έναν συγκεκριμένο αριθμό ήχων τους οποίους κρίνεται ως αντιπροσωπευτικούς για το ηχοτοπίο που έχετε επιλέξει, και επιπλέον έχοντας στο νου σας την ηχητική ισορροπία του γλυπτού σας (χαμηλοί, υψηλοί κλπ.). Η επιλογή των ήχων θα εξαρτηθεί από τον αριθμό των μελών της ομάδας σας και την ομαδοποίηση που θα επιλέξετε να κάνετε.
Αφού επιλέξετε τους ήχους, προσπαθήστε να αναλύσετε τα χαρακτηριστικά του κάθε ήχου.
- Ακολουθεί κάποιο συγκεκριμένο μοτίβο;
- Είναι ψηλός ή χαμηλός ή κάπου στη μέση;
- Έχει διακυμάνσεις έντασης;
- Έχει τονικές διακυμάνσεις (ψηλά – χαμηλά);
- Είναι συνεχόμενος, διακεκομμένος ή τυχαίος, σε άτακτα χρονικά διαστήματα;
- Πως αλλιώς θα τον χαρακτηρίζατε;
Αφού αναλύσετε τα χαρακτηριστικά του κάθε ήχου και κατανοήσετε την δομή και “φυσιολογία” του, τότε προσπαθήστε να αναπαράγετε τον συγκεκριμένο ήχο έτσι όπως τον αντιλαμβάνεστε. Προσέξτε! Η αναπαραγωγή του συγκεκριμένου ήχου δεν είναι απαραίτητο να είναι πάντα ρεαλιστική.
Extra tip
Στο συγκεκριμένο βήμα θα μπορούσατε μετά την ανάλυση και την αναπαραγωγή του ήχου, να δοκιμάσετε να τον αποτυπώσετε στο χαρτί. Για παράδειγμα:
Γάβγισμα σκύλου
Ρυάκι
Βήμα 3
Αφού ολοκληρώσετε την αναπαραγωγή των ήχων, μπορείτε να χωριστείτε σε ομάδες. Ο αριθμός των ομάδων πρέπει να είναι ίδιος με τον αριθμό των ήχων, χωρίς να έχει σημασία το πόσα άτομα είναι σε κάθε ομάδα. Θα μπορούσε ακόμη να γίνει και ατομικά, δηλαδή ένα άτομο για κάθε ήχο. Η κάθε ομάδα έχει αναλάβει έναν ήχο τον οποίο όταν χρειαστεί πρέπει να αναπαράγει ομαδικά. Δεν είναι απαραίτητο σε αυτή την αναπαραγωγή να υπάρχει απόλυτος συγχρονισμός.
Μπορείτε να τοποθετήσετε όλες τις ομάδες σε έναν κύκλο. Ο εκπαιδευτικός ή κάποιος μαθητής έχει τον ρόλο του μαέστρου. Ο στόχος είναι να φτιαχτεί ένα ηχητικό γλυπτό του ηχοτοπίου που έχετε επιλέξει.
Ζητήστε από μία από τις ομάδες (πχ την ομάδα 1) να έρθουν στο κέντρο του κύκλου και τοποθετημένοι αρκετά κοντά ο ένας στον άλλο, να ξεκινήσουν να αναπαράγουν τον ήχο τους. Αφού αφήσετε λίγο χρόνο να αναπτυχθεί ο συγκεκριμένος ήχος με την κατεύθυνση και τις εναλλαγές που δείχνει ο μαέστρος, ζητήστε από μία άλλη ομάδα (ομάδα 2) να έρθει στο κέντρο. Η ομάδα 1 δεν πρέπει να σταματήσει την αναπαραγωγή του ήχου σε όλο αυτό το διάστημα. Η ομάδα 2 πλησιάζει την ομάδα 1, “μπλέκεται” ανάμεσα της και ξεκινάει την αναπαραγωγή του ήχου της . Τα μέλη των 2 ομάδων μπλέκονται μεταξύ τους και διατηρούν μια κοντινή σωματική επαφή. Σκεφτείτε ότι αυτό που θέλετε να πετύχετε είναι ένα ηχητικό γλυπτό, επομένως όσο πιο κοντά έχουμε τοποθετήσει τις ηχητικές μας πηγές (μέλη της ομάδας) τόσο πιο συμπαγής θα είναι ο ήχος. Συνεχίστε τη δραστηριότητα προσθέτοντας όλες τις ομάδες, διευθύνοντας παράλληλα τις ηχητικές διακυμάνσεις του ηχοτοπίου σας.
Extra tip
Εάν επιλέξετε να εντάξετε τη δημιουργία ενός ηχοτοπίου μέσα σε μία παράσταση, θα είχε ενδιαφέρον να αξιοποιήσετε την δραστηριότητα του ηχητικού γλυπτού τόσο σκηνοθετικά, όσο και χορογραφικά. Σκεφτείτε όλη αυτή η διαδικασία δημιουργίας του γλυπτού πως θα μπορούσε να ενταχθεί χορογραφημένα και σκηνοθετημένα μέσα σε μία παράσταση και δοκιμάστε το!
ΒΙΝΤΕΟ
Μελετώντας τις παραπάνω ιδέες, προτάσεις και βήματα, πειραματιστείτε στη δημιουργία του δικού σας μουσικού υλικού. Για να πάρετε και άλλες ιδέες, μπορείτε να δείτε στο παρακάτω βίντεο την Σοφία Καμαγιάννη να μοιράζεται μαζί σας πληροφορίες και εμπειρίες ως συνθέτρια έργων μουσικού θεάτρου.
Η Σοφία Καμαγιάννη μιλάει για τις εμπειρίες της ως συνθέτρια έργων μουσικού θεάτρου. Παραγωγή βίντεο: Odd Bleat.